Sorra jelennek meg a nemzetközi és hazai márkák marketingkommunikációjában a nyerési lehetőségek. Ez nem új keletű, évtizedek óta jellemző, hogy a gyártók és kereskedők nyereményjátékokkal csábítják a vevőket. Az Etele Pláza 400 vásárlóval készített online felmérésében a válaszadók több mint fele (57,2 százaléka) legalább havonta játszik valamilyen nyereményjátékban.

Csupán tizedük nyilatkozott úgy, hogy ritkán vagy soha nem vesz részt ilyen jellegű promóciókban. A legkedveltebbek az online játékok (66 százalék) és a vásárláshoz kötött utólagos sorsolások (57 százalék). Ugyancsak népszerűek az azonnali nyereménnyel kecsegtető kaparós sorsjegyek és szerencsekerekes játékok is, amin a válaszadók több mint 80 százaléka vett már részt. Ezek az úgynevezett hűség játékok kifejezetten erős marketing eszközök, hatékonyságuk legalább olyan erős, mint az úgynevezett eladáshelyi kommunikációjé.
Ráadásul nem számítanak a legköltségesebb kommunikációs eszköznek, még akkor sem, ha viszonylag nagy értékű nyereményeket kínálnak fel.
A garantált ajándék és az élmény
Leginkább a garantált ajándékok vagy kedvezmények (26,4 százalék) miatt csábulnak el a megkérdezettek, de sokan a játék izgalmáért (21,8 százalék) vagy a nagy értékű nyeremények reményében (19,7 százalék) jelentkeznek. A kérdőíveket kitöltők több mint 90 százaléka vett már részt olyan nyereményjátékon, ahol az elköltött összeg fejében nyerhetett, és figyelemre méltó, hogy a válaszadók döntő többsége (78 százalék) akár többet is hajlandó költeni egy boltban, ha az nyereményjátékon való részvételre jogosítja. (A nyereményjátékok továbbfejlesztett változata a pontgyűjtés, amely növeli egy gyártó vagy kereskedő iránti hűséget és kedvezményesen kínál további vásárlási lehetőséget olyan eszközök megvásárlására, amely jelentős értéket képez, így sokan teljes áron nem vásárolnák meg.)
A legvonzóbb nyeremények között magasan vezet a vásárlási utalvány (80,5 százalék), amelyet az utazások, élmények (70,5 százalék) és a készpénz (60,5 százalék) követ. A nagy értékű nyeremények, például az autók is népszerűek (57,4 százalék), míg az elektronikai eszközöket a válaszadók fele nevezte meg vágyott nyereményként.
„A kutatás megerősítette az általunk is érzékelt trendeket, miszerint a vásárlók kifejezetten nyitottak a játékos, élményszerű promóciókra. Azt tapasztaljuk, hogy az azonnali sikerélményt nyújtó játékokba, mint a most zajló szerencsekerekes akciónkba, nagyon szívesen bekapcsolódnak a vevők” – hangsúlyozta Deutsch Krisztina, az Etele Plaza igazgatósági tagja, bérbeadási és marketingigazgatója.
Nem a nyeremény a lényeg
A legtöbben (87,4 százalék) elfogadják, ha nem nyernek, és csak enyhe csalódottságot éreznek. Ezzel együtt a válaszadók több mint 90 százaléka számolt be arról, hogy már nyert kisebb-nagyobb értékű díjat az életében. A legtöbben (61,5 százalék) 50 ezer forint alatti értékben nyertek, közepes értékű nyereményt, 50-200 ezer forint értékben minden ötödik (18 százalék) megkérdezett, ennél nagyobb értékű ajándékot pedig tízből egy vásárló tudhat magáénak.
Az Etele Plaza kutatásában a válaszadók adatvédelmi érzékenysége is megmutatkozott: 78 százalék csak akkor adja meg elérhetőségeit, ha igazoltan megbízható cég hirdette meg a promóciót. Ugyanakkor az is kiderült, hogy a törzsvásárlói programmal kombinált nyereményjáték komoly ösztönzőerővel bír: 49 százalék sokkal szívesebben vásárol ott, ahol exkluzív játékokat kínálnak a hűséges vásárlóknak.