Kazan-kovács

Nem sokkal kilencvennegyedik születésnapja után elhunyt Elia Kazan amerikai filmrendező, színházi szakember és felfedező, író, színész. Megközelítőleg ebben a fontossági sorrendben hagyta a nyomokat a huszadik századi kultúrán, életműve pompás terep méltatóknak és anyázóknak egyaránt.

2003. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Isztambul külvárosában, Kadi-Keuban született 1909. szeptember 7-én, görög szülők gyermekeként, Elia Kazanjoglousként anyakönyvezve. Kétéves korában Berlinben landol, 1913-ban pedig jó érzékkel már az Egyesült Államokban dekkol a család, megúszva ezzel az első nagy újrafelosztósdi civilekre gyakorolt hatását, és megteremtve egy nyugis szőnyegkereskedés biztos jövőt biztosító alapjait.
Kazan a Yale dráma tagozatán bekkeli ki a nagy gazdasági válság néven elhíresült ócska manipuláció következményeit, a New Deal pedig már a Group Theaternél éri, miként a második őrjöngés is. Munkahelye 1941-ben megszűnik, de ekkor már elismert rendező a Broadwayn, majd 1947-ben Cheryl Crawforddal megalapítja az Actors’ Studiót, amelyhez később egy másik érdekes fickó, Lee Strassberg is csatlakozott. Az Actors’ Sztanyiszlavszkij módszereit adoptálta és csiszolta tovább, amelyek lényege rövidre vágva a következő; a színművész domborítás közben nem a neurastenia gravis végső periódusának tünetegyüttesét produkálja, nem dúl-fúl, ha kell, ha nem, szemei nem akadnak fenn s nem hadonász, ellenben hihető és felettébb valószerű. Ez a „spontán koncentráció” húzta le a rolót egy korszak standolása után, ez a munkamódszer tette kultikus figurákká James Deant és Marlon Brandót. Ők ketten egyértelműen Kazan felfedezettjei, utánuk többé már nem lehetett a régi módon viháncolni a vásznon, és ezért van az, hogy a mai napig még egy közepes amerikai moziban is értékelhető a színészi játék. A forgatókönyvírás problematikáját mostan ne feszegessük, de Kazan ebben is maradandót alkotott, jó, olyan sameszekkel a háta mögött, mint Steinbeck vagy Tennesse Williams. Színezzünk most közbe egy kis politikát, mert enélkül, ha megfeszülünk, se megy, hiába dönti be csíkos fürdőköpenyben Marlon Brando Vivien Leight A vágy villamosában, hiába zizeg Eli Wallach bajusza Carrol Baker nyakán a Baby-dollban és mindhiába Jimmy Dean, mint ikon, a vállán keresztbe rakott puskára feszülve, mint egy porschés Jézus.
A politika ugyanis gátlástalanul levizeli a totemoszlopokat. Nos tehát, Elia Kazan 1934-ben belép az Amerikai Kommunista Pártba (ilyen is volt), majd ’36-ban, midőn a „művészi”, „haladó” „baloldaltól” elfogja egy váratlan hányinger, riadtan lelécel (József Attila-i effect). Ez még nem lenne baj a véleményformáló hollywoodi értelmiség szemében (sőt!), pláne, hogy még a mutogatós Dimitrovtól is rendezett egy darabot, viszont 1952-ben az Amerika-ellenes tevékenységet vizsgáló bizottság előtt bemártott tizenöt (más források szerint tizenhét) hasznos hülyét (lásd Vlagyimir Iljics Uljanov idevonatkozó téziseit), akik aztán tényleg rendesen megszívták. Lássuk a részleteket. A bizottság (hogy Joseph MacCarthy szenátornak mit köszönhet az Államok, má’ úgy nemzetbiztonságilag, az ma már világos) 1947-ben negyvenegy (ihaj Csuhraj) hollywoodi művészt idézett be, tizenkilencen nem jelentek meg, aztán kilencen nyilatkozták, hogy nem tagjai a kommunista pártnak, tízet (a tízeket) viszont berántottak vallomástételre. 1952-ben Kazan is megjelent a bizottság előtt, de csak anynyit közölt, hogy momentán nem párttag.
Három hónappal később viszont már írásban közölte, hogy kész a vallomástételre, és megnevezte a régi, kipróbált elvtársakat. Ne feledjük, Amerika ekkor már túl volt a Rosenberg-sztorin, az Oppenheimer-ügyön, tehát aki ügyes volt, könnyen hozzájuthatott egy barátságos atombombához, ehhez jött még a „nem amerikai” származás, néhány sikertelen elsimítási kísérlet, meg négy kiskorú gyermek.
A hipertoleráns Hollywood azonban soha nem bocsátott meg Kazannak, még 1999-ben, 90 (!) éves korában is, amikor átvette az életmű-Oscart, fagyos volt körülötte a levegő. Ritka is arrafelé a széllel szemben próbálkozó, Brando például vett egy szigetet, és virtusból elhízott, mint Elvis (aki néha még feltűnik, mint Szaddám Huszein), kiállt az indiánokért, beszólt a moguloknak, majd visszavonta, mostanában meg Mel Gibson cipeli Kazan keresztjét, míg úgy nem jár, mint szegény Kusturica, akit még a hazai másodközlők is lefasisztáztak az Underground után.
Blanche mondja a drámairodalom egyik legjobb női szerepében, A vágy villamosában: „Nem akarok valóságot, mágiát akarok.”
Vagy Brando a Rakparton-ban, a háztetőn, a (még élő) galambok ketrece mellett: „Itt mindenki gyilkossá válik, vagy meggyilkolják.”
Kalispera.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.