Kis metróigazgatóság, nagy fizetésekkel

2004. 03. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben több hónapot csúszhat a 4-es metró építésének megkezdése, kemény kritika fogalmazódott meg a beruházást lebonyolító DBR metróprojekt-igazgatóság gazdálkodásával kapcsolatban. Ráadásul még a Fővárosi Közgyűlés szocialista frakciója sem kapott választ a költségtúllépéssel kapcsolatos kérdéseire.
Szinte bizonyos, hogy nem tartható a 4-es metró 2008 végére tervezett átadási határideje. A környezetvédelmi engedély után ugyanis a vasúthatóságit is megtámadta a Levegő Munkacsoport környezetvédelmi szervezet, így az nem vált egyelőre jogerőssé. Ezáltal késést szenved az első, az alagútfúrásra és az állomások szerkezeti megépítésére vonatkozó nemzetközi pályázatok kiírása. Gulyás László, a DBR metróprojekt-igazgatóság vezetője azt mondta: ha a 4-es metró létesítési engedélye ellen benyújtott fellebbezés miatt új eljárás lesz, hónapokat csúszhat a jogerős vasúthatósági engedély kiadása, és át kellene gondolni a beruházás ütemtervét is.
A zöldszervezet szerint az első fokú vasúthatósági engedély nem tesz eleget a környezetvédelmi előírásoknak. A szervezet szakértői úgy vélik, hogy Őrmezőn a lakótelep környezetében megengedhetetlen mértékben nőne a forgalom, a zajszint és a levegőszennyezés a metró kelenföldi végállomása mellett építendő 1400 férőhelyes mélygarázs és buszpályaudvar miatt. A Levegő Munkacsoport csak azt tartja elfogadható megoldásnak, ha ötszáz méterrel meghosszabbítanák a metróalagutat és a Budaörsi útnál építenék ki a végállomást. Másik kifogásuk, hogy a metróberuházás következtében a fővárosi önkormányzat jelentős pénzt vonna el a BKV-tól, valószínűsíthetően közlekedési járatok szűnnének meg, valamint drasztikusan emelkedne a jegyek és bérletek ára.
A Fővárosi Közgyűlésben súlyos kritikát kapott a metróprojekt-igazgatóság. Még a szocialisták is bírálták annak tevékenységét, bár megszavazták a mindössze nyolcfős szervezet ez évi, 111 millió forintos költségvetését. Mitnyan György (Fidesz) fiktívnek nevezte a projektigazgatóság működésével kapcsolatos számokat. Ezt az SZDSZ visszautasította. Kifogások hangzottak el amiatt is, hogy az igazgatóság nyolc munkatársa miért keres jóval több pénzt – 600-700 ezer forintot – a többi köztisztviselőhöz képest. Kupper András, a Fidesz frakcióvezetője nem kapott választ arra, hogy még hányszor hosszabbítanak szerződést a 4-es metró kommunikációs feladatainak elvégzésére a Sawyer Miller Group nevű céggel, amelynek tulajdonosa korábban Demszky Gábor kampányfőnöke volt. Gy. Németh Erzsébet, az MSZP-s frakcióvezető pedig arra nem kapott választ, hogy hol tart az a közgyűlés által elrendelt vizsgálat, amely a 4-es metró Bartók Béla úti felszíni munkálatainál bekövetkezett 1,3 milliárd forintos engedély nélküli költségtúllépés okát keresi. Információink szerint ennek a vizsgálatnak a tartalmi része még el sem kezdődött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.