A Mol már meghatározta piaci pozícióját

Mindaddig saját, hosszú távú befektetésének tekinti a Mol Rt. a gázüzletágat, ameddig nem születik döntés a cégen belül az üzletág értékesítéséről – jelentette ki érdeklődésünkre Hernádi Zsolt, a privatizáció óta az eddigi legjobb negyedéves eredményét felmutató Mol Rt. elnök-vezérigazgatója. Kérdéseinkre válaszolva kifejtette, hogy a gázüzletágat kizárólag abban az esetben kívánja eladni a társaság, ha az eladással magasabb részvényesi értéket tudnak elérni, mint az üzemeltetéssel. – Az idén még veszteséges lesz ez a tevékenység, de a jövő évre – előreláthatólag – nyereségesre fordul – mondta Hernádi Zsolt, aki abban bízik, hogy a magyar olajtársaság meghatározó és kikerülhetetlen szereplője lesz a közép- és kelet-európai piacnak, amelyen már meghatározta tevékenységi területét.

Hommer Tibor
2003. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napvilágot látott tegnap a Mol Rt. harmadik negyedévi gyorsjelentése. Milyennek találja a publikált adatokat?
– Tekintettel arra, hogy számos, nem a mindennapi üzletmenethez tartozó feladatot is elvégzett a Mol az elmúlt háromnegyed évben, elismerésre méltónak találom a társaság gyorsjelentésben is közzétett eredményt. Hiszen a mindennapi teendők mellett nagy energiát kötöttek le a Slovnafttal való integráció feladatai, a gázüzletági szabályozással kapcsolatos problémák kezelése és a horvát olajipari társaság, az INA 25 százalékos részvénycsomagjának megvásárlása.
– A közeljövőben piacra dobja az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. az állami tulajdonban lévő Mol-részvények egy részét. Mit javasolt a közeli ismerőseinek: vegyenek Mol-papírokat az ÁPV-től vagy sem?
– Komoly növekedési perspektívát látok a Mol előtt, és hiszem, hogy a vállalat képes kihasználni a lehetőségeit. De azt mindenki józan belátására bízom, hogy mibe és milyen áron fekteti be a pénzét. Nem vállalhatom a tanácsadással járó felelősséget.
– Mire számít, milyen áron kínálja majd az állam a Mol-részvényeket? Ön milyen árat tartana elfogadhatónak a jelenlegi, nagyjából 6500 forint körüli tőzsdei jegyzésárhoz képest?
– Egy szempontja van a társaságnak: legyen tisztességes, méltányolható az ÁPV Rt. által megszabott ár, ha piacra dobja a tulajdonában lévő Mol-papírokat. Mindenkinek megvan a saját szempontja, a vagyonkezelőnek nyilván az, hogy maximalizálja a bevételeket a részvényeladás során, nekünk pedig az lenne az érdekünk, hogy ne „törjön szét” a piac, ne keljenek szárnyra olyan hírek, hogy eladhatatlanok a Mol papírjai.
– Mi lenne kívánatos a cégnek: ha az ÁPV-nél lévő részvényeket egy nagybefektető szerezné meg, vagy ha sok kisbefektető vásárolná fel a várhatóan a jövő hét végén piacra kerülő papírokat?
– Ez nem kérdéses. A Mol berendezkedése, az alapszabályban rögzített, felvásárlással szembeni védettségünk világossá teszi, hogy a társaságnak az a jó, ha sok kisbefektetője van, akik elfogadják az igazgatóság döntéseit. Az kedvezőtlen lenne nekünk, ha egy stratégiai nagytulajdonos próbálná ránk erőszakolni a saját elképzeléseit. Eljöhet majd az az idő, amikor szüksége lesz a vállalatnak szakági, pénzügyi befektetőkre, de ma még nem tartunk itt. A Mol pillanatnyilag csak a pénzügyi mutatóival, valamint a gondos és átlátható stratégiájával tudja vonzani a befektetőket. Ennek igen egyszerű oka van: a jelenlegi három-négy milliárd dolláros cégérték még nem túl vonzó a szakági befektetőknek. Ők majd akkor jelennek meg, amikor a vállalattal együtt nagyon komoly olajpiaci pozíciókhoz is jutnak a térségünkben.
