Vasúti fejlesztések EU-pénzből

Nagyrészt az Európai Unió (EU) anyagi támogatásával, hitelből és költségvetési forrásból kilencvenmilliárd forintot költ idén a MÁV Rt. a vasúti infrastruktúra-fejlesztésekre, amenynyiben a gazdasági és közlekedési tárca is jóváhagyja a keretösszegeket.

Putsay Gábor
2004. 02. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiemelt feladatként kezelik a MÁV Rt.-nél az EU által támogatott fővonali beruházásokat, ennek megfelelően a törzshálózat egyes szakaszainak teljes átépítésére költik az anyagi források felét. Idén az ISPA-program részeként további fejlesztések lesznek a Budapest–Hegyeshalom, Budapest– Cegléd, a Boba–Zalalövő és a Békéscsaba–Lökösháza közötti vasútvonalakon. A beruházások során 120–160 kilométeres sebességre teszik alkalmassá a vasúti pályákat, felújítják a biztosító- és távközlő berendezéseket, valamint a nagyobb állomásokat, s 2006-ig villamosítják a vonalat Bobától a szlovén határig. Az egyik legforgalmasabb hazai vasútvonal felújításához Budapest– Cegléd–Szolnok között az Európai Fejlesztési Bank (EIB) hiteléből kezdett hozzá a MÁV Rt. még 1998-ban, a munkákat azonban csak 2006-ban fejezik be. Ugyancsak az EIB kölcsönéből, illetve költségvetési és MÁV-pénzből építik át a vasúti pályát, a biztosítóberendezéseket Cegléd és Kecskemét között, a rehabilitációs munkálatok szintén 2006-ig tartanak. Bár a kormány tavaly írt alá szerződést a nemzetközi pénzintézettel hatvanmilliárd forint értékű újabb vasúti fejlesztésről, a Rákospalota–Újpest, Érd, Székesfehérvár állomások felújítása, a Budapest– Esztergom, Budapest–Lajosmizse vasútvonalak korszerűsítése és a Győr–Celldömölk közötti szakasz villamosítása csak 2005-ben kezdődhet el: ezekhez a programokhoz a költségvetés nem biztosít idén hazai forrást, így csak a tervezést és a pályázati kiírásokat lehet lebonyolítani. Hasonló indokok miatt lassultak a beruházások az elmúlt két évben a szlovén átmenetet lehetővé tévő Zalalövő–Zalaegerszeg vasútvonalon.
A MÁV Rt. az EU Kohéziós Alapból juthat jelentősebb összegekhez a csatlakozást követően, ennek megfelelően lesz lehetőség a Budapest–Székesfehérvár vasútvonal teljes felújítására 2005 és 2008 között. Többek között ezen a vonalon közlekednének azok az elővárosi motorvonatok, amire idén írnak ki pályázatot a MÁV-nál. A vasúttársaság 2004-ben saját költségvetéséből, illetve hitelből a Tolna– Mözs–Szekszárd, Ágerdőmajor– Mátészalka, Vásárosnamény–Nyírmada vonalakat korszerűsíti, s félmilliárd forintot költ a sorompók átépítésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.