Általános felháborodást keltett a BA Rt. munkavállalói körében a vezetés legutóbbi határozata. Mint arról beszámoltunk, Hárskuti János, a BA Rt. vezérigazgatója kedden bejelentette, hogy még az idén 152 munkavállalót bocsátanak el a repülőtérről. A vezérigazgató átszervezési és költségcsökkentési indokokkal támasztotta alá a döntést; mint elmondta, a vállalat repüléssel kapcsolatos bevételei három százalékkal csökkentek az előző évihez képest, miközben a működéssel kapcsolatos kiadások több mint harminc százalékkal növekedtek. Információink szerint ugyanakkor a repülőtér túlköltekezésének az az egyik oka, hogy az elmúlt időszakban mesterségesen felduzzasztották a létszámot, elsősorban a jól fizető vezetői és szellemi munkakörökben, a költségeket pedig most úgy próbálják csökkenteni, hogy olyan részlegekről küldenek el kis jövedelmű embereket, akiknek a munkáját továbbra is el kell végezni, csak éppen a feladatok nagy részét külsős cégek vállalják majd el. Ez pedig lényegesen több pénzbe fog kerülni a BA Rt.-nek, mint eddig, információink szerint erről belső kimutatások is készültek.
A BA Rt. 2002. január 1-jei megalakulását követően harmincöt vezetője volt a társaságnak, ez a szám mára hatvanötre emelkedett, miközben látványos fejlődés, bevételnövekedés az elmúlt időszakban nem volt. A BA Rt. 1600 fővel kezdett, jelenleg 2200-an dolgoznak a repülőtéren. Az eltelt időszakban információink szerint 70-80 embert vettek fel a minibuszos üzletághoz – amit most kiszerveznek –, további 60-80 fővel bővült a rakodói létszám. A BA Rt. vezetése 150-200 magas jövedelmű ember foglalkoztatásáról még a belső fórumokon sem hajlandó számot adni. Pető György, a BA Rt. kommunikációs igazgatója lapunk kérdéseire válaszolva elmondta: a külsős cégek megbízásával csökkentik a költségeket, hiszen a szolgáltatásokat a piacról rendelik meg, így a legjobb minőséget és a legjobb árat választhatják. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy éppen az új felső vezetés csökkentette először a menedzsment létszámát. Arra a kérdésre, hogy miért lett több igazgató, elmondta: több főosztály-vezetői munkakör megszűnt, a bérköltség azonban összességében kisebb lett.
A munkavállalókat teljesen váratlanul érte a BA Rt. vezetésének bejelentése. A szakszervezetek szintén sérelmezik, hogy az egyeztető tárgyalásokon benyújtott javaslatokat figyelmen kívül hagyták a döntéskor. Szakértők ugyanakkor úgy nyilatkoztak, hogy a külsős cégek foglalkoztatásával fellazulhat a szigorú fegyelem egy olyan objektumban, ami nemzetbiztonsági szempontból is jelentős.
Hárskuti János vezérigazgató információink szerint december 8-án, hétfőn tart állománygyűlést a repülőtéren.
***
Közgyűlés a Malévnál.
Megtartják ma rendkívüli közgyűlésüket a Malév Rt. tulajdonosai. A legfőbb napirendi pont a légitársaság tőkehelyzetének rendezése lesz. Az rt. igazgatósága november 12-én döntött a közgyűlés összehívásáról, mivel a társaságnak az első háromnegyed évben 82,89 milliárd forint árbevétel mellett 8,75 milliárd forint vesztesége volt. A közgyűlésen várhatóan az ÁPV Rt. javaslatára lecsökkentik a társaság alaptőkéjét az ezerforintos névértékű részvények tíz forintra való leszállításával. Ezután újabb zártkörű részvénykibocsátásra kerülne sor, a főtulajdonos hétmilliárd forinttal növelné a Malév Rt. tőkéjét. Erről azonban nincs kormányhatározat, a kabinet a héten elhalasztotta döntését a Malévról. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tegnap közölte: a Malév közgyűlésén várhatóan döntés születik a cég tőkeemeléséről, ami lehetőséget ad arra, hogy a légitársaság csatlakozzék egy jelentős méretű légi szövetségi rendszerhez, és a Ferihegyi repülőtér a térség átrakó központjává váljék. (P. U. G.)

Kettészakadt az ország: óriási hőmérséklet-különbség északon és délen