Szendergő mártírok

Az európai látogató manapság úgy érezheti magát Irakban, akár az egykori Boszniában. Hiszen a jugoszláv állam széthullását követő polgárháború elérte a nem is olyan régen még – meglehet, kényszerűségből – együtt élő népeket. Az erőszak tovaterjedésével hamarosan a kurd autonómia területén és a síiták lakta déli országrészben is elszabadulhatnak az indulatok.

Szentesi Zöldi László
2003. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ali Ibrahim ezredes elégedett lehet sorsával. Néhány hónappal ezelőtt még csak egy volt a Szaddám Huszein csapásaitól és a küszöbönálló háborútól rettegő kurd polgárok közül, ma azonban cifra egyenruhában, kéttucatnyi ember élén vigyázza a Kirkukból Erbilbe vezető utat. A kurd katonai rendőrök parancsnokaként az a feladata, hogy lecsapjon a fegyvert rejtegető gyanús utazókra. Hogy Észak-Irakban – legalábbis Bagdadhoz képest – egyelőre viszonylagos rend uralkodik, abban neki is fontos szerepe van.
– Napok óta nem aludtam, éjjel-nappal itt strázsálunk – meséli a parancsnok. – Minden embert kihallgatunk, aki nem rendelkezik okmányokkal. Előfordul az is, hogy fegyvert találunk az utazóknál, ilyenkor alaposan kifaggatjuk az illetőt, és az is megesik, hogy elkobozzuk a pisztolyokat, karabélyokat.
Miután az 1991 óta autonómiát élvező kurd területen mindenkinek lehet – és tapasztalataim szerint általában van is – lőfegyvere, nem könnyű megállapítani, ki milyen szándékkal érkezik a gyakori ellenőrzési pontokhoz. Ali Ibrahim munkáját az országút szélén posztoló amerikai katonák is segítik, pontosabban felügyelik. A kurdok alárendelik magukat tengerentúli fegyvertársaiknak, nem feledik, még sokat tanulhatnak tőlük.
– A kurdok a legjobb barátaink. Ha ők nem lennének, kétségtelenül nehezebben boldogulnánk az idegen terepen. Azért akad itt munka bőven – mondja Spry törzsőrmester, de beszélgetés közben még véletlenül sem fordít hátat az országútnak, ujját állandóan az M–16-os karabély ravaszán tartva.
Akárcsak a Kirkukba vezető út mentén, Észak-Irak – vagy ahogy a kurdok nevezik, az iraki Kurdisztán – más részein is mindenki bízik Allahban, de azért szárazon tartja a puskaport. Ez a régió hagyományosan soknemzetiségű, a kurdok mellett asszírok, keresztények, arabok is élnek itt szép számmal. Mostanában azonban a régi törökök leszármazottairól, az iraki türkménekről hallunk a legtöbbet, miután a nyáron fegyveres összetűzésbe keveredtek a többségi kurdokkal. Legnagyobb politikai tömörülésük, az 1995-ban létrehívott Türkmén Front éppen ottjártunkkor tartotta konferenciáját Kirkuk városában. A párt leköszönő elnöke, Ahmet Sanan Aga irodájában fogadta a Magyar Nemzet munkatársát, és hosszasan ismertette a türkméneket érintő legfontosabb kérdéseket.
– Mi úgy gondoljuk, hogy miután egy Irak létezik, mindenkinek a bagdadi kormányzótanácsban kell képviselnie nézeteit. A türkmének mindössze annyit várnak el a többségi kurdoktól, hogy ne keltsék egy önálló állam látszatát, amikor számtalan más néppel, népcsoporttal kell osztozniuk ezen a területen. Miért kell például kurd zászlókat, felségjeleket használniuk, amikor mindannyian iraki polgárok vagyunk? Ráadásul mi nem kisebbségként határozzuk meg magunkat, a hárommilliónál is több türkmén joggal nevezheti magát önálló nemzetnek. Persze a kurdok mindmáig elszabotálják a népszámlálást, mert attól tartanak, hogy kiderül, valójában milyen sokan vagyunk.
Sanan Aga úgy véli, a türkmének egy része elvesztette identitástudatát, de mégsem tekinthető kurdnak, arabnak vagy más nemzetiségűnek. Szóba kerül az is, hogy az Észak-Irakon osztozó két kurd vezető, Maszúd Barzani és Dzsalal Talabani állítólag törökországi kurdoknak, a Kurdisztáni Munkáspárt (PKK) fegyvereseinek nyújt menedéket. A türkmének felemelik szavukat a nagyarányú kurd betelepülés ellen is, és különösen fájdalmasnak tartják, hogy a saját városuknak tartott Kirkukban hátrányosan megkülönböztetik őket.

