Visszautasítottak szalonja

Remekművek sorozatát, Claude Monet és Edouard Manet, Bazille, Boudin, Courbet, Daubigny, Jongkind, Pissarro, Renoir, Rodin, Signac, Sisley, Whistler képeit láthatja a közönség a december 2-án megnyíló, 2004. március 15-ig látogatható kiállításon. A Monet és barátai című tárlatra harminchárom európai, illetve amerikai gyűjtemény adott kölcsön anyagot a Szépművészeti Múzeumnak. A magyar és francia nyelven megjelenő katalógust a Vince Kiadó gondozta.

Ferch Magda
2003. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szépművészeti Múzeumban évek óta készültek erre a kiállításra, amely most a budapesti Francia Intézet és a dijoni Musée des Beaux-Arts közreműködésével valósult meg – Geskó Judit rendezésében – az idei FranciArt záróeseményeként.
Az „impresszionista kalandban” részt vevő művészek alkotásait témák szerint csoportosították. Arcképek, a normandiai táj, a tenger, londoni, hollandiai és velencei utazások emlékei, a Szajna-partról, kertekről készült festmények és rajzok sorakoznak a felújított első emeleti termekben. Egymás mellett láthatjuk például Renoir Monet-portréját (Párizs, Musée d’Orsay), Edouard Manet-nak a Monet és családja a kertben című olajképét (New York, Metropolitan Museum) és Renoirnak ugyanott, ugyanabban az időben megfestett remekművét (Washington, National Gallery). Ott van a kiállításon Monet-nak a párizsi Saint-Lazare pályaudvart (London, National Gallery) és a londoni parlamentet (Lille, Palais des Beaux-Arts) bemutató egy-egy festménye. Külön hangsúlyt kap az idős Claude Monet és a szobrász Auguste Rodin feszültségektől nem mentes, de minden próbát kiálló barátsága.
A világ különböző sarkaiból érkezett képek mellett nagy örömünkre ott lehetnek azok a grafikák is, amelyeket a Szépművészeti Múzeum Majovszky-gyűjteménye őrzött meg számunkra. Ezt a XIX. századi történeti rajzgyűjteményt 1908 és 1914 között hozta létre Majovszky Pál, a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium képzőművészeti osztályának vezetője. Ott van a kiállításon a rotterdami születésű Johan-Barthold Jongkind rézkarca az honfleuri kikötőről. (Honfleur Monet mesterének, Boudinnek a szülővárosa.) Láthatjuk Rodinnek a Pokol kapuja című sorozathoz készült ceruzarajzát, a Niobét és hátlapján a két lépő alakot ábrázoló Vázlatokat, valamint az Éva és a kígyó címűt. Itt van Camille Pissarro szép krétarajza, a Szénagyűjtők. Más forrásból, nem a Majovszky-gyűjteményből származik, de a Szépművészeti Múzeum tulajdona Edouard Manet utolsó rézkarca (Jeanne, A tavasz).
A katalógusban közölt tanulmányok gazdag anyaggal egészítik ki a képekről szóló tudnivalókat. Sylvie Patin Monet-t mint az impresszionizmus vezéralakját mutatja be. Geskó Judit és Molnos Péter a francia impresszionista képek magyarországi gyűjtéstörténetét vázolja fel. Sophie Barthélémy Monet és barátai levelezését ismerteti. Tímár Árpád a modern francia festészeti törekvések magyarországi sajtóvisszhangját vizsgálja. Földi Eszter magyar művészeti írók 1895 utáni írásaiból közöl szemelvényeket.
A budapesti napilapok és folyóiratok figyeltek ugyan Párizsra a XIX. század második felében, számon tartották az évente megrendezett szalont is, de inkább a „botránykrónika” érdekelte őket. Érdemi mondanivalója talán csak a budapesti tanárképző főiskola franciatanárának, Keszler Józsefnek és egy másik francia szakos tanárnak, Rózsa Gézának volt. Keszlernek a Nemzet című napilap 1887. november 17-i számában írott cikkéből kiderül, ő megérezte, mi lehet „a szabad lég művészi felekezetének követői”-nek ars poeticája. Rózsa Géza a Fővárosi Lapok hasábjain 1894 januárjában megállapítja róluk: „Valamennyi zseniális művész, erős, izmos, imponáló tehetség… egy zászló, egy jelszó alatt küzdenek. Nem képeznek iskolát, egymástól függetlenül, önállóan dolgoznak; halad ki-ki a maga útján, sajátosan egyénileg varázsolva vásznaikra személyes, efemer, örökké változó impresszióikat, a természet és élet képeit úgy, amint ők látják, amint szemükön és lelkükön átszűrődnek.”
A századforduló Magyarországán először a művészek ismerték fel ennek az „új iránynak” a jelentőségét, illetve néhány művészeti író: Fülep Lajos, Bölöni György – a Magyarország című újság párizsi tudósítója 1902 és 1906 között – és Petrovics Elek, a Szépművészeti Múzeum későbbi igazgatója.