– Eszerint a közeljövőben nem is számítanak komolyabb stratégiai befektetőkre, partnerekre?
– Ez egészen más kérdés. A vállalat közelmúltjából számtalan példa igazolja, hogy a Mol sosem zárkózott el a partnerségtől. A horvát INA-val már 1999-ben fúziós tárgyalásokba kezdtünk, két évre rá a lengyel PKN Orlennel kezdődtek hasonló jellegű megbeszélések. A partnerségre mindig is törekedtünk, az ilyen jellegű kezdeményezésekkel szemben pedig mindig nyitottak vagyunk.
– A növekedést illetően milyen lehetőségei vannak még a Molnak? A Slovnafttal, az INA-val hellyel-közzel lezárták a tranzakciókat. A szlovák társasággal már kialakították a közös menedzsmentet is. A PKN-nel való együttműködés kérdése ma még bizonytalan. Romániában várható még olajipari privatizáció a közeljövőben, de az ottani terep egy magyar nagyvállalatnak éppolyan síkos, mint a jelentős állami többségű riválissal, az osztrák OMV-vel való esetleges társulás megvalósítása.
– Ha nem organikus növekedésről beszélünk, számos lehetőségünk van. 1999-ben az INA-val még fúzióról tárgyaltunk, nem a Mol tehet arról, hogy végül privatizációs tranzakció révén sikerült partnerségi kapcsolatra lépnünk a horvát társasággal. Ez híven tükrözi, hogy a Mol mindig több lehetőséget mérlegel, amikor a növekedési potenciálját valamilyen formában érvényre kívánja juttatni. Ha velünk egyenrangú céggel tárgyalunk, mindig azt vizsgáljuk, milyen az adott cég stratégiája, milyen víziói vannak a jövőre nézve. A Mol definiálta azt a piacot, ahol tevékenykedni szeretne, úgyhogy minden olyan lehetőséggel kalkulál, amely biztosítja neki a növekedést. Ennek eszköze a fúzió, az eladásra kínált társaságok megvásárlása, de éppúgy eszköz a zöldmezős beruházás is.
– Hol a növekedés határa? Miben tetőzik a vízió?
– Olyan csoport részeként kell működnie a Molnak, amely csoport alapjaiban határozza meg a régió piacát. Mindegy, hogy ezt a csoportot hogy hívják, mindegy az is, hogy ennek a csoportnak a Mol vagy más társaság lesz-e a zászlóshajója, a lényeg az, hogy a vállalat ennek a megkerülhetetlen cégtársulásnak az egyik igen erős pillére legyen. Hogy mindenki előtt világossá váljék az, hogy megkerülhetetlenek vagyunk a régió olajpiacán. És erre minden esélyünk adott. Az a tény, hogy Közép- és Kelet-Európából csak és kizárólag a Mol Rt. tagja az Európai Iparvállalatok Kerekasztalának, azt bizonyítja, hogy egy elit európai üzleti klub már elismerte rátermettségünket.
– Hogy állnak a Slovnafttal az integrációs teendők?
– Október elsejétől integrált vezetés irányítja a Molt és a Slovnaftot. Ez azt jelenti, hogy két, jogilag önállóan jegyzett társaságot egyetlen vezetőgárda irányít. Ebben az értelemben már nem létezik sem a Mol, sem a Slovnaft. Megvannak a logók, megvannak a vezértermékek, de operatív irányítási értelemben már nem beszélhetünk két vállalatról a Mol és a Slovnaft esetében. Október elsejétől egyik vállalat sem létezik olyan értelemben, ahogy addig működött. Ilyen értelemben megszűntek, illetve átalakultak. A Slovnaft és a Mol számára a határ már nem létezik. A határ nekünk most már csupán csak adózási és esetleg vámkezeltetési tényező.
– Tulajdonképpen hasonlóan működnek a multinacionális vállalatok. Az az újdonság ebben, hogy magyar vállalat még nem alkalmazhatta ezt a gyakorlatot, vagy ha igen, akkor a rendszer létrehozásához szükséges kottát külföldről kapta.
– Az új gázárrendelkezések mennyiben segítik a vállalatot?
– Összehasonlíthatatlanul átláthatóbbá vált a gázüzletág az új rendelkezések révén, mint amilyen korábban volt. Ebben az évben még vesztesége lesz a Molnak ezen a területen, de jövőre, amennyire ez prognosztizálható, megszűnik a gázárak miatti veszteségforrás.
