Eltérő nézetek a támogatásokról

Boros Imre szerint aggódnak az Európai Unióban, hogy hazánk ismét nem tudja lehívni a közösségi pénzeket, s a legnagyobb lemaradások a vasúti projektekben vannak. Boros szerint kérdéses, hogy az autópálya-fejlesztések kormányzati szorgalmazása a vasútfejlesztések rovására nem lobbiérdek-e. Baráth Etele, az EU-támogatások Hivatalának elnöke a kijelentéssel kapcsolatban érthetetlenségének adott hangot, ő programcsúszásról nem tud. Hozzátette: nem kapott olyan jelentést, amely alátámasztaná az állítást.

Csákó Attila
2003. 10. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aggódnak az Európai Unióban, hogy Magyarország az 1994–98 közötti időszakhoz hasonlóan ismét nem tudja lehívni a közösségi pénzeket – mondta lapunknak tapasztalatairól a napokban Brüsszelben járó Boros Imre, az Orbán-kormány uniós pénzekért felelős tárca nélküli minisztere. Hozzátette: rendkívül nagy a lemaradás a vasúti projektekben. Holott 2000–2001-ben 500-600 millió euró körüli vasútfejlesztési programot sikerült elfogadtatnia a polgári kormánynak az EU-val, amelynek csaknem a felét magyar társfinanszírozással kellett volna és kellene állni. Emlékeztetett rá, hogy a Horn-kormány mindenáron az autópálya-építésekhez akart uniós forrásokat szerezni, ám a közösség – saját tapasztalatai alapján – inkább a vasútfejlesztést szorgalmazta. Az Orbán-kormány a közösségi elképzeléseket megértve 2000-ben 400 millió eurós ISPA-programot fogadtatott el. Az EU azt látná szívesen és támogatná, ha a modern közlekedés feltételei – egyebek mellett a biztonság, a gyorsaság és a környezetvédelem a közlekedésben – megvalósulnának.
Boros szerint elgondolkodtató, hogy a MÁV vezetését „teleültették” régi olajipari szakemberekkel, s így kérdéses, hogy az autópálya-fejlesztések kormányzati szorgalmazása a vasútfejlesztések rovására nem lobbiérdek-e. Hiszen amíg az európai környezetbarát vasút döntően árammal működik, addig a közúti közlekedésben részt vevő fuvarozócégek járművei gázolajjal mennek.
Boros Imre az uniós pénzek felhasználásával kapcsolatban hangsúlyozta: a 2002. év siralmas volt az ISPA-pénzlehívást illetően, s nagy valószínűséggel az idei is hasonló lesz. Ez alapján miben bízunk 2004-ben? – tette fel kérdését a korábbi miniszter, majd rámutatott: a megcsúszott programok és az újonnan megjelenők magyar társfinanszírozására nincs és nem is lesz elegendő keret a magyar büdzsében a kormány helytelen gazdaságpolitikája miatt.

Baráth Etele, a Nemzeti Fejlesztési Terv és EU-támogatások Hivatalának elnöke Boros Imre állításával kapcsolatban értetlenségének adott hangot, s programcsúszásról nem tud. Baráth Etele kiemelte: 25 százalékkal több Phare-pénzt hívtak le, mint korábban, s a lekötött pénzek 97-98 százalékon vannak, a szerződéskötés pedig előrébb tart. Arra a Boros Imre által tett kijelentésre, hogy a szerződött programokhoz viszonyított pénzlehívásban lenne elmaradás, Baráth Etele az alábbiakat felelte: „nem jött hozzám olyan jelentés, amely ezt alátámasztaná, ha pedig a szerződések meghiúsulnának, arról értesülnék”. Az uniós pénzek jelenlegi felelőse mára ígért számokkal alátámasztott választ.
Az MTI közlése szerint Lendvai Ildikó, az MSZP frakcióvezetője Szolnokon a napokban kifejtette: a közigazgatásban odáig el kell jutni, hogy a pénzelosztás decentralizálódjon, mert az nem igaz, hogy Budapesten tudják a legjobban, mi kell Szolnokon és környékén. Az is legalább ilyen fontos, hogy le nem maradjunk az európai uniós támogatásokról, csak azért, mert nem tudjuk összerendezni a megyéket – mutatott rá.
Boros Imre erre reagálva kiemelte, hogy a megyei és a regionális területfejlesztési tanácsoktól a kormány a pénzeket már jórészt elvonta, tehát központosított. Ennek ismeretében decentralizációról beszélni több mint furcsa. Tény azonban, hogy folynak hosszas eszmecserék kistérségekről, régiókról, de tényként csak a pénz központosítása valósult meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.