A magyar művészet megújítói: Szinyei Merse Pál, Lechner Ödön és a Nabik köréből 1902-ben hazatért Rippl-Rónai József az Andrássy úti Japán kávéház törzsasztalánál gyülekeznek. Köréjük csoportosul a fiatal festőkből, múzeumi szakemberekből és gyűjtőkből álló társaság (lásd a katalógusban Geskó Judit és Molnos Péter tanulmányát). Itt határoznak 1914-ben arról, hogy Petrovics Elek legyen a Szépművészeti Múzeum igazgatója. Ehhez a társasághoz tartozott Majovszky Pál és Meller Simon kurátor, később a grafikai gyűjtemény vezetője.
A közízlést azonban az emberi kapcsolatokon, beszélgetéseken kívül elsősorban a művek, a kiállítások alakítják. A hazai publikum először a Műcsarnok 1903-as nemzetközi tárlatán láthatott jelentős impresszionista képeket: Manet, Monet, Sisley, Pissarro és Renoir műveit. A Nemzeti Szalon 1907-es két tárlata igazi szenzáció. Gauguin, Cézanne, Van Gogh képeinek márciusi bemutatója után a „modern francia nagymesterekkel” ismerkedhet a közönség. A festmények zömét Durand-Ruel küldte, az a párizsi képkereskedő, aki az elsők között ismerte fel jelentőségüket. Rodin több mint hetven rajza pedig Bölöni György közreműködésével került Budapestre. Fontos kiállítást rendezett 1910 novemberében a Szépművészeti Múzeum Manet, Sisley, Monet, Renoir és Cézanne képeiből. Szerényebb válogatást mutatott be az Ernst Múzeum 1913-ban több kiállításon. A tárlatok hatására megélénkült a vásárlókedv is. 1907-től jelentős modern francia képek kerültek magyar magán- és közgyűjteményekbe. Abban az időben vette meg a Szépművészeti Múzeum három Monet-képe közül az első kettőt: a Virágzó szilvafák és A trouville-i móló apálykor címűt. A harmadikat, a Bárkákat, amely 1912-ben Herzog Mór Lipót gyűjteményébe került, a fiától vásárolta meg a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium 1945-ben a múzeum Modern Képtára számára.
Petrovics Elek 1918-ban így foglalta össze a Szépművészeti Múzeum vezetőinek és tanácsadóinak hitvallását – olvashatjuk a katalógusban –: „Arra kell fordítani erőinket, aminek vezető jelentősége volt a XIX. század művészetének történetében, s amihez ezért köze van minden népnek, mely belépett az európai kultúra közösségébe, tehát nekünk is. Ilyen egyetemes jelentőségű művészet volt a XIX. században a francia, melynek körülbelül olyan helye van ebben a korszakban, mint a reneszánsz idején az olasz vagy a XVII. században a hollandi művészetnek; a festészet nagy mozgalmai Franciaországból indultak útjokra.” Nekik is köszönhetjük ezt a kiállítást.
***
Nyárfák és katedrálisok
Claude Monet (Párizs, 1840 – Giverny, 1926) családja 1844-ben Le Havre-ba költözik. 1858: Monet Normandiában találkozik első mesterével, Eugène Boudinnel. 1959: Párizsban Jacques Suisse akadémiájának a növendéke, megismeri Camille Pissarrót. 1960–62: Algériában katona, szín- és napélmény. 1862–64: a svájci Charles Gleyre párizsi iskolájában együtt tanul Auguste Renoirral, Frédéric Bazille-jal és az angol Alfred Sisleyvel. 1863: Monet-ra nagy hatást tesznek Edouard Manet képei. Ebben az évben nyílik meg a „hivatalos” szalonból kitagadott „visszautasítottak” szalonja. 1864: Monet és barátai otthagyják a Gleyre-műtermet, a fontainebleau-i erdőben festenek, együtt állítanak ki előbb a hivatalos párizsi szalonban, majd attól függetlenül. 1865: találkozás az amerikai származású angol James McNeill Whistlerrel. 1866: látogatás a nyolc évvel idősebb Manet műtermében. 1867: a szalon elutasítja Monet Nők a kertben című festményét. 1870: a porosz– francia háború és a párizsi kommün elől Monet Londonba menekül, felfedezi Turnert. 1872–1878: Argenteuilben él, 1872-ben megfesti Impresszió, a felkelő nap című képét. A Charivari kritikusa erről nevezi el – gúnyosan – Monet és barátai csoportját impresszionistának. 1874: az első impresszionista kiállítás a fotográfus Nadar párizsi műtermében. 1880-as évek eleje: találkozás Auguste Rodinnel. 1878-ban Monet Vétheuilbe, 1883-ban Givernybe költözik, 1883-ban meghal Edouard Manet. 1887: Monet Whistler segítségének köszönhetően kiállít Londonban. 1889: közös párizsi Monet–Rodin kiállítás. 1889: Monet gyűjtést szervez Manet Olympia című festményének megvásárlására, hogy a kép ne kerüljön külföldre, és a Louvre-nak ajándékozhassák. 1890–1910: a nagy sorozatok időszaka, Szénaboglyák, Nyárfák, A roueni katedrális, a Temze-képek, a velencei képek. 1916–1926: Georges Clémenceau megrendelésére, már betegen festi – és halála előtt egy nappal fejezi be – Tavirózsák című nagyméretű pannóit, amelyek sokáig a Tuileriák kertjében álló Orangerie két félköríves termét díszítik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.