Az állítólagos hárommillió türkménről másképp vélekedik a Kurdisztáni Hazafias Unió kirkuki vezetője, Dzsalal Dzsafar Aziz tábornok.
– Nemhogy hárommillióan, de alighanem még hétszázezren sincsenek a türkmének. Ami a népszámlást illeti, állunk elébe, majd kiderül, ki nem mond igazat. A türkméneknek sokkal inkább azzal a méltatlan szereppel kellene elszámolniuk, amelyet a zsarnok Szaddám Huszein rendszerében betöltöttek. Amíg ők hatalmi helyzetben dőzsöltek, addig kurd népünk szenvedett, mert a volt elnök emberei megtizedeltek és elgázosítottak bennünket.
A tábornok irodája mindössze néhány méternyire található a Türkmén Front konferenciájának helyet adó épülettől, de aligha meglepő, hogy a két szervezet nem ápol egymással szívélyes kapcsolatot. Aziz tábornok nem titkolja, húsz éven keresztül pesmergaként, azaz fegyveres harcosként azért küzdött, hogy a világ legnagyobb hontalan népe, a féltucatnyi országban széttagoltan élő kurd nemzet legalább Észak-Irakban szabadon élhessen. Szavaiból kiderül, hogy határozottan ellenzi a török békefenntartók Észak-Irakba vezénylését. Felröppent ugyanis, hogy Ankara egy mozlim kontingens részeként a Bagdadtól északra eső iraki területekre vezényelné katonáit. Ez a lépés kétségkívül sértené a kurd érdekeket, a török katonákat azonban felszabadítóként fogadnák közeli rokonaik, az iraki türkmének.
Vajon jogosan formálnak-e igényt a kőolajban felettébb gazdag, éppen ezért páratlanul fontos Kirkukra a kurdok? A kérdés azért is indokolt, mert Dzsalal Talabani „kurd Jeruzsálemnek” nevezte az észak-iraki várost.
– Elnökünk szavait gyakran félremagyarázzák – szögezi le Aziz tábornok. – Arról van szó, hogy Kirkukban valóban vegyes a lakosság, számtalan nemzetiség és felekezet élt együtt egészen mostanáig békében, kölcsönös egyetértésben. Mi tiszteletben tartjuk és mindenkire kötelező érvényűnek tekintjük mások jogait. Ne feledjük azonban, hogy a város környéke kurd többségű, éppen ezért számunkra – érzelmi szempontból – különösen fontos, ki az úr Kirkukban.
Ha Bagdadtól délre indulunk, előbb-utóbb csalhatatlan jeleit tapasztaljuk, hogy síiták között járunk. Talpig feketébe öltözött asszonyok, archaikusabb viszonyok, ősi állapotok közé csöppenünk. Karbala városát a síiták szent helyként tartják számon, Nedzsef mellett ez a második legfontosabb zarándokhely az országban. Ali követői azért sereglenek Karbalába, mert itt nyugszik a mártírként tisztelt Husszein, aki Ali fiaként és a próféta unokájaként örökre beírta magát a síiták emlékezetébe. Nyugvóhelye, a Husszein-mecset előtt állunk, ahol – Vámbéry Ármint idézve – az imám immáron évszázadok óta „szendereg”. Péntek van, az emberek végeláthatatlan tömegben özönlenek a sírmecsetbe. Szép számmal vannak köztük iráni zarándokok, akik a helyi viszonyok között mesés összegeket fizetnek pusztán azért, hogy megérinthessék az épületet, s hogy rokonaikkal, hozzátartozóikkal együtt tanulmányozhassák a Koránt a szent falak között. Régi hagyomány, hogy a buzgó síiták – akár nagy pénzáldozat árán is – sírhelyet szereznek maguknak az aranykupolás mecset közelében.
A síitakérdés Irakban már csak azért is megkerülhetetlen, mert – jóllehet a mozlim világban az irányzat kisebbségben van – Ali hívei a lakosság mintegy hatvan százalékát alkotják. Az országot járva az a benyomásom támad, mintha tőlük mindenki más – szunniták és kurdok, türkmének és keresztények – tartana egy kicsit. Különálló hagyományrendszerük, kimeríthetetlen emberi tartalékaik, sajátos társadalmi viszonyaik sok fejtörést okoztak Szaddám Huszein számára is. Nem véletlen, hogy a volt elnök nem engedélyezte a Husszein imám 40 napos gyászát lezáró kerbelai zarándoklatot. Ma már felszabadultan adózhatnak szokásaiknak a síiták, és ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a szabadságfok növekedésével politikai igényeik is megnőttek.
