Barokk kismesterek gambaművei

Barokk szobrok kacsingatnak ránk, a várbéli Szentháromság-emlékmű részletei. Kellemes a klíma, a templomok és az ódon kastélyok csöndes-hűs levegőjét idézi. A Kiscelli Múzeum szoborcsarnokának múlttal, történelemmel, hagyománnyal teli levegőjében még a zene is másképp szól. Különösen most, hogy a barokk jellemző hangszere, a viola da gamba kerül a figyelem középpontjába jellegzetesen historikus hangvételével.

2004. 02. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régi nagy szerelem nálam a gamba, ezért nyilván elfogult vagyok. Filigránnak, tisztelettudóan távolságtartónak, mégis meghatóan személyesnek találom a hangszínét. Persze nagyon kényes is ez a hangszer, a legkisebb tévesztést is felnagyítja. Most azonban kizárólag csodálhattuk a gambát, amelyet minden oldaláról bemutatott a szombat esti koncert két remek muzsikusa: Szászvárosi Sándor és Kallai Nóra.
Szászvárosi több mint három éve szervezi rendszeresen a Gamba Estéket, amelyen ezúttal a barokk feledésbe merült kismestereinek egy-egy művét mutatták be, ügyelve arra is, hogy a kor összes jellemző műfaja képviselve legyen.
A barokk kort alapvetően meghatározta az egyház és a szertartások súlyozott jelenléte, s ez természetesen a zenetörténetre is kihatott. Egy nagyheti liturgiához kapcsolódó, Jeremiás próféta siralmainak részleteit feldolgozó J. B. Gouffet-művel indult a koncert. Felvonult a teljes előadóstáb, a két gambajátékos, Károly Edit szopránénekesnő és Elek Szilvia csembalista. Már az első ütemekre felkaptuk a fejünket. Nagy ívű dallamokat, élő zenei szerkezetet, érzékeny előadást hallottunk, Károly Edit pedig a szöveg témájához illő visszafogottsággal énekelt. A műsor első felének zárásaként egy igencsak megkésett hazai ősbemutató hangzott el: T. Albinoni Senti bel Sol deh’senti című kantátája, amely a barokk másik jellemző zenei vonulatát, a szerelmes témájú műveket képviselte, egészen más hangulatú előadásban. Az énekesművek közben egy-egy „sonata” szólt, hol csembalóval kísérve, hol két gambán, ezekben a szép dallamformálást és az egyes szakaszok jól értelmezett tagolását kell elismernünk. Kiemelném Johannes Schenk holland gambajátékos és zeneszerző a-moll „sonatá”-ját.
A műsor második része három „cantar alla viola” stílusban készült átirattal indult: G. Fogliano, I. Donati és G. Frescobaldi egy-egy dalával, amelyet nem dallamhangszerként, hanem a billentyűsök eszköztárából ismert continuójátékkal kísért az egyik gamba, a másik pedig az énekszólam ismétléseit játszotta ahhoz tökéletesen igazodva. A zárószám, Merula Gaudeamus omnes című vallásos témájú kantátája visszahúzott a templom hűvösének hangulatába. A koncert befejező hangjai után megállt a levegő. A közönség mozdulni sem akart, csalódottan vette tudomásul, hogy véget ért a muzsika.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.