Nincsen szakmai felkészültség a Petőfi híd felújítására

A fővárosi közlekedés egyik kulcspontján, a Petőfi hídon hamarosan forgalomkorlátozásra lehet szükség – figyelmeztet egy fejlesztéspolitikai szakértő. A növekvő terhelés és az infrastruktúra állapota miatt elkerülhetetlenné válhatnak a beavatkozások, amelyek jelentős hatással lehetnek a budapesti közlekedésre.

2025. 05. 08. 19:21
Borítókép: Petőfi híd (Fotó: Havran Zoltán) Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Petőfi-hidat megette a rozsda. A probléma nem újkeletű, ráadásul több, mint 10 éve ismert, hiszen a főváros már 2011-ben felmérte annak műszaki állapotát a Lánchíddal és az Erzsébet híddal együtt, amelyet a BKK akkori vezetőjének Vitézy Dávidnak is megküldtek. Akkor kiderült, hogy a Lánchíd és a Petőfi híd majdnem ugyanolyan állapotban volt – emelte ki lapunknak Kőrösi Koppány fejlesztéspolitikai szakértő.

2011 óta a BKK nem csinálta meg a Petőfi híd felújításának tervezését sem. Most arra hivatkozik Karácsony Gergely jobbkeze, Kiss Ambrus, hogy nincsen pénz még a felújítás tervezésére sem. Mindeközben 12,8 milliárd forintot simán kipengettek Rákosrendező első részletére. Ha van 12,8 milliárd Rákosrendezőre, akkor elfogadhatatlan, hogy a Petőfi-hídra nincs néhány száz millió forint"

 – tette hozzá Kőrösi Koppány. A szakember rámutatott arra, továbbra is óriási probléma, hogy a fővárosban jelenleg nincsen olyan szakmai kompetencia, amely alkalmas a város üzemeltetésére.

A BKK-t sorozatosan bírságolja a Közbeszerzési Döntőbizottság, mert a legalapvetőbb jogszabályokat sem képesek betartani. A múlt héten például 300 millió forintos bírságot zsebelt be a fővárosi cég, mert nem volt képes egy busztendert hibátlanul kiírni. A bírság összege egyébként, nagyjából elegendő pénz lenne a Petőfi-híd felújításának terveztetésére

 – emelte ki a fejlesztéspolitikai szakértő. Kőrösi Koppány szerint megjósolhatatlan, mikorra indulhat meg a híd felújítása.

Az is kérdés már ma, hogy a Petőfi-hídon mikor kell elkezdeni a forgalom korlátozását, a rossz műszaki állapot miatt

 – jegyezte meg a szakember. Hozzátette, nonszensz, hogy miközben a hidak állapota folyamatosan romlik, a felújításokról pedig szó sincs, addig a BKK egy olyan cég lett, amely ugyan irgalmatlan költségekbe kerül a fővárosnak, de gyakorlatilag a feladatait is képtelen ellátni.

Egyértelmű, hogy a város és a cégek vezetését le kell cserélni. Látható, hogy az elmúlt években lepusztult minden infrastruktúra Budapesten. Erre kitűnő példa volt a 2-es metróban keletkezett legutóbbi tűzeset. Ez azért alakult ki, mert a metró biztosító berendezéseit a felújítás során nem cserélték ki. Ezek elaggott kábelek, amik bármikor felgyulladhatnak. A metró műszaki állapota kétségbeejtő és mivel nem hajlandó a főváros megadni a BKV-nak a felújításhoz szükséges pénzt, bármikor előfordulhat újra ilyesmi, ami a metró leállásával járhat

 – tette hozzá Kőrösi Koppány. 

Amint arról már korábban is beszámoltunk, a főváros közlekedési infrastruktúrája évek óta komoly próbatételekkel néz szembe. Kiemelkedő példa erre a Petőfi híd és az Árpád híd, amelyek a város két legforgalmasabb átkelőjeként szolgálnak, és évtizedek óta súlyos terhelés alatt állnak. A hidak állapota azonban aggasztóvá vált, és a folyamatosan romló szerkezetek mind az autós, mind a gyalogos és biciklis közlekedést veszélyeztetik. Ennek ellenére a főváros jelenlegi vezetése eddig nem tett konkrét lépéseket a hidak teljes körű felújítására.

Százezer autó naponta

A Petőfi hídon 90-100 ezer jármű halad át naponta. Ez a hidat a főváros egyik legforgalmasabb közlekedési útvonalává teszi, főként mivel a belső kerületeket köti össze a budai oldallal, ahol a rakpartokon, valamint a Nagykörúton és annak vonzáskörzetében intenzív a forgalom. 

Ennek a terhelésnek a kezelésére azonban a híd állapota már nem ideális: a legutóbbi vizsgálatok komoly korróziós károsodásokat tártak fel az acélszerkezeteken, illetve problémák vannak az elöregedett burkolattal és a vízelvezető rendszerrel is. A szakértők már évekkel ezelőtt sürgettek egy átfogó felújítást, de a teljes körű renoválás továbbra is várat magára.

A főváros szerint a felújítások késlekedésének legfőbb oka az, hogy nincs elegendő forrás a teljes körű rekonstrukciók finanszírozására. A fővárosi önkormányzat költségvetésének helyzete és az egyéb projektek miatt a hidak állapotának javítása hátrébb került a prioritási listán. Mindez annak ellenére történt, hogy a Tarlós István vezette főváros már 2019-ben megkezdte a Petőfi híd felújításának előkészítését. 

A Lánchidat követően a Petőfi híd lehet a következő Duna-híd a fővárosban, amelyet felújítanak. A beruházás részeként nemcsak a híd, de a kapcsolódó hídfőterek is megújulhatnak: megtörténhet a budai Goldmann György tér és a pesti Boráros tér akadálymentesítése, valamint kisebb léptékű építési beavatkozások. A Petőfi hídnak a közúti, kerékpáros és közösségi közlekedési tengelyek miatt jelentős szerepe van a város életében, a Boráros tér pedig a közösségi közlekedési hálózat fontos átszállási csomópontja, ami azonban jelenlegi állapotában funkcióit korlátozottan, nem megfelelő színvonalon teljesíti, így szükséges a felújítása

– írta hivatalos oldalán a Budapesti Közlekedési Központ. A BKK 2020-ban társadalmi egyeztetést is tartott a híd és a környező közterületek felújításával kapcsolatban, azonban ezt követően gyakorlatilag eltűnt a műtárgy felújításának kérdése a napirendről. 

Borítókép: Petőfi híd (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.