– Ha többé nem keletkezik veszteség a gázüzletben, napirenden marad-e Molon belül az üzletág eladása?
– Minden lehetőséget megvizsgálunk. Olyan jelentős változás állt be a gázüzletág értékelhetőségében, hogy ismét komoly vizsgálatnak kell alávetnünk a kérdést. Azt vizsgáljuk, hogy mi teremt nagyobb értéket a részvényeseinknek: ha tovább üzemeltetjük az üzletágat, vagy ha felszabadítjuk az abban lekötött, nagyon komoly értéket képviselő eszközeinket.
– A rendszerirányítói eszközök, a szállítóvezetékek, a tárolókapacitások beletartoznak-e abba a tevékenységi körbe, amelynek az értékesítését a Mol Rt. mérlegeli? A rendszerirányítás szakszerű üzemeltetése ugyanis alapvető garanciája a biztonságos földgázellátásnak.
– Nem igazán osztom ezt az álláspontot. Magyarországon – de megkockáztatom: Európában – egyetlenegy komoly tényezője van a biztonságos földgázellátásnak. Az, hogy az ellátórendszerek betápláló pontjaihoz megérkezik-e az energiahordozó. Amíg pontosan s a szükséges mennyiségben érkezik a gáz, addig tulajdonképpen kizárólag operatív, illetve műszaki kockázatai vannak a földgázellátásnak, amelyek azonban rövid időtartamúak. Ezek viszont bármikor előfordulhatnak emberi gondatlanság vagy valamilyen kulcsfontosságú berendezés üzemzavara révén. Úgy vélem: fordítva kell szemlélni az ellátás biztonságának kérdését: akkor növeli egy ország a biztonságos energiaellátást, ha felszabadítja a piacot. Ez esetben ugyanis, ha közgazdasági szempontok szerint megéri befektetni egy üzletbe, számtalan jelentkező lesz, aki hajlandó gázszállító vezetéket építeni, földgázt vásárolni, tárolni és kiszolgálni a vevőket.
– A biztonságos ellátást és a gázüzletág értékét és értékesíthetőségét egyformán érintő kérdés a szükséges fejlesztési, illetve tárolóbővítési teendők költsége. Fordítanak-e forrást e célokra mindaddig, amíg el nem dönti a Mol igazgatósága, hogy megtartja vagy eladja a gázüzletágat?
– Mindaddig, amíg a Mol birtokában állnak a gázüzletág eszközei, úgy tekintünk rájuk, mint a Mol hosszú távú beruházásaira. Semmilyen beruházásról nem mondunk le, amely közgazdasági és működési szempontból indokolt. Ma már ismerjük a megtérülési mutatókat, számíthatók a fejlesztések és az új beruházások megtérülési mutatói; ha egy-egy hasonló kiadást a közgazdasági racionalitás indokol, a Mol lesz az első, amely ezeket végrehajtja. Úgy látjuk, hogy mindazon beruházások, amelyeket a felügyelő hatóság szerepét betöltő Magyar Energia Hivatal elvár, műszaki szempontból indokoltak, és közgazdasági tekintetben is vállalhatók.
– Folytattak-e már konkrét tárgyalást cégekkel a gázüzletág eladásáról?
– A döntéshozatali folyamatban két dologgal tisztában kell lennie a Molnak: hogy mit akar a vállalat és mit akar a piac. A mi esetünkben a piac fogalma egy igen szűk kategóriát takar. Azon cégek, amelyek a gázüzletág esetében vásárlóként szóba kerülhetnek, a Molnak jelenleg is partnerei; óhatatlanul találkozunk egymással. Konkrét tárgyalásokat nem folytatunk, hiszen nincs miről tárgyalnunk mindaddig, amíg mi magunk nem tudjuk, eladjuk-e a gázüzletágat, viszont – szakszóval élve – szondázzuk a piaci szereplőket. Nem mellékes az álláspontjuk, hiszen bármilyen fantasztikus dologgal, ötlettel, üzlettel előrukkolhat bármilyen cég, ha a piac szkeptikus az ötlettel szemben, és elveti anélkül, hogy komolyabban fontolóra venné.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.