Karbalában az iszlám kétségkívül hagyományos, már-már ősi arculatát mutatja. A mecset körül zajos kirakodóvásár, az árusok fennhangon kínálják ezernyi portékájukat. Mindenfelé a meggyilkolt Bakir al-Hakim képeibe ütközünk, az itt élők kegyelettel őrzik lelki vezetőjük emlékét. A síita hagyományokból fakadóan az ajatollah elvesztése errefelé nem pusztán politikai esemény, hívei úgy érzik, mintha édesapjuk életét oltotta volna ki a merénylő.
A síiták veszélyérzete azonban nem múlt el. Ezt jelzi, hogy a Husszein-mecset bejáratánál mindenkit megmotoznak, igaz, szigorúan elkülönítve az embereket: a férfiakat férfiak, a nőket nők vizsgálják át, mindenre kiterjedő alapossággal. Hamar kiderül, hogy szerencsénk van – jóllehet nem vagyunk mozlimok, az egyik készséges templomszolga vállalkozik arra, hogy bemutat a mecset felügyelőjének.
– Elnézést kérünk a szigorú rendszabályokért – szabódik a negyvenes éveiben járó Szaid –, de a szörnyű gyilkosság óta mindenre oda kell figyelnünk. Szerencsére itt, Karbalában messze nem olyan rossz a helyzet, mint a merénylet helyszínén, Nedzsefben. Mindenesetre minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy híveink méltóságteljesen ünnepelhessenek, és a zarándokok biztonságát is garantáljuk.
A festői szépségű mecsetből kilépve ismét elénk tárul a hömpölygő város megannyi középkorias díszlete. Amerikai hírszerzési források szerint rendszeresen iráni síiták érkeznek Karbalába, és a megszállók ellen bujtogatják a helyieket. Való igaz, hogy az iraki síiták saját autonóm terület kialakításán fáradoznak, ami természetes, hiszen a déli országrészben hatalmas lélekszámbeli fölényben vannak. A majdani síita államot azonban – Irán kivételével – aligha fogadnák kitörő örömmel világszerte – ez a lépés keresztezné a bagdadi kormányzótanács terveit, ahogy az amerikaiaknak sem lehet érdekük egy harcias, a világiasságnak és a modernizációnak nyomait sem mutató államalakulat. A föderális Irak Szaúd-Arábia ellenérzését is kiváltaná, hiszen a síita többségű dél-iraki államalakulat Irán befolyását növelné a térségben.
Ennek az államnak a megszületése – akárcsak az önálló Kurdisztáné – azonban egy ideig még nem aktuális. A síiták egymással is vitatkoznak, és bár kevés szó esik róla, a meggyilkolt Bakir al-Hakim a mérsékeltebb elveket valló vezetők közé tartozott: együttműködött az amerikaiakkal és az iraki kormányzótanáccsal. Halálával nagyobb tér nyílik a síita állam megteremtéséért fegyverrel is harcolni kész radikálisok számára, márpedig ez nem sok jóval kecsegtet.
Bagdad felé autózva felötlik bennem, hogy a kurdok és a síiták sorsa valamiképpen hasonlít egymásra. Kényszerűségből mindkét népcsoport elfogadja az egységes Irak elvét, de amint lehetőségük nyílik rá, saját jogaik kiszélesítését, esetleg önálló államuk létrehozását követelik majd. A történelem tanúsága szerint több millió ember akaratát nem lehet a végtelenségig semmibe venni, könnyen meglehet, hogy néhány évtizeden belül újabb politikai fordulatot eredményezhet a már most is rendkívül képlékeny iraki helyzet. Nem szabad azonban szem elől téveszteni, hogy ebben a két térségben, a kurdok felügyelte északon és a síita délen az Egyesült Államok éppen olyan „idegen test”, mint a tegnap még oly megingathatatlannak hitt Bász párt és a bukott Szaddám Huszein. Az Amerika-ellenesség ezért hamarosan soha nem látott méreteket ölthet az ősi Mezopotámia földjén. Hiszen a megszálló szemmel láthatóan semmit nem tesz azért, hogy megértse a helyi viszonyokat, és megoldást, félelem és háború nélküli életet kínáljon az itt élő embereknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.