Pokollá teszi Bugyi életét a sóderbánya

Tiltakozó akciót szervezett a Lakható Környezetért Egyesület a Pest megyei Bugyi községben a falu útjain elviselhetetlenné váló teherautó-forgalom miatt. Az egyesület aktivistái és szimpatizánsai autókkal, traktorokkal vonultak fel a község főútján, részlegesen megakadályozva a környező sóderbányából érkező szállítmányok továbbhaladását. A demonstrálók petícióban fordultak a polgármesterhez, amelyben kerékpárút építését és sebességkorlátozás bevezetését kérik. Céljaik között szerepel a községet elkerülő út megépítése is.

Vermes Márk
2003. 11. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bugyi község határában összesen tizenegy sóderbánya működik, s az innen szállított rakománnyal naponta több száz teherautó dübörög át a településen, ami óriási környezetkárosítással és zajjal jár, és megbénítja a helyi forgalmat – mondta el Laczkó Mihály. Az egyesület alelnöke, aki egy személyben a falu plébánosa is, az utóbbi hetekben két lakost temetett. Mindkettejüket kamion gázolta halálra. A helybeliek szomorúan tapasztalják, hogy településük lassacskán teljesen elveszíti falusias jellegét az egész napos teherforgalom miatt. Mint mondják, az ország legjobb minőségű kavicskészletét rejti a föld a nagyközség és környéke alatt. Az egyesület tagjai elismerik, hogy szükség van a bányák által kitermelt sóderre – feltehetőleg a „rohamtempóban” épülő autópályákhoz –, ám az ezzel járó, szinte egész napos kamionforgalom lassan már elviselhetetlenné teszi az életet a faluban.
Botzheim Balázs egyesületi tag szerint nagy problémát jelent, hogy a jelenleg érvényes forgalomkorlátozást sem tartják be a bányákból szállítók. A falut keresztülszelő főútvonalon nincsenek jelzőlámpák – még az iskola, óvoda közelében sem –, és nagyon kevés a gyalogos-átkelőhely. Szeretnék elérni, hogy az állam és a bányatulajdonosok is vállaljanak részt az elkerülő út megépítésében. A főút mentén a zajszint és a porszennyezettség – a mérések szerint is – a megengedhető érték felett van. Nincsenek állandó mérőműszerek, de a házakon így is könnyen észrevehetők a hatalmas repedések. Az önkormányzat napirendjén már évek óta szerepel a közutak rendben tartása, valamint a falut elkerülő autóút létesítése. Kerékpárútra is nagy szükség lenne, mert a kamionok által igénybe vett útburkolaton lehetetlen biciklivel közlekedni a rengeteg kátyú miatt.
A kitermelések szaporodó száma rossz hatással van a mezőgazdaságra is. A bányaműveléssel együtt jár a felszín alatti vizek feltörése, ami miatt másutt csökken a talajvíz szintje. Az öntözés pedig jelentős terhet ró a gazdákra. Bugyi nagyközség lakosságának generációk óta a mezőgazdaság jelenti a legfőbb megélhetési forrást. A faluban szinte minden család egzisztenciáját érinti valamilyen formában a földművelés, elsősorban burgonyát, karalábét és karfiolt termesztenek. Több gazdálkodó már áttért a biogazdálkodásra, összhangban az uniós irányelvekkel.
Pásztor Zoltán, a Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht. szóvivőjének tájékoztatása szerint már készül egy tanulmányterv, amely a hozzávetőleg 10 kilométer hosszú elkerülő út építését célozza. A költségek azonban elérhetik a hárommilliárd forintot is, ami a társaság idei teljes költségvetése. Ebből az összegből csupán a 2400 kilométeres úthálózat karbantartására, üzemeltetésére futja, az úthálózat fejlesztésére nincs keret. Nem adott választ azonban arra, hogy az elkerülő utat miért az adófizetők, és nem a bányaüzemeltetésben érdekelt, zömében külföldi tulajdonú cégek pénzéből kellene megépíteni. A szóvivő szerint megoldást jelenthet a község lakosainak gondjaira az M0-s körgyűrű új szakaszának jövő évben induló építése. A sóderbányákból induló autók egy része a körgyűrűt veheti majd igénybe.
Az egyesület elnöksége a tüntetés után derűlátóan nyilatkozott. Véleményük szerint ha a demonstráció idején a több száz kamion el tudta kerülni Bugyi útjait, akkor ezt az év többi napján is meg tudná tenni. Szatmári Benő polgármester a petíció átvétele után támogatásáról biztosította a kezdeményezést. Ígéretet tett arra, hogy megteszi a megfelelő lépéseket.
***
Veszélyben a nemzeti park.
Bugyi nagyközség határa és speciális mikroklímája jó lehetőséget teremt a szántóföldi gazdálkodáshoz, főleg a zöldségtermesztéshez, ezért a település fontos szerepet játszik a főváros élelmiszer-ellátásában. A föld magánosítása után számos – modern módszerekkel speciális burgonyafajtákat termelő – farmergazdaság alakult ki. A település többi része védett természeti kincsei révén vált jelentőssé. Az ürbői határ délnyugati sávja Közép-Európa második legnagyobb pusztájához tartozik, amely a Kiskunsági Nemzeti Park részeként szigorúan védett terület. Fő ritkasága a legnagyobb testű európai madár, a túzok. A község határában mégis egymás után létesülnek kavicsbányák, s részint a kavicsra, részint pedig az ipari dolgozók szakképzettségére építő ipari üzemek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.