Az Országgyűlés jövő héten várhatóan úgy módosítja a fogyasztóvédelmi törvényt, hogy az – egy, a jogszabályban szinte észrevehetetlen passzusban – a gazdasági tárca (GKM) Engedélyezési és Közigazgatási Hivatalától a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) alá sorolja majd a fogyasztói csoportokat (másik nevükön vásárlói klubokat). Az aprócska váltás miatt további hónapokig, netán évekig egyetlen állami szerv sem tudja majd ténylegesen ellenőrizni a piac szereplőit, mivel várhatóan újból csúszik majd a felügyelés konkrét feltételeit megszabó kormányrendelet kiadása. A törvénymódosítás miatt ugyanis ezt át kell dolgozni, noha – közel másfél évtizedes várakozás után – a fogyasztói csoportok működését szabályozó rendelet idén július 1-jétől végre életbe lépett volna (mellékesen ez is csak 2005 elejétől írt volna elő új szerződéskötési tilalmat a nyilvántartásba nem vett csoportszervező cégeknek). Ez ráadásul már a második halasztás lenne, hiszen a rendelet eredetileg már 2002. januártól „élt” volna. Az első verzió alapján már 2002 júliusától minden fogyasztói csoportszervező csak úgy működhetett volna itthon, ha a GKM-nek benyújtott okiratok nyomán a tárca nyilvántartásba veszi.
A „fantom” kormányrendelet egyebek közt minimum 20 millió forintos, folyamatosan rendelkezésre álló vagyoni biztosítékot, s a fogyasztók befizetéseit summázó naprakész nyilvántartás vezetését írná elő a csoportszervezőknek. Megszabnák a klubok részvételi szabályzatának kötelező tartalmi elemeit, sőt azt is: a piac szereplőinek reklámjaik hirdetési felületének legalább öt százalékán tudatniuk kell: fogyasztói csoportot szerveznek. A csoportba belépő állampolgárok pedig az erről szóló ajánlat aláírásától számított 15 napon belül indoklás nélkül visszaléphetnének a szerződéstől. Noha a kilencvenes évek elején alakult többtucatnyi hazárdőr csoportszervező cég már nincs jelen a piacon, az ügyfelektől most is folyamatosan érkeznek a – többek közt a szerződéskötés előtti megfelelő tájékoztatás elmulasztására vonatkozó – panaszok a szféra egyes szereplői ellen, jobb híján a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségre. Óvatos becslések szerint jelenleg hét-nyolc nagyobb vásárlóiklubszervező társaság tevékenykedik itthon, s a hozzájuk részleteket fizető mintegy húszezer tag teljes szerződéses állománya ötvenmilliárd forintra rúghat.
A Promo-Indra Consorcio Rt. mellett a piac másik meghatározó szereplője, a Carion Rt. például 18,3 milliárdos állományról és 2400 ügyfélről számol be honlapján. A cég 180 hónapos futamidővel szervez ingatlanvételi és hatvan hónapra járművásárlást célzó klubokat. A megszerezhető összeg előbbi esetében 3,5 millió, utóbbinál kétmillió forint, a szervező cég éves kezelési költsége pedig 2,4, illetve 4,5 százalék. A Carion tulajdonában lévő Poligrupo Rt.-nél 120 és 150 hóra lehet ingatlanszerzésre szerződni, a megkapható öszszeg 3–16 millió forintnyi lehet. A 60 és 72 hónapos, tartós fogyasztási cikkekre felhasználható Poligrupo-konstrukciónál 1,5–6,5 millió forint szerezhető meg.
*
A vásárlói klubok tagjai egymás közti licitálás vagy sorsolás útján szerezhetnek szerencsés esetben viszonylag kis befizetéssel, rövid idő alatt ingatlant, illetve különböző termékeket. Az összes tag addig felhalmozott befizetéseit időről időre (havonta, negyedévente) ezzel az elosztási módszerrel néhány tag kapja meg egyben. A sorsolásokon, liciteken nem szerencsés tagok viszont akár 10-15 évig sem jutnak hozzá áhított lakásukhoz, egyéb ingóságukhoz, miközben állják a kiválasztott többiek terheit. A klubszervező cégek a szerződéses összeg havi részlete mellett néhány százalékos regisztrációs díjat és ugyanekkora mértékű (hitelfedezeti életbiztosítást is tartalmazó) éves kezelési költséget is felszámítanak tagjaiknak. A klubból menet közben csak úgy lehet kilépni (s a betett pénzt visszakapni), ha a fizetést valaki más önként átveszi.

Így fogták el a magyar kriminalisztika talán legkegyetlenebb sorozatgyilkosait