Az elhallgatott Teleki Pál

2004. 03. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

n Megyeri Dávid
Nemcsak a terem telt meg zsúfolásig a budapesti Kossuth Klubban, de még az előtér is tele volt érdeklődővel a Lakiteleki Népfőiskola és a Csengey Dénes Vándoregyetem Teleki Pál emlékezetét idéző vasárnapi konferenciáján. A diskurzus természetesen arról folyt, vajon át kell-e írni az egykori mártír miniszterelnök életművét pusztán azért, mert egyes – ki tudja, honnan hangolt – körök hangulatot gerjesztenek Teleki Pál munkásságával kapcsolatban. Mint a tanácskozáson kiderült, nem csupán a szoborállítást nem lehetett meggátolni, de a história lapjait sem lehet sötétebbre festeni, bármilyen erős is a szándék az aktuálpolitikai torzításokra. A neves tudományos előadók elemzéséből kiderült: Teleki Pál nem szorul rá arra, hogy védelmébe vegye bárki is, életművének tisztasága, politikusi erényei azonban kikövetelik a vele szemben tanúsított történelmi tiszteletet.
Lezsák Sándor, a Lakiteleki Népfőiskola vezetője elmondta: olyan provokáló erővel állunk szemben, amely nem is a gondolatainkat, hanem az indulatainkat akarja előhívni. A Teleki Pál Emlékbizottság azonban érzi azt a fajta szolidaritást, amely országhatárokon belülről éppúgy sugárzik a szoboravatást kezdeményezők felé, mint ahogy országhatárokon kívül is számos kiváló személyiség adja tanújelét az ellenkampány feletti felháborodásának. Talán jellemző adalék lehet az is, amit Bakos István tudományos kutató, a Teleki Pál Emlékbizottság tagja osztott meg a népes publikummal. Az internetes szavazások tanúsága szerint ugyanis amióta a szoborellenes hecckampány beindult, egyre inkább túlsúlyba kerülnek azok, akik helyeslik egy méltó emlékmű felállítását.
Csicsery-Rónay István író-politikus – aki már felnőtt fejjel élte meg az akkori történelmet – szemtanúként idézhette fel a mártír miniszterelnök alakját. Nem kívánt pontról pontra válaszolni az erőltetett, aktuálpolitikai indíttatású vádaskodásokra, ám hangsúlyozta: azok a történészi vélekedések, amelyek szerint a hazai zsidóságon úgymond vajmi keveset segített Teleki Pál németekkel szemben távolságot tartó politikája, vagy éppen az, hogy Horthy Miklós kormányzó 1944 nyarán leállította a deportálásokat – enyhén szólva megalapozatlanok. Megerősítette: a trianoni zsidóság mintegy fele ennek a kiállásnak köszönhette, hogy túlélte a vészkorszakot, s ha nem így lett volna, talán mi sem vitatkozhatnánk ezekről a történelmi kérdésekről. Csicsery-Rónay István arra is figyelmeztetett: abban az időben senki sem hitte el, hogy a zsidóságot nem csupán munkára, hanem megsemmisítő haláltáborokba viszik el. A történelem utólagos dilettáns átírása tehát nem csupán káros, de a történelmi tisztánlátást is lehetetlenné teszi. Az író summázata: Teleki Pál külpolitikája négy évvel halasztotta el a német megszállást. A mártír miniszterelnök legbátrabb akciójaként jellemezte azt a tettét, amikor a német csapatok magyarországi átvonulását megtagadta Hitlernek, azt követően pedig, dacolva a történelmi realitásokkal, befogadta a lengyel menekülteket, akik közül igen sokan állami segédlettel szökhettek Nyugatra. Természetesen Telekinek számos súlyos engedményt kellett tennie, ám a hazai zsidóság életét is biztosító korlátolt függetlenséggel haláláig kivédte Magyarország német megszállását.
Boross Péter volt miniszterelnök is a szemünk előtt kibontakozó meghamisított történelmi tudat következményeit kárhoztatta. Emlékeztetett arra, hogy nem csupán a nemzetközileg akkor és most is messzemenően elismert Teleki Pálnak, de Tisza Kálmánnak, Tisza Istvánnak és Bethlen Istvánnak sincsen szobra, míg a magyar történelemben meglehetősen negatív szerepet betöltő Károlyi Mihálynak vagy Lukács Györgynek viszont igen. Mit is tett Teleki Pál? – tette fel a szónoki kérdést a volt kormányfő. Második miniszterelnöksége idején betiltotta a nyilaskeresztes pártokat, és egy olyan országban állt ellen minden eszközzel a német propagandának, amely csak alig több mint egy éve kapta meg a fegyverkezési jogot. Boross Péter levonta a konklúziót: nem véletlen, hogy a mártír miniszterelnök alakját az akkori zsidó vezetők memoárjaikban pozitív kontextusban említik, mint ahogy az sem véletlen, hogy Horthy Miklós újratemetésén az egyik koszorúra az volt írva: „A hálás budapesti zsidóság”. Hamisak tehát azok a beállítások, amelyek szerint Teleki Pál tevékenységével „kikövezte volna az utat” a holokauszt felé, s bátorságát talán az a tény is demonstrálja, hogy a szomszédos országok 1941–42-ben már csoportosan, nagy tömegben adták át a zsidóságot a németek rendelkezésének.
