Pazarlás a repülőtéren

Olyan területeken hajtanak végre komoly létszámleépítéseket a Budapest Airport (BA) Rt.-nél, ahol továbbra is szükség lenne a dolgozók munkájára, ám a jövőben külsős cégek kapnak megbízást, várhatóan igen magas javadalmazásért. A 2002-ben alapított rt.-nél folyamatosan emelkedett a létszám, főként a jól fizető munkakörökben, a kezdeti harmincöt helyett jelenleg hatvanöt vezető dolgozik a cégnél különösebb eredményjavulás nélkül.

Putsay Gábor
2003. 12. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Általános felháborodást keltett a BA Rt. munkavállalói körében a vezetés legutóbbi határozata. Mint arról beszámoltunk, Hárskuti János, a BA Rt. vezérigazgatója kedden bejelentette, hogy még az idén 152 munkavállalót bocsátanak el a repülőtérről. A vezérigazgató átszervezési és költségcsökkentési indokokkal támasztotta alá a döntést; mint elmondta, a vállalat repüléssel kapcsolatos bevételei három százalékkal csökkentek az előző évihez képest, miközben a működéssel kapcsolatos kiadások több mint harminc százalékkal növekedtek. Információink szerint ugyanakkor a repülőtér túlköltekezésének az az egyik oka, hogy az elmúlt időszakban mesterségesen felduzzasztották a létszámot, elsősorban a jól fizető vezetői és szellemi munkakörökben, a költségeket pedig most úgy próbálják csökkenteni, hogy olyan részlegekről küldenek el kis jövedelmű embereket, akiknek a munkáját továbbra is el kell végezni, csak éppen a feladatok nagy részét külsős cégek vállalják majd el. Ez pedig lényegesen több pénzbe fog kerülni a BA Rt.-nek, mint eddig, információink szerint erről belső kimutatások is készültek.
A BA Rt. 2002. január 1-jei megalakulását követően harmincöt vezetője volt a társaságnak, ez a szám mára hatvanötre emelkedett, miközben látványos fejlődés, bevételnövekedés az elmúlt időszakban nem volt. A BA Rt. 1600 fővel kezdett, jelenleg 2200-an dolgoznak a repülőtéren. Az eltelt időszakban információink szerint 70-80 embert vettek fel a minibuszos üzletághoz – amit most kiszerveznek –, további 60-80 fővel bővült a rakodói létszám. A BA Rt. vezetése 150-200 magas jövedelmű ember foglalkoztatásáról még a belső fórumokon sem hajlandó számot adni. Pető György, a BA Rt. kommunikációs igazgatója lapunk kérdéseire válaszolva elmondta: a külsős cégek megbízásával csökkentik a költségeket, hiszen a szolgáltatásokat a piacról rendelik meg, így a legjobb minőséget és a legjobb árat választhatják. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy éppen az új felső vezetés csökkentette először a menedzsment létszámát. Arra a kérdésre, hogy miért lett több igazgató, elmondta: több főosztály-vezetői munkakör megszűnt, a bérköltség azonban összességében kisebb lett.
A munkavállalókat teljesen váratlanul érte a BA Rt. vezetésének bejelentése. A szakszervezetek szintén sérelmezik, hogy az egyeztető tárgyalásokon benyújtott javaslatokat figyelmen kívül hagyták a döntéskor. Szakértők ugyanakkor úgy nyilatkoztak, hogy a külsős cégek foglalkoztatásával fellazulhat a szigorú fegyelem egy olyan objektumban, ami nemzetbiztonsági szempontból is jelentős.
Hárskuti János vezérigazgató információink szerint december 8-án, hétfőn tart állománygyűlést a repülőtéren.
***
Közgyűlés a Malévnál.
Megtartják ma rendkívüli közgyűlésüket a Malév Rt. tulajdonosai. A legfőbb napirendi pont a légitársaság tőkehelyzetének rendezése lesz. Az rt. igazgatósága november 12-én döntött a közgyűlés összehívásáról, mivel a társaságnak az első háromnegyed évben 82,89 milliárd forint árbevétel mellett 8,75 milliárd forint vesztesége volt. A közgyűlésen várhatóan az ÁPV Rt. javaslatára lecsökkentik a társaság alaptőkéjét az ezerforintos névértékű részvények tíz forintra való leszállításával. Ezután újabb zártkörű részvénykibocsátásra kerülne sor, a főtulajdonos hétmilliárd forinttal növelné a Malév Rt. tőkéjét. Erről azonban nincs kormányhatározat, a kabinet a héten elhalasztotta döntését a Malévról. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tegnap közölte: a Malév közgyűlésén várhatóan döntés születik a cég tőkeemeléséről, ami lehetőséget ad arra, hogy a légitársaság csatlakozzék egy jelentős méretű légi szövetségi rendszerhez, és a Ferihegyi repülőtér a térség átrakó központjává váljék. (P. U. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.