Debreczeni Tibor hetvenöt éves. Ezt mi, egykori tanítványai, barátai legfeljebb szakálla fehérségéből észleljük, az őszülő dédpapa még ma is fiatalos, életereje, alkotókedve töretlen. Gyanítom, azért tanít még mindig a Nagykőrösi Tanítóképző Főiskolán, mert meg-megújuló hitét a fiatalok táplálják.
Amikor 1986-ban első önálló estjével jelentkezett, megrendítő élmény volt látni őt egyedül a pódiumon, hiszen több évtizedes tanári és rendezői múlttal a háta mögött a csapatjáték egyik legavatottabb mesterének ismertük. Az történt akkor, hogy amatőr csoportja próbahelyiségét eladták, a csoport feloszlott, a rendező magára maradt, de hallgatni nem tudván, megrendezte önmagát. Azóta önálló estjeivel járja az országot. Weöres-műsorában (1992), Bolond Istók bőrébe bújva vall életről, halálról, a világról. És ki az a Pál? című monodrámája a próféta típusú ember megrendítő drámája, melyben Pál apostol – Debreczeni Tibor – visszatekint életútjára, gyötrődik, küzd önmagával, hibáival, ellentmondásaival.
Pályája állomásait felsorolni is nehéz. Magyar–történelem szakon szerez diplomát, népi kollégista, tizennégy évig középiskolai tanár. A tanítás mellett tíz évig a debreceni József Attila Irodalmi Színpad rendezője és műsorainak szerkesztője. A színpad új korszakot nyitott Debrecen kulturális életében. Irányítása alatt az amatőrök őszinte lelkesültsége, szívből jövő irodalomszeretete szakmai tudással, művészi fegyelemmel társult. A komplexitás iránti igénye, kísérletező kedve a hagyományos pódiumformát kitágítja, a verseket zenével, énekkel, tánccal ötvözi. Évadonként nyolc bérletes előadást hirdettek: a kilenc évad alatt 350 előadást tartottak, ezeket mintegy hetvenötezren látták. A Magyar Rádió kilenc műsorról készített felvételt.
Debreczeni Tibort szakmai eredményei alapján 1966-ban meghívják a Népművelési Intézet munkatársának, feladata az amatőr előadó-művészetek gondozása lett. Animátor, szervező, előadó. Fórumokat, színjátszó fesztiválokat, találkozókat szervez, szaklapokban több mint száz cikk, tanulmány szerzője. Szenzációszámba menő, a társadalmat bíráló műsorok bemutatásának engedélyezése miatt – Szabó István: Görgős eke, Rákosi Gergely: Óriástök – már 1967-ben felforrósodik körülötte a levegő, ugyanakkor szuggesztív személyiségének, programalkotó készségének köszönhetően indul virágzásnak a gyermek- és diákszínjátszás, valamint az amatőr versmondás. (1969-ben közreműködésével Magyarország belépett az AITA-ba, az Amatőr Színjátszók Nemzetközi Szövetségébe.) 1971-ben elindítója a Szóljatok, szép szavak! sorozatnak, 1972-ben szervezője a kazincbarcikai színjátszó fesztiválnak, mely első fóruma volt a magyar és a nemzetközi amatőr színjátszásnak.
Az 1970-es években gyermekszínjátszó tanfolyamok tanára, kísérletező kurzusok vezetője: az improvizációra épülő dramatikus módszer, a kreatív metodika hazai meghonosításának úttörője, felismeri a drámapedagógia jelentőségét, azaz, hogyan lehet élőbbé formálni az iskolai oktató-nevelő munkát. Kollégáival együtt megtett kezdeményező lépéseik ekkor még hatástalanok.
Amatőr rendezői tevékenységét rendületlenül folytatja, mérnökhallgatókból megalakítja a Vári Irodalmi Színpadot, mely rövid idő alatt országos hírűvé lesz. A fesztiválokon sorra nyerték a fődíjakat. Rendezéseiben ötvöződött a jelzéses és a realista játékmód, mozgáskompozícióival olyan színházi nyelvet alakított ki, mely az egyetemes jelrendszeren túl a hazai népszokásokra és a folklórművek dramaturgiájára támaszkodott. A kor művészetpolitikája részéről támadások is érték, rendezéseit, szemléletét „fellazító avantgárd”-nak, ellenzékinek tartották.
A gáncsoskodások nem törték meg a hitét, noha 1988-ban, ereje teljében nyugdíjazták. Ekkor válik a drámapedagógia lelkévé. Szervez, tanít, megalakítja a Magyar Drámapedagógiai Társaságot, 1991-ben megjelenteti a Drámapedagógiai Magazint, 1995-ben a művészeti nevelés különböző pályáit befutó szakemberekből civil szervezetet hoz létre, az Academia Ludi et Artist, mely komplex tanterv alapján nyári táborokat, tréningeket szervez. Szerkesztője kiadványuknak, a Kútbanézők című periodikának.
A Nagykőrösi Református Tanítóképző Főiskolán rendezői tevékenységének hosszú szünete után, 1989-ben tanítványaiból megalakította a Karácsony Sándor Színpadot. Műsoraik sorában az első egy megrendítő dokumentumjáték, a Dobozi Eszter könyve alapján szerkesztett Tiszaladányi jeremiád, mely az 1944-ben „málenkij robot”-ra elhurcolt százezreknek állított emléket.
Az ezredfordulón, 2000-ben megteremtette a Kuckót. A Kuckó szükségszerű létezésforma, melyet személyiségünk védelmében a kor kényszerített ki belőlünk. Itt beszélgetések, irodalmi műsorok zajlanak, töltekezünk egymásból, közös együttléteink szellemi, lelki táplálékot adnak. A Kuckó nyáron sem szünetel, Debreczeniék tiszakürti parasztházában meleg hangulatú estéket élünk meg. A nádfedeles ház kertjében mecénási gesztusból színpadot ácsolt a társaság. A nézőtér- és színpadépítéssel járó összes költséget az Ybl-díjas építész tanítvány, Mányi István állta. A színpadot Halmos Béla, a kitűnő muzsikus avatta fel Ördöngös zenekarával, és folytatták a sort néptáncosok, előadóművészek, zenészek, népdalénekesek. A nézőtér kicsinek bizonyult. A barátokon kívül ugyanis megjelennek a falu, sőt a szomszéd község érdeklődői is. Itt senki sem kap tiszteletdíjat, de van zsíros kenyér, hagyma, sütemény, bor, pálinka, baráti szó…
Debreczeni Tibor pályájában szerencsésen találkozik az alkotó és a tanár. Értékteremtő munkája sokunk számára adott és ad ma is meghatározó élményt. Munkájáról így vall: „Aki kútba néz, önmagát látja, meg ami fölötte van. Aki kútba néz, mélybe tekint, hogy messzire lásson. A kútba néző – a mítoszi világban – aranyszálat szakajt: azaz tikok tudója, rejtelmek sejtője. A kútba néző – Weöres Sándor lírájában – a belső végtelent cserkészi, önnön mélyvilágát. Aki művész, kútba néz. Aki művészettel nevel, csakúgy. Akik az újévkor kútba dobott piros almát kihalásszák és esznek belőle – a kunsági néphit szerint –, megújulnak. Kínáljuk a kútból merített piros almákat. A kútba néző – hisszük – messzire lát.”

Ruszin-Szendi "Slava Ukraina" köszöntése csak a jéghegy csúcsa, már a Nemzetbiztonsági Bizottságnál az ügy