Miért drágább a helyjegy a Sulinet expresszre?

Dévényi István
2003. 09. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar Bálint a múlt héten nem tartott sulinetes sajtótájékoztatót. Az oktatási miniszter hallgatásának két oka lehet: vagy nem sikerült értékesíteni újabb ötven számítógépet, hogy valami alkalom kerekedjen, vagy pedig a tárca vezetői is belátták, mennyire nem az eredetileg elhatározott irányba halad a Sulinet expressz.
A minisztérium sajtóosztálya azonban ez idő alatt sem tétlenkedett, és diadalittas győzelmi jelentéssel lepte meg a tárca ügyei iránt érdeklődést tanúsító nagyérdeműt. Az ügy, amelynek fejleményeként a közlemény megszületett, még idén februárban robbant ki, amikor a Fidesz politikusai felhívták a figyelmet a Sulinet-hálózat üzemeltetésére kiírt közbeszerzési pályázat sajátosságaira. Rogán Antal akkor úgy nyilatkozott, hogy ha a szolgáltatói pályázatot az Oktatási Minisztérium (OM) már 2002 júniusában kiírja, akkor valamennyi szóba jöhető cég felkészülhetett volna a szolgáltatásra. Ám a kiírás csak január 15-én történt meg, az eredményhirdetés pedig február 22-én, így a győztesnek csupán egy hete volt arra, hogy 2300 helyen elindítsa az internetes szolgáltatást. Márpedig ezt a feltételt kizárólag egyetlen cég volt képes teljesíteni. Tény, hogy az OM 2003 januárjában részvételi felhívást hirdetett meg Sulinet-hálózati szolgáltatás nyújtására 2003. december 31-ig. Az eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottság 2003. március 25-én versenyegyenlőséget sértőnek minősítette. A minisztérium így nem köthette meg a megállapodást, hanem a korábbi szolgáltatóval módosította a szerződést úgy, hogy az tovább nyújtsa a szolgáltatást, a döntőbizottság határozatát pedig megtámadta a bíróság előtt. Szeptember 19-én megszületett az ítélet a bíróságon, amely az oktatási tárcát azonnali közlemény kiadására sarkallta.
Az OM szerint a döntőbizottság korábban tévesen mondta ki, hogy a teljesítés megkezdésére rövid idő állt rendelkezésre, mivel a minisztérium nem kötelező feltételként határozta meg a Sulinet-szolgáltatás megkezdésére vonatkozó határidőt. Ezzel alátámasztotta az OM azon korábbi nyilatkozatait, hogy versenysemleges módon, a piac szabadságának tiszteletben tartásával kívánta lefolytatni a tárgyalásokat, ugyanakkor megállapította, hogy rövid volt az ajánlattételi határidő. Az OM álláspontja szerint a legfontosabb – s ez a minisztérium honlapján kiemelt betűtípussal olvasható –, hogy a „szerződés módosítását, amely alapján a jelenlegi szolgáltatás zajlik, a Közbeszerzési Döntőbizottság megvizsgálta, és nem minősítette jogszabálysértőnek.”

Furcsamód az események másik érintettjének közlésében az OM állásfoglalásától eltérő kijelentés szerepel. A döntőbizottság ugyanis nem szól jogszerűségről, csupán azt hozta nyilvánosságra, hogy jelen ügyben hatáskörének hiányát állapította meg, ezért nem vizsgálta az ajánlatkérő eljárásjogi és érdemi kifogásait. Vagyis a minisztérium a hatásköri hiányosságot értékelte úgy, hogy mindenben neki van igaza. Még furcsább, hogy az OM saját készítésű hírében nem szerepel a szintén a Közbeszerzési Döntőbizottság közleményében leírt „apróság”, miszerint a Pesti Központi Kerületi Bíróság megállapította: az oktatási tárca megsértette a közbeszerzési törvényt a Sulinet-tender kapcsán, így tehát nem biztosította az eljárásban részt vevőknek az esélyegyenlőséget azzal, hogy háromnapos ajánlattételi határidőt adott a közbeszerzésben részt venni kívánó ajánlattevőknek.

