Ki ez a csóka? – hallottam nemrég a buszon, és fölkaptam a fejem. Tehát az ürge, ipse, pacák, hapsi, individuum, csávó, arc, gyökér, nímand és társai mellé felvételt nyert a csóka is. A csóka már első hallásra megtetszett, egy magyarra szinkronizált filmben hallottam, a következő szövegkörnyezetben: „Ha kinyírják a csókát – bocsánat –, b…hatjuk a lóvét.” Amellett, hogy az ornitológia a szívügyem, a csóka nyelvi leleményre vall, mámoros színfolt sohasem pihenő nyelvünkben. Emlékszem Konrad Lorenz két csókájára, az egyiket Csoknak hívták, a másikat Elzának. Csok nagyon szeretett a közeli Duna-parti strandon sétálni. Lorenz néha utánament és figyelte. A csóka ilyenkor rendkívül hűvösen viselkedett vele, rá se nézett, feltartott fejjel sétált le-föl, hogy jelezze, semmi közük egymáshoz. Estefelé aztán hazaballagott (-repült?). Tisztára, mint az emberek, nem? Ma például, a reggeli tévé közben így szóltam magamhoz, pesze csak gondolatban: Ki ez a csóka? És hogy lám, milyen tanulékony vagyok. A csóka közben arról beszélt, hogy Nagy-Britanniában, Franciaországban és más kultúrállamokban már-már meghitt szokás, hogy a parlamenti padsorokban letahózzák egymást az illetők, majd bolond lesz bocsánatot kérni az általa letahózott kollégától. Eurotahósodás, vontam le a tanulságot már aznap reggel sem először. Hallgatnom kellett volna Örkény István évtizedekkel ezelőtti figyelmeztetésére: „Emberek, adjátok el a televíziótokat, amíg nem késő.” Most már késő. Bárgyú optimistaként még mindig reménykedem, hogy találok valami érdekes műsort, legalább félévente egyszer. Előző éjjel a polgárosodásról olvastam, a honi polgárság zűrzavaros évszázadairól, szomorú sorsáról a jelenben. Alexa Károly írta, a Kortárs kiadó jelentette meg (A magyar polgár – és a magyar író). Szívfájdító esszé, a polgárság elsiratása. Merthogy már nincsenek polgárok. Csókák vannak. Meg héják, meg multik, meg tahók, meg bunkók, meg bumburnyákok. És bunkofonok. Nem, már nincsenek bunkofonok, mióta így elterjedt a mobil, azóta mobilok vannak. Mert önérzetük a csókáknak is van. Ki fogja magát lebunkózni? Arra ott vannak a mindenkit mindenkor kioktatók, a magánszorgalmú felügyelők.
A polgár, a citoyen a középosztály, a nemzet gerince, a nemzetfenntartó, aki méltóságot, stílust, tartást, illemet, becsületet, tisztes gyarapodást adott önmagának és a hazájának, aki „megadta a módját” – már nem vagy egyre kevésbé tudja megadni. Már nem lehet tisztesen gyarapodni, csak „tollasodni” lehet, esetleg tisztesen – de inkább irgalmatlanul – leépülni. Nézni gyanakodva és dühödten a nómenklatúramaffiózusokat (anyám kifejezése), ahogy szemérmetlenül arcodba vágják: „Ja, ilyen a kapitalizmus.” És hogy az erősebb kutya… És hogy megmondtuk előre: „A szocializmusnál csak egy rosszabb van: ami utána következik.” Hát igen. Én azért tudok valamit a szocializmus javára írni. Például, hogy onnan még volt hova menni. Most már nincs. Nincs, hogy elmegyek, mert hova?
Nem léphetek ki az életemből, mint egy illatos, habos fürdőből, ahogy a Nobel-díjas író írja legújabb regényében.
Apropó, fürdő. Úszni sem jókedvemben megyek reggelente a Széchenyibe, sajnos. Orvosi tanácsra járok, nem elhanyagolható pénzügyi kedvezménnyel. Vannak jó és rossz oldalai aztán a fürdőzésnek. A jók közé sorolom, hogy hamar föl kell kelnem, viszont nem lustálkodhatok, ennek megítélése már nem egyértelmű. Úszni a gőzölgő medencében, csepergélő esőben, miközben a fürdő teraszán egy norvég fúvószenekar játszik, ez a hangulat eddig még hiányzott az életemből. Megvolt ez is. Aztán a szauna, a maszszázs utáni kellemes bambulás közben még arra is jut időm, hogy a Magyar Vadász című kedvenc periodikámat olvasgassam. Legutóbb egy Mondatvadász című szösszenetre lettem figyelmes. Így kezdődött: „Ül, hosszú, méla lesben, néz jobbra-jobbra, soha balra, és ha meglát egy arra poroszkáló, gyanús mondatot, azon nyomban belelövi a Dunába. A mondatok szerzőivel még kíméletlenebb. Nekik tanácsokat osztogat. Mit írjanak, kiknek a társaságában, mikor és miért. Ha jó kedve van, megmondja azokat a szavakat, szóösszetételeket is, melyeket nem tanácsos leírni.” Hűha, ebből baj lesz, gondoltam, és mélyen a víz alá merültem. Régebbi irodalmi élményeimből ugyanis rémlett, hogy az írók nem örülnek, ha tanácsot adnak nekik. Szeretnek a saját fejük után menni. E csekélyke szellemi izgalom nem tartott vissza attól, hogy tovább adózzam a fürdőzés gyönyöreinek. Ám, ha azt hittem, hogy nézelődhetek gyanútlanul, tévedtem. Azóta tudom, vigyázni kell, hova nézek, mert könnyen részem lehet abban a látványban, hogy egy ürge, őt nem nevezném még csókának sem, éppen elmélyülten szerzi az örömöt magának. Vannak kevésbé körmönfont megnevezései is a tevékenységnek, most nem írom le egyiket sem. Ezt például nem sorolom a fürdőzés pozitívumai közé. Sőt. Nem erre fizettem be. S ezt már metaforikusan is értem. Úgy általában, az illatos, habos fürdőkre.
Ahonnan nem lehet kilépni sehova. És a fejet sem lehet elfordítani túl sokáig. Bénulást okozhat. Az örökös undortól meg hányingert lehet kapni. Legközelebb ezeket a mellékhatásokat majd megbeszélem orvosommal. Mit tanácsol? Menjek a Gellértbe? Szovátára? Herkulesfürdőre? Hol nincsenek efféle ürgék? Közben meg elvesztettem az újságomat, pedig még végig se tudtam olvasni. Nem baj. Azóta biztos megtalálta egy csóka. Még az is lehet, hogy tanul valamit belőle.

Ámokfutó tartotta rettegésben Miskolcot, videón az autós üldözés