Amikor Kutyafalva vicsorog

Mit is felelhetnék azoknak, akik szerint ez nem is film? Azt mondom, igazuk van. De azt sem állíthatom, hogy antifilmről van szó – tétovázik Lars von Trier, a középkorú dán fenegyerek, amikor legújabb alkotásáról kérdezik, s lássuk be, jogos a tétovaság, hiszen a Dogville jó nagyot rúg a százhuszonnyolc éves filmművészetbe és visszaemeli a minimalista színházat a moziba. Véget ért a hosszú reklámhadjárat, Trier pedig a kulisszák mögül lesi az arcunkat.

Muray Gábor
2003. 12. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lars, a dán öregsrác még ötven sincs, de már életét siratja, korát búsulja, s szenvedélyesen új akar lenni, szétzúzza ezért a konvenciókat. Olyan arisztokratának tűnik, aki bőséges szabadidejét valamiféle filmes laboratóriumban tölti, éppen mindig új provokáción törve a fejét, hadd pukkadjon ki minden kritikus, csápoljanak a sznobok, émelyegjenek az esztéták, igen.
Úgy van a közönség Lars von Trierrel, hogy a nézőtér fele az első pár perc után vakarózni kezd, majd igen határozott és látványos mozdulatokkal elhagyja a mozit, a másik fele pedig áhítattal süpped székébe és transzba esik. Hasonló a helyzet a Dogville-lel is: csak látod a padlón játszó színészeket, a földre rajzolt házakat és állatokat, a bokrokat; látod, hogy a filmet egy ipari hodályban vették fel, mindenféle kelléket nélkülözve, kézi kamerával a szereplők után szaladgálva, és viszketni kezdesz. Húsz perc után végül elmúlik a provokáció, fantáziád megszüli a Dogville filmvilágát és elveszel az elátkozott, Sziklás-hegységbeli faluban.
Koromfekete padló, pévécé talán, a horizont tíz méter után a vaksötétbe vész, krétarajzzal megidézett házalapok, egy falu vetülete, odapingált rajzkutyával, két dimenzióból kitüremkedő térrel. Magasban vagyunk, odalent valami völgy lehet, zord világ ez, munka nincs, a bánya zárva, a falu lakosai magukra hagyva. Lassan megszokod a látványt, már magad is a falu része vagy, érzed az illatait, ismered minden egyes polgárának rigolyáját, néha verőfényben tündökölsz te is, madarak csicseregnek, máskor meg búskomor szél fú, s bár csak néhányan lakjátok a falut, sátáni sötét szivárog minden ház ajtaján. Hiszen tudod: Trier megint bűvészkedik. Megadod magad, százhetvenhét percen keresztül hullámzol Nicole Kidmannel, aki úgy szakad bele a falu köznapiságába, mint te, néző.
Zajlanak a hétköznapok, amikor gengszterek elől menekülő lány keveredik Dogville-be. Az utcán kószáló fiú elbújtatja a lányt, az őt üldöző fegyvereseket elirányítja másfelé. Marad a lány a faluban (és megint beleszeretsz Kidmanbe), harcolnia kell a zárt közösség kegyeiért, önfeláldozóan veti bele magát a munkába, mígnem megkedvelik. De ahogy Trier mondja: „ha ajándékul kínálod magad másoknak, az veszélyes lehet”, a lány felett hatalmat kap minden lakos, a nők gyötörni, a férfiak fogdosni kezdik, szépen csendben, a vadegresbokrokon túl. Dogville, Kutyafalva kimutatja a foga fehérjét, vicsorogni kezd, a fekete padlóra rajzolt faluba besettenkedik a pokol. A lányt a falu egyetlen (odarajzolt) kutyájának láncával kötözik ki, a nők leköpik, éjjelente a falu kanjai kínozzák. Üveges szemek, szemben a vadság. Pedig tudjuk, Dogville lakosai eredendően szeretetre méltó emberek voltak, akiket megbolondított az idegen jelenléte, egy idegené, aki ajándékul kínálta magát. Végül megérkeznek az üldözők, s a gengszterek Lars von Trierhez hasonlóan kiszámíthatatlanok. Nézik, mit művelt a falu a „keresztapa” lányával.
Hullámvölgy és hullámhegy és hullámtörés, ugye Trier. Végül már csak a fegyverek ropognak. Kutya sem marad, csak a krétarajzra hanyatló hullák.
(Dogville – A menedék. Írta és rendezte Lars von Trier. Szereplők: Nicole Kidman, Stellan Skarssgard, Lauren Bacall, Paul Bettany. Forgalmazza a Best Hollywood.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.