De nincs min csodálkozni, hiszen a tények egyedi értelmezése korántsem idegen az oktatási tárca vezetőitől. Mint emlékezetes, már a Sulinet expressz júniusi indulásakor kiderült, hogy a programban részt vevő kereskedelmi vállalkozások között szép számmal akadnak, amelyek a sulinetes alkatrészeket a programon kívülieknél drágábban árusítják. Az oktatási miniszter természetesen azonnal reagált a kettős árazást szóvá tevő észrevételekre, és kifejtette, hogy azok először is puszta híresztelések, másodszor pedig az OM olyan szerződéseket kötött a résztvevőkkel, amelyek szerint a Sulinet expressz programban kínált berendezések áránál az adott résztvevő nem hozhatja alacsonyabb áron forgalomba ugyanazt a berendezést.
A „híresztelésről” néhány nappal később az egyik legnagyobb honi számítástechnikai eszközök értékesítésével foglalkozó cég vezetője az Indexnek nyilatkozva kifejtette, „a kettős árképzés oka az, hogy a Sulinet expressz program gerincét alkotó mintegy négyezer kiskereskedő nem mondhat le azokról a vevőikről, akiket a program nem érint, és akik – mint eddig is – versenypiaci keretek között akarnak vásárolni, esetleg egyedi árakkal. Így végül lesznek a nagykereskedő által meghatározott sulinetes árak és a szabad árképzéssel kialakított árak. A sulinetes vásárló joggal fogja úgy érezni, hogy a kapott kedvezmény egy részét azon nyomban visszaveszik tőle, amikor a bolti eladók a sulinetes termékeket 5–15 százalékkal magasabb áron számlázzák ki neki, bár a termék ugyanaz, ugyanabból a forrásból.”

A sebesen dagadó botrányt Magyar Bálint szokásához híven közlemény kiadásával kívánta lezárni. A nyilatkozat minden kettős árrendszerrel dolgozó vállalkozást a szürkegazdaság szekértolójának nyilvánított, s velük szemben kemény fellépést is kilátásba helyezett. Mint azt az OM megfogalmazta: „Ugyanazon szállítónál ugyanaz a számítástechnikai eszköz nem lehet olcsóbb nem sulinetes termékként, hiszen a szállítókkal kötött keretszerződés értelmében, ha a nem sulinetes termék árát csökkenti, automatikusan arra az árra csökken a sulinetes termék ára. Az OM felhívja a nyertes szállítók figyelmét a keretszerződés azon pontjára, amely szerint kizárhatja a programból azokat, akik nem tartják be a szerződésben foglaltakat. A minisztérium tapasztalata szerint a szállítók korrekt partnerei a programnak, ezért is reméli a tárca, hogy megszakítják üzleti kapcsolatukat azokkal az értékesítési pontokkal, amelyek vélhetőleg a hivatalos csatornák megkerülésével is szereznek be és árusítanak számítógépeket és különböző alkatrészeket.”

Magyar Bálint múlt hét szerdán Egerben járt. Az oktatási tárca vezetője egy, a Sulinet expressz programban részt vevő cég meghívására érkezett a városba, ahol megtekintett ezt-azt, majd rövid fórumot tartott. A hír teljességgel érdektelennek tűnhet, de csak addig, amíg meg nem vizsgáljuk a minisztert meghívó vállalat honlapján szereplő árlistákat.

Tíz, találomra kiválasztott számítógép-részegység – processzorok, winchesterek, DVD-írók, számítógépházak – sulinetes, illetve „sima” árát összehasonlítva kiderül, hogy a Sulinet expressz címke átlagban húsz százalékot meghaladó többletköltséget ró a vásárlóra. Kirívóan magas a különbség az AMD AthlonXP 3000 + proceszszornál, amely a Sulinetben bruttó 107 000, míg a programon kívül 82 250 forintba kerül. Előfordulhat, hogy a vásárlónak, aki kizárólag sulinetes termékeket választ, a hatvanezer forintos adó-visszatérítésből semmiféle haszna sem származik, sőt összességében ráfizet az üzletre.

Magyar Bálint tehát olyan vállalkozásnál parolázott, amelyet elméletileg azonnal ki kellene zárnia a Sulinet expressz program résztvevői közül. Az oktatási minisztert azonban semmiféle felelősség sem terheli emiatt (szokás szerint), hiszen munkatársai nem tájékozódtak megfelelően. Persze nem is tehették, hiszen el voltak foglalva a bírósági ítélet megfelelő értelmezésével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.