A buborék bőre

Grazban, Európa idei kulturális fővárosában a napokban „hangolták fel” az új Kunsthaust, amelyet két angol építész, Peter Cook és Colin Fournier tervezett. A nagyközönség számára 2003. október 25-én nyílnak meg a kapuk a Képzelet, avagy hogyan érzékeljük a művészetet című kiállítással.

Ferch Magda
2003. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Graz új épülettel gazdagodott, amely fontos szerepet játszhat majd a kelet-közép-európai régió kulturális, művészeti életében. A Mura folyó jobb partján, a Südtiroler Platz és a Lendkai sarkán, szemben a világörökség részeként számon tartott óvárossal, a történelmi negyed eddig kissé mostohának számító részében hatalmas szürke-kékeszöld buborék türemkedik be a régi házak közé. (Az Ausztriában érvényben lévő szabályok szerint minden új épületnek legalább két méterre kell lennie a régiektől, a Kunsthaus különös formája részben abból is adódik, hogy a tervezők pontosan követik ezt a kétméteres távolságot.) A buborék színe aszerint változik, hogy milyen szögben esik rá a nap. Ha a folyó felől nézzük, mintha lebegne a föld felett (üvegfalú földszintje teljes egészében átlátható) – akár egy másik égitestről idecsöppent, fantasztikus formájú űrhajó. Ha viszont a tér felől közelítünk hozzá, mintha ott sem volna, annyira beleolvad környezetébe, mert szervesen összeépült Európa első vasszerkezetes épületével, a műemlék Eisernes Housszal, amely a maga korában radikálisan újnak számított, vaselemeit a XIX. század első felében Angliában gyártották.
A tizenegyezer négyzetméteres hasznos alapterületű épület belülről rendkívül összetett szerkezetűnek látszik, valójában azonban nagyon egyszerű, s funkciója mindenütt egyértelmű. A földszinti foyer-ból, a kávéház elől mozgójárda visz föl a két „fekete dobozba”, a kiállítóterekbe, onnan a „Tű”-nek nevezett, üvegfalú, keskeny, hosszú folyosóra, amely az új épületet köti össze hídként az Eisernes Housszal. A nagyobbik kiállítótérben kivágott egyetlen „hajóablakba” a Schlossberg tetején álló óratorony kukucskál be. A folyóra néző Tűből pompás kilátás nyílik az óvárosra, a város felőli oldalon pedig a régi házak tükröződnek az üvegen. A Tű másik oldaláról nyitott teraszra jutunk, innen piros cseréptetőkre látunk, és lépcsőn juthatunk le a szépen helyreállított Eisernes Housba, amelynek padlószintjét kilencven centiméterrel lejjebb tették, hogy növeljék az itteni kiállítóteret. Még egy szinttel mélyebben kapott helyet a gyerekek birodalma: a sötétszürke padlószőnyeggel beborított járószint dimbes-dombos formáira kreativitást fejlesztő színes játékok kerülnek majd. (Az épületen még az utolsó simításokat végzik, de az Eisernes Housban már október 4-én megnyílt a fiatal japán művészek fotográfiáit bemutató kiállítás, november 15-től pedig a 2002-ben elhunyt francia szociológus, Pierre Bourdieu Algériában 1958 és 1961 között készült szociofotóit láthatja a közönség. Mindkét tárlatot a fotográfia ausztriai elismertetésében komoly feladatot vállaló Camera Austria című folyóirattal közösen rendezi meg a Kunsthaus.)
Az épületnek „két bőre” van. A „buborék” külső palástját 1200 speciális anyagból készült elem adja ki, az alattuk lévő „spagettirendszerben” bonyolult kábelrengeteg tekereg. Nehéz feladatot jelentett az építészeknek a szellőzés, valamint a víz- és hangszigetelés megoldása, illetve a kettős (belső és külső) tűzvédelmi rendszer kialakítása.
Az épület alatt még négy szintet építettek ki, a terület egyik felét a Kunsthaus, másik felét a telek tulajdonosa használja. Az építészek nagy bánatára egyelőre csak egy lift szolgál az épületben, a másikra már nem jutott pénz, de azt remélik, előbb-utóbb erre is akad szponzor.
A tervezők elképzelése az volt, hogy az épület állandó kölcsönhatásban legyen a várossal, az építtetők ezért felkérték az amerikai „hangművészt”, Max Neuhaust, hogy dolgozzon ki olyan rendszert, amely lehetővé teszi, hogy a Kunsthaus „fogni tudja” a város hangjait. Így jött létre a Time Piece Graz elnevezésű rendszer, amelynek az a lényege, hogy a látogató azt a pillanatot érzékeli igazán, amikor a hangok elhallgatnak. A kölcsönhatást hivatott szolgálni az épület folyóra néző oldalán elhelyezett kilencszáz négyzetméteres médiahomlokzat, a berlini Realities: united csoport munkája, a BIX, amelynek fényeit központi számítógép vezérli. A fényekből kialakulhat felirat, de mindenekelőtt arra szánják, hogy a legújabb médiaművészeti kísérleteket, alkotásokat megismertessék a város lakóival.
Az alkotók elsősorban kísérletezésre, művészek és közönség találkozására alkalmat teremtő helynek szánták a Kunsthaust. Az új művészeti központnak nincs állandó gyűjteménye, és állandó kiállításokat sem rendeznek benne. Rendszeresen meghívnak viszont kortárs művészeket, mert a cél az, hogy a legújabb törekvéseket mutassák be – nem hagyományos múzeumként, hanem mindenre nyitott találkozóhelyként, amely ugyanakkor a létével kapcsolja össze szerves egységgé a régit és az újat.
A Kunsthaus a Landesmuseum Joanneummal, Franz Xaver media art lab-jével, a Camera Austriával, a Steirischer herbst fesztivállal, bécsi, szarajevói múzeumokkal és a velencei biennáléval működik majd együtt a tervek szerint.
A két tervező több mint harminc éve dolgozik együtt. Peter Cook a londoni egyetemen belül működő Bartlett School of Architecture elnöke, Colin Fournier a várostervezési tanszéket és a doktori iskolát vezeti ugyanitt. Fournier leghíresebb korábbi munkája a tudomány és technika párizsi parkja, a Parc de la Villette, amelyet Bernard Tschumival együtt tervezett.
Cook és Fournier nevezte el az épületet „barátságos idegennek”, még akkor, amikor megnyerték a Kunsthausra kiírt nemzetközi pályázatot, és négy éve elkészítették a makettjét. Mindenképpen azt akarták, hogy kívül-belül barátságos, hívogató legyen. A graziak eleinte gyanakodva nézegették a folyóparton lassan kibontakozó különös formákat, de úgy tűnik, mára megbarátkoztak vele, ahogy a franciák is a Pompidou Központtal, amelynek megnyitása annak idején hatalmas vihart kavart. Építészeti utópia valósult meg itt – hangsúlyozta Fournier a megnyitón –, mert építésznek ritkán adatik meg, hogy a tervét pontról pontra úgy valósítják meg, ahogy ő elképzelte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.