Bugyi község határában összesen tizenegy sóderbánya működik, s az innen szállított rakománnyal naponta több száz teherautó dübörög át a településen, ami óriási környezetkárosítással és zajjal jár, és megbénítja a helyi forgalmat – mondta el Laczkó Mihály. Az egyesület alelnöke, aki egy személyben a falu plébánosa is, az utóbbi hetekben két lakost temetett. Mindkettejüket kamion gázolta halálra. A helybeliek szomorúan tapasztalják, hogy településük lassacskán teljesen elveszíti falusias jellegét az egész napos teherforgalom miatt. Mint mondják, az ország legjobb minőségű kavicskészletét rejti a föld a nagyközség és környéke alatt. Az egyesület tagjai elismerik, hogy szükség van a bányák által kitermelt sóderre – feltehetőleg a „rohamtempóban” épülő autópályákhoz –, ám az ezzel járó, szinte egész napos kamionforgalom lassan már elviselhetetlenné teszi az életet a faluban.
Botzheim Balázs egyesületi tag szerint nagy problémát jelent, hogy a jelenleg érvényes forgalomkorlátozást sem tartják be a bányákból szállítók. A falut keresztülszelő főútvonalon nincsenek jelzőlámpák – még az iskola, óvoda közelében sem –, és nagyon kevés a gyalogos-átkelőhely. Szeretnék elérni, hogy az állam és a bányatulajdonosok is vállaljanak részt az elkerülő út megépítésében. A főút mentén a zajszint és a porszennyezettség – a mérések szerint is – a megengedhető érték felett van. Nincsenek állandó mérőműszerek, de a házakon így is könnyen észrevehetők a hatalmas repedések. Az önkormányzat napirendjén már évek óta szerepel a közutak rendben tartása, valamint a falut elkerülő autóút létesítése. Kerékpárútra is nagy szükség lenne, mert a kamionok által igénybe vett útburkolaton lehetetlen biciklivel közlekedni a rengeteg kátyú miatt.
A kitermelések szaporodó száma rossz hatással van a mezőgazdaságra is. A bányaműveléssel együtt jár a felszín alatti vizek feltörése, ami miatt másutt csökken a talajvíz szintje. Az öntözés pedig jelentős terhet ró a gazdákra. Bugyi nagyközség lakosságának generációk óta a mezőgazdaság jelenti a legfőbb megélhetési forrást. A faluban szinte minden család egzisztenciáját érinti valamilyen formában a földművelés, elsősorban burgonyát, karalábét és karfiolt termesztenek. Több gazdálkodó már áttért a biogazdálkodásra, összhangban az uniós irányelvekkel.
Pásztor Zoltán, a Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht. szóvivőjének tájékoztatása szerint már készül egy tanulmányterv, amely a hozzávetőleg 10 kilométer hosszú elkerülő út építését célozza. A költségek azonban elérhetik a hárommilliárd forintot is, ami a társaság idei teljes költségvetése. Ebből az összegből csupán a 2400 kilométeres úthálózat karbantartására, üzemeltetésére futja, az úthálózat fejlesztésére nincs keret. Nem adott választ azonban arra, hogy az elkerülő utat miért az adófizetők, és nem a bányaüzemeltetésben érdekelt, zömében külföldi tulajdonú cégek pénzéből kellene megépíteni. A szóvivő szerint megoldást jelenthet a község lakosainak gondjaira az M0-s körgyűrű új szakaszának jövő évben induló építése. A sóderbányákból induló autók egy része a körgyűrűt veheti majd igénybe.
Az egyesület elnöksége a tüntetés után derűlátóan nyilatkozott. Véleményük szerint ha a demonstráció idején a több száz kamion el tudta kerülni Bugyi útjait, akkor ezt az év többi napján is meg tudná tenni. Szatmári Benő polgármester a petíció átvétele után támogatásáról biztosította a kezdeményezést. Ígéretet tett arra, hogy megteszi a megfelelő lépéseket.
***
Veszélyben a nemzeti park.
Bugyi nagyközség határa és speciális mikroklímája jó lehetőséget teremt a szántóföldi gazdálkodáshoz, főleg a zöldségtermesztéshez, ezért a település fontos szerepet játszik a főváros élelmiszer-ellátásában. A föld magánosítása után számos – modern módszerekkel speciális burgonyafajtákat termelő – farmergazdaság alakult ki. A település többi része védett természeti kincsei révén vált jelentőssé. Az ürbői határ délnyugati sávja Közép-Európa második legnagyobb pusztájához tartozik, amely a Kiskunsági Nemzeti Park részeként szigorúan védett terület. Fő ritkasága a legnagyobb testű európai madár, a túzok. A község határában mégis egymás után létesülnek kavicsbányák, s részint a kavicsra, részint pedig az ipari dolgozók szakképzettségére építő ipari üzemek.

Ámokfutó tartotta rettegésben Miskolcot, videón az autós üldözés