Az erőszak spirálja

2004. 03. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy néz ki, mégiscsak Huntingtonnak van igaza, és nem Fukuyamának: naponta kapunk híreket a civilizációk összecsapásáról és a világrend átalakulásáról. Mert mi az, ha nem a civilizációk összecsapása, amikor helikopterből, rakétával lőnek ki egy tolószékes öregembert, aki a hajnali imáról igyekszik haza? Minek nevezhető az elmúlt hét eseménye, amikor egyik oldalon szerb kolostorokat és templomokat, a másikon oldalon pedig dzsámikat gyújtogattak a vélt igazuk védelmében? És miért kellett kétszáz embernek meghalnia Madridban egy vasúti pályaudvaron, és azt megelőzően miért robbant bomba többször is Isztambulban, bankot és konzulátust döntve romba?
Vegyük sorjába a dolgokat. Francis Fukuyama A történelem vége és az utolsó ember című könyvében arról vizionált, hogy a nyugati típusú demokrácia a huszadik század végére minden téren bebizonyította felsőbbrendűségét, megállíthatatlanul terjed a földön, és minden létező világok legjobbika. A történelemben tehát lezárult ez a folyamat, nem várható minőségi változás – a részletek persze módosulhatnak, de a lényeg adott és megdönthetetlen. Az efféle dolgokat örömmel hallgatta a zsidó-keresztény kultúrkörben szocializálódott és a fogyasztói társadalom kényelmét élvező ember, Fukuyamát divat lett idézni, és jó volt hinni, hogy igaza van. Aztán 1993 nyarán megjelent a Foreign Affairs című folyóiratban az amerikai Samuel P. Huntingtonnak egy cikke egy teljesen új koncepcióról, melyet nem akartunk meghallani, mert semmi jót nem ígért a közeljövőre. A globális politikai jóslat arról szól, hogy a jövőnket nem a racionalizmus és a felvilágosodás fogja meghatározni, és nem is az egyetemesnek hitt nyugati értékek elterjedése, hanem az ösztönök és a helyi értékek-érdekek, valamint az előítéletek köré szerveződő zsigeri indulat. A szabadság–egyenlőség–szolidaritás triumvirátusa helyett a különböző kultúrák és civilizációk harca, az egymásnak ellentmondó értékek ütközése várható, amelyben tartós béke nem, csak ideiglenes fegyverszünet képzelhető el. Huntington véleménye szerint a civilizáció ébredésével a legnagyobb harcot a Nyugat és az iszlám között láthatjuk, és ez fogja meghatározni a hétköznapjainkat a végtelen fejlődésbe és a műszaki haladásba vetett hitünk helyett. Az embereknek egyre inkább fontos lesz saját nemzeti és vallási gyökerük, önazonosságuk, és nem akarnak feloldódni a globális, multikulturális maszszában.
Vizsgáljuk meg napjaink történéseit. A hightech ember a maga intelligens eszközeivel – a szennyeződést felismerő liposzómás mosóportól a célra vezérelt levegő-föld rakétáig – felépített egy elöregedő, szekularizálódó, a hagyományokat nem tisztelő társadalmat, melyben az egyén van mindenek fölött. Többnyire magányosan, családunktól elhagyatva élünk – valódi társak helyett gépek, háziállatok és törzsvásárlói kártyák adják a „tartozom valahová” illúzióját. Ez a világ retteg attól a másiktól, amelyben a legfontosabb érték a család és a gyerek, tagjai életüket adnák a hitükért, és nagyon ragaszkodnak a hagyományaikhoz. A civilizációk összecsapása elkezdődött: az egyik oldal helikopterről küld rakétát a másik oldal tolókocsis, félvak és félsüket emberére, és mégis az előbbi retteg az utóbbitól.
Jaszin sejk megölésének módja épp annak a civilizációnak az alapértékeit kérdőjelezi meg, amelynek érdekében elrendelték a célzott likvidálást. A merénylethez választott módszer olyannyira durva, hogy mindenféle válaszcsapást legitimál, ugyanis előre kicsavarta a kezünkből az összes erkölcsi-jogi érvet. A több kilométeres, biztonságos távolságból a joysticket kezelő katona (a dupla robbanófejű Spike-ER rakéta hatótávolsága nyolc kilométer, a kezelője hajszálvékony optikai szál segítségével látja a rakétafejben elhelyezett kamera képét) a nyugati civilizáció teljes gőgjével nyomhatta meg a kioldógombot, muzulmánok millióiban indítva be ezzel a bármi áron való bosszú parancsát. És nem csak a Közel-Kelet robbanhat fel emiatt, hiszen erős muzulmán közösségek szinte a világ minden szegletében élnek.
