Minden előzetes becslést meghaladó, 101,3 milliárd forintos ajánlatával nyert vételi jogot a Postabankra az Erste Bank. A vételár több mint 16 milliárd forinttal magasabb a második helyre szoruló Bank Austria Creditanstalt (BA-CA) ajánlatánál.
Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. 222 napja dolgozik a Postabank magánosításán – mondta az eredményhirdetés után Mészáros Tamás. A vagyonkezelő elnöke újólag megerősítette, hogy az ÁPV Rt. valószínűleg teljesíti az idei bevételi tervét, s a következő időszakban még három-öt tranzakció lezárása várható. Ezek közül az elnök megemlítette a Dunaferr eladását.
A bank eladásával a Postabank mellett mindvégig kitartó ügyfelek kaphatnak egy jobb tulajdonost, hiszen az állam a legroszszabb tulajdonos – összegezte a privatizáció jelentőségét Király Júlia, a Postabank Rt. elnöke.
*
Öt, Magyarországon jelen lévő pénzintézet tulajdonosait hívta meg az ÁPV Rt. a Postabank pályázatára. A második fordulóra hárman adtak be ajánlatot. Az Erste Bank 101,3 milliárd forintos ajánlatánál szerényebb összeget, 85,1 milliárd forintot kínált a BA CA, a harmadik helyre 69,2 milliárd forinttal a Budapest Bank szorult.
A vételár a Postabankban rejlő potenciális értéket tükrözi – közölte az Erste Bank vezetése a privatizációról. Az akvizícióból főként a keresztértékesítési lehetőségek kihasználása, illetve a költségek jelentős csökkentése – az információtechnológiai rendszerek és a központi ellenőrzés konszolidálása, fiókhálózatok integrálása – miatt származik előnyük a tulajdonosoknak. Az üzleti terv már 2005-re pozitív eredményt irányoz elő az egyesített bankok számára – tették hozzá.
A kormány tervei szerint a Postabank Rt. privatizációjából befolyó összeget a gyorsforgalmi utakra költenék. Csillag István korábban bejelentette, hogy az összeget az M5-ös autópálya további szakaszainak megépítésére fordítják. A terv megvalósításához azonban még hiányzik a megállapodás az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. francia, német és osztrák tulajdonosaival. Az AKA ugyanis érdekelt az autópálya továbbépítésében, a koncessziós szerződés szerint a beruházást 2003. december 31-ig kezdheti el. A továbbépítéssel egyidejűleg a jelenlegi szakaszok díjainak csökkentése is a tárgyalások, illetve a megállapodás alapját képezik, eddig azonban egyik témakörben sem sikerült a feleknek kompromisszumot kötni. Az AKA Rt. ugyanis lépéselőnybe került a Medgyessy-kabinettel szemben, nem utolsósorban azért, mert állami közreműködéssel jutott hozzá kedvező kamatozású refinanszírozási bankhitelhez, és a továbbépítéshez is megfelelő feltételek mellett kaphat kölcsönt. A 101 milliárd forintból sík vidéken, mai árakon 72 kilométer autópálya építhető.

Döbbenet, több mint 130 kilométer/órával ment szembe a forgalommal egy autó – videó