Tömegemberek, avagy miért kallódik el a tehetség?

Halász Miklós
2003. 11. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltozás sem hozta el a paradicsomi állapotot a tehetségeknek, hiszen nagy részük még ma is elkallódik. Bizonyos területeken jobban érvényesülnek a közepes, mint a kiváló képességű emberek. A profithajsza következtében a munkáltatók szívesebben alkalmazzák az olcsóbb, de silányabb munkaerőt. Magyarország felemelkedése érdekében a politikai hatalomra is több teendő vár, mert nem megfelelő a szervezett hazai tehetséggondozás.
Állami eszközökkel kellene szorgalmazni a fellendülést, állapították meg az ország legnevesebb pszichológusai és neveléstudományi szakemberei a tehetségfejlesztésről – az MTA rendezésében – tartott szegedi konferencián. A kongresszus szervezőjétől, Balogh Tibor professzortól, akadémiai doktortól először azt kérdeztem: kinek küldik üzeneteiket.
– Az egész magyar társadalomnak, hiszen mindenkinek hasznos lenne, ha a tehetségesek a megfelelő helyre kerülnének, és a köz érdekében kamatoztatnák képességeiket. Sajnos nagyon sok a fék. A Szegedre összesereglett tehetségkutatók nem győztek példálózni azokkal a gátakkal, amelyek akadályozzák a kibontakozást.
– Kiket tartanak tehetségnek, ezt a fogalmat miképp modernizálta a XXI. század?
– Olyan személyiségeket nevezhetünk annak, akik a valóságnak megfelelően, az átlagnál pontosabban képesek felismerni összefüggéseket, jelenségeket, és azokra viszonylag újszerű magyarázattal szolgálnak. Fontos a viszonylagosság, mert a tehetség kevesebb, mint a zseni, akinek abszolút újszerű és kiemelkedő a szerepe egyes területek fejlesztésében. A tehetség örök kategória, felismerése azonban koronként változik, mindig másképp viszonyul hozzá a társadalom. A tehetséggel az a gond, hogy nem elég megszületnie, ki is kell nevelődnie. Erre akkor kerülhet sor, ha a kor szelleme engedi. A korszellemmel nincs baj, a megnyilatkozások tehetségkárpótlók. Hiszen nem létezik olyan ostoba ember, aki szavakban ne lenne a kimagasló képességűek pártján. Bolondnak tartanák, aki arról prédikál, hogy nyomjuk el a tehetséget. Ha azonban megnézzük a lehetőségeket, gyorsan megtaláljuk a sablont, amelyből a kiemelkedő nehezen tud kikecmeregni. A sablon szerint a közepes a nyerő.
– Mondhatjuk, hogy a „tömegember” a sikeres?
– Ők válnak azzá, mert a legjobban alkalmazkodnak a környezetükhöz, könynyebben megértetik és elfogadtatják magukat. A tömegkommunikáció, a reklámhadjáratok futószalagon gyártják ezt a típust. Aki kilép a sablonból, az rossz fiú. Márpedig a tehetségre az jellemző, hogy nehezen alkalmazkodik, zavart keltő ember.
– Így lesz hátrányos helyzetű?
– Általában nehezen találja meg a megvalósulás lehetőségét. Aki többet érez magában, rendszerint nem anyagilag, nem pénzben szeretné megméretni magát. Napjainkban pedig épp az az uralkodó felfogás, hogy minél több pénzt zsebeljünk be. A tehetség pedig elvontabb, nem kisstílű. Ez is akadályt jelent az alkalmazkodásban.
– Ez egyike volt a konferencia fontos megállapításainak?
– Azzal a megszorítással, hogy érdemes lenne gazdasági, politikai és pedagógiai szempontból tisztázni a tehetségfejlesztés válságát. A jelenlévők többsége az utóbbihoz érzett indíttatást. Duró Zsuzsa kutatási eredményeit emelném ki, aki összefoglalta az iskolai teendőket. Ezek azért fontosak, mert rámutatnak, hogyan lehetne elkerülni az elkallódás veszélyeit.
– Léteznek mentő technikák is?
– Szokványos eljárásaik miatt kritika illeti a gyakorló pedagógusokat. A tanügyi irányítók pedig átgondolatlan, sok esetben destruktív megoldások miatt marasztalhatók el. Az előírt tantervek, tanmenetek minimum az érintett iskolai korosztályok tizenöt százalékának nem felelnek meg. Szemléleti hiányosságok is jelentkeznek, a tanárok ódzkodnak a differenciált neveléstől, elutasítják az átlagtól eltérő viselkedési módot, nem segítik tanítványaikat abban, hogy egyéniségekké váljanak. Nyilván a család is ludas, hiszen az érzelmi hátteret neki kellene megteremtenie. Az iskola még mindig ismeretcentrikus és nem problémamegoldó. Új elem, és a konferencián is szóba került, az uniós tagság túlhangsúlyozásával még inkább veszendőbe mennek a hagyományos, csak ránk jellemző értékek.
– Csak az iskolai nevelést marasztalták el, vagy azt a magántulajdonosi réteget is, amely meghatározza a gazdasági fejlődést?
– Eléggé képmutató ez a réteg. Bármennyire fájó, be kellene vallania, úgy tud olcsóbban termelni és eladni, ha olyan munkaerőt alkalmaz, amely aránylag hitvány teljesítményt nyújt, potom bérért. Erre azért is kényszerül, mert szegény a társadalom, nem fizetőképes a tehetségre. Csak remélni lehet, hogy – Németh László-i értelemben – egyszer ránk köszönt a minőség forradalma, s előtérbe kerül a talentum.
– A szabad versenyes piacon sem lepleződik le a minőség?
– Az MTA főtitkára, Kroó Norbert előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy tehetség dolgában nincs szégyellnivalónk. Ám a hazai körülmények miatt újításaik, felfedezéseik nem igazán kivitelezhetők. A szűkös lehetőségek miatt arra kényszerülnek, hogy tudásukat nyugaton kínálják fel, de sajnos ott is érvényesül a haszonelv. Nem kizárólag a minőség fontos, így kompromisszumot kötnek a haszon és a minőség dolgában. A nagy keleti tudáskínálat következtében – amely a rendszerváltozás után szabaddá vált – a Nyugat is az olcsóbbat választja.
– Akkor a tehetség bujdosásra ítéltetett?
– Ha nem is arra, de sarkosan fogalmazva megalkuvásra.
– Mi a teendője a politikai hatalomnak, amelynek igazán az érdeke lenne, hogy az ország szekerét legtehetségesebb honfitársaink húzzák?
– Csak a legkézenfevőbb megoldásokat említeném, amelyeket az MTA főtitkára hangsúlyozott. Még mindig szégyenletesen alacsony a nemzeti jövedelem azon hányada, amelyet kutatásra és fejlesztésre fordítunk. Ezt még rontja az a körülmény is, hogy a magántőke szinte teljes egészében távol marad a kutatási programok finanszírozásától. A központi hatalomnak nemcsak az ország költségvetéséből kellene több pénzt adnia a fejlesztések támogatására, hanem nyomást kellene gyakorolnia valamilyen formában a magántőkére is. Bevételarányosan támogassák azokat az erőfeszítéseket, amelyek az ország szellemi és anyagi fejlődése érdekében egyértelműen szükségesek.
– Akkor kialakulna a tehetség kultusza?
– Legalábbis az első lépések megtörténhetnek, mert nélkülük reménytelen a helyzet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.