A civilizációk harca már több frontot nyitott Európában is. A háború Koszovóban a hitvesi ágyakban kezdődött: miközben a szerbek erőszakos betelepítéssel próbálták javukra billenteni az etnikai egyensúlyt, az albánok a gyerekek vállalásában látták a jövőt. Az idő őket igazolta: bár a szerbek öt évvel ezelőtt még megpróbálkoztak az utolsó megoldással, az albánok megölésével-elüldözésével, a fegyver ellenük fordult, hiszen lakásiak-templomaik épp a napokban váltak a lángok martalékává. Az albánok türelmetlensége érthető, hiszen ötesztendőnyi nemzetközi igazgatás sem volt elegendő ahhoz, hogy újra kinyissanak a gyárak és rendeződjön a tartomány jogi helyzete. Aki pedig népirtásról beszél a legutóbbi koszovói események kapcsán, annak ajánlom figyelmébe a fotóügynökségek temetésről szóló képeit: nem azért látunk több albán temetésről fényképet, mert a szerbek nem engedik fotózni a kegyeleti aktust, hanem mert több albán halottja van a zavargásoknak, mint szerb. Civilizációk összecsapása: az albán többség kövekkel és Molotov-koktélokkal támadja a templomokat és házakat, a sarokba szorított szerb kisebbség pedig géppisztollyal és kézigránáttal lő bele a tömegbe.
A balkáni iszlám–keresztény összecsapás mellett a terror is megérkezett Európába: előbb csak fél lábbal az isztambuli robbantások idején, hogy március tizenegyedikén tele talppal belegyalogoljon a biztonságosnak hitt hétköznapjainkba. Most már nem az a kérdés, hogy lesz-e következő, hanem az, hogy hol és mikor – Angliát, Franciaországot és Lengyelországot mondják a potenciális célpontoknak, de egyetlen ország sem érezheti magát biztonságban. Az is érdekes, hogy a két tizenegyedike után (szeptember és március) a statisztikák szerinti két, a legbiztonságosabb közlekedési eszköz lett félelmünk tárgyává. Létezik ember, aki ma úgy ül repülőre, hogy eszébe sem jut a toronyba becsapódó gép látványa? És tudunk úgy beérkezni egy vasúti pályaudvarra, hogy ne idézzük fel a madridi borzalom képkockáit? A törésvonalak eközben nem fogynak, sőt. Huntington új könyve, a Kik vagyunk? az amerikai dilemmáról, a hispán–angol konfliktusról szól. Mexikóból és Latin-Amerikából ugyanis megállíthatatlanul özönlik az országba egy olyan tömeg, mely nem akar azonosulni a befogadó ország értékeivel. Nem tanul meg angolul, nem fontos neki az arany hitelkártya, és nem is hallott az amerikai álomról. A kétnyelvűség önmagában nem baj – vallja Huntington –, csak tudomásul kell venni, hogy a háromszáz év alatt kialakult nemzeti identitásnak vége. A korábbi faji (feketék kontra fehérek) megosztottságot kulturális árok váltja fel, és ez sokkal több a nyelvi gátnál.
A civilizációk összecsapása – úgy tűnik – beindította az erőszak spirálját. A csapást még nagyobb ellencsapás követi, amire újra lehet válaszolni, überelve az előbbiek erejét. Eközben meg kellett tanulnunk a megelőző csapás és a célzott likvidálás fogalmait is, de ezek szabályait még nem ismerjük. Mi, a zsidó-keresztény kultúrkör tagjai a demokráciafelfogásunkat, jogrendszerünket védjük a bankszámlánk, kényelmünk és illúzióink mellett, míg a másik oldal mindent egy lapra téve új harcmodorral, saját életét sem kímélve száll hadba a gyűlölt Nyugat ellen. Hiába a csúcstechnika, nincsenek hatékony fegyvereink az asszonyokra, gyerekekre aggatott bombák ellen. És ha túl is éljük a mát, a holnap már nem a mienk.
A holnap ugyanis bizonyosan azoké lesz, akik akkor is benépesítik a földet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.