Gyulay Endre szeged–csanádi megyés püspök a hitvalló Teleki Pál alakját idézte meg. S idézte Teleki egy személyes vallomását is, amely szerint nem gyűlöl senkit, még haragudni sem tud, ezt sokan hibaként értékelik benne. Kiemelte: sosem kérkedett a vallásosságával, ám tudta, hogy európaiság és magyarság egymást feltételező fogalmak. Éppen ezt az európaiságot vette górcső alá Csirpák Lilli, az ELTE egyetemi oktatója. A hazai közvélemény számára minden bizonnyal meglepő lehet, de tény: azt az európai uniós terminológiát, amit ma használunk, Teleki már használta – korát évtizedekkel megelőzve. Írásaiban lépten-nyomon találkozhatunk az Európai Unió, az európai integráció kifejezéssel, pedig az akkori világpolitikai helyzet – a náci Németország támadó közelségében – még egyáltalán nem tette indokolttá ezt az európai optimizmust. Azt vallotta, hogy az Amerikai Egyesült Államok egységtörekvései asszimilálnak, ám az európai egység differenciál. Vagyis azt a fajta sokszínűséget kell megteremteni az öreg kontinensen, ami lehetővé teszi a kis népek fennmaradását, kultúrájának megőrzését és jogegyenlőségét. Csirpák Lilli arra is kitért, hogy Telekinél a revízió gondolata sohasem a mai értelemben vetődött fel. Nála az európai rend revízióját jelentette ez a terminus technicus, a magyarságra vonatkoztatva pedig nem a Szent István-i Magyarország automatikus helyreállítását, hanem az etnikai alapú revíziót szorgalmazta. S hogy mennyire támogatta a Kárpát-medencei nemzetiségek felemelkedését Teleki Pál, az más felszólalásokból is kiviláglott. Török Bálint közíró például arra emlékeztetett, hogy az egykori miniszterelnök mindig a nemzetiségi kultúrák istápolásán fáradozott, s el akarta érni például azt is, hogy a hivatalokban mindenki az anyanyelvén intézhesse ügyeit. Mészáros István akadémiai doktor példázata nem kevésbé lehet szinte hihetetlen a marxista– leninista történetíráson edződött füleknek. Mint felidézte, 1941 márciusában olyan törvény született Teleki miniszterelnökségének utolsó idejében, amely A nemzetiségi érzület büntetőjogi védelméről címet viselte. Mindenki, aki a nemzetiségieket lealacsonyító kifejezéssel illette, hat hónapig terjedő fogházzal volt büntethető. Amúgy a hazai zsidóság az iskola-ügy reformján keresztül is megtapasztalhatta többek közt Teleki Pál gondoskodó és támogató figyelmét, 1919 végétől 1941-ig egyre-másra nyíltak a magyarországi zsidó általános, majd középiskolák és szakiskolák. Mészáros István leszögezte: a hazai zsidó iskolaügy sosem látott kibővülésének korszakai voltak a Teleki Pál miniszterelnökségére eső periódusok. Nyugat-Európában ugyanis ismeretlen volt az az újítás, hogy a nyelvi kisebbségek saját nyelvükön végezhették még középiskoláikat is. Kubassek János, a Magyar Földrajzi Múzeum igazgatója Teleki, a máig világhírű földrajztudós alakját elevenítette fel. Ő is emlékeztetett arra, hogy földrajzi ismeretei a tudós miniszterelnököt a világpolitikai tisztánlátásban is segítették. Más előadókhoz hasonlóan Kubassek is felidézte, hogy Winston Churchill angol miniszterelnök mindig a legnagyobb elismerés hangján szólt Telekiről. Az a Winston Churchill, akinek egy-két éve szobrot lehetett állítani Budapesten, pedig a brit légierő 1944-ben még rendszeresen bombázta a magyar fővárost. Úgy tűnik, egyes körök megbocsátó történelmi látásmódja csak szelektíven érvényesül: Churchill-lel szemben igen, Telekivel szemben nem. A geográfus arra is emlékeztetett, hogy Churchill idejében még a brit birodalom része volt például az apartheidpolitikájáról máig híres Dél-Afrika, a bennszülötteket elnyomó gyarmatbirodalommal egyetemben. Levonva a konklúziót: a Kádár-rendszer történelemoktatásának és oktrojált történelemszemléletének köszönhetően a mártír miniszterelnök tetteit máig egyfajta mesterségesen fenntartott homály fedi. Akár titkos tevékenységként is aposztrofálhatnánk mindazt a históriai, politikai eredményt, amelyet a nevéhez köthetünk. Pedig a szó valódi értelmében vett titkos tevékenységét a miniszterelnöki rezidencián, a Sándor-palotában fejtette ki 1939 és 1941 között – emlékeztetett rá Vígh Károly történész. Betiltotta a nyilaskeresztes mozgalmakat és a hungarista mozgalmat is, a lakosságnak a német veszélyről történő felvilágosítására pedig kiterjedt könyvkiadási tevékenységet folytatott. Különösen híres volt az a szürke könyv, amelyet 1939-ben nyomtattak ki, és adatait kizárólag a náci Németország hivatalos brosúráiból, kiadványaiból vették. Vígh Károly értékítélete: talán már csak ezért a bátorságáért is megérdemelte volna Teleki Pál, hogy éppen tevékenysége színterén, a köztársasági elnöki rezidencia, a Sándor-palota előtt helyezzék el Rieger Tibor műalkotását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.