Befektetők építik az M6-os sztrádát

Magánbefektetők építik a kormány szándékai szerint az M6-os autópályát a határig, illetve Pécsig. Az összességében 240 kilométer hosszú sztráda építésének európai uniós támogatásához 2007-ben juthat Magyarország.

Putsay Gábor
2004. 04. 27. 16:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Koncessziós formában hirdeti meg a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) az M6-os autópálya Érdtől épülő valamenynyi szakaszát, így magánbefektetőkre bíznák a kivitelezést, illetve az üzemeltetést Érd–Dunaújváros– Szekszárd–Ivándárda, valamint Bóly és Pécs között. Ismert: az M6-os Érd–Dunaújváros közötti 57 kilométer hosszú 2 x 2 sávos útpályára január végén hirdetett koncessziós pályázatot a GKM, a beruházó huszonkét évig üzemeltetheti a sztrádát, amit az autósok matricával – legalábbis az új, úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszer bevezetéséig – vehetnek igénybe. Az állam szolgáltatást rendel meg a sztráda elkészülte után, az M5-öshöz hasonlóan évente rendelkezésre állási – a fenntartási, beruházási költségeket, valamint a tőkemegtérülést tartalmazó – díjat fizet a koncesszornak. Lapunk információi szerint a GKM-nek május 3-ig adhatják be az autópálya megépítésére jelentkező cégek, illetve konzorciumok a pályázataikat. A minisztérium ezt követően három pályázóval kezdi meg a tárgyalásokat, így a tervek szerint az Érd és Dunaújváros közötti szakasz építése az idén megkezdődik, az autópályát 2006. végéig adják át a forgalomnak. A tervek szerint ugyanebben az időben nyitnák meg a forgalom előtt a dunaújvárosi Duna-hidat.
Hasonlóképp magánbefektetőkre bízná az állam a Dunaújvárostól az országhatárig, illetve a Pécsig épülő, mintegy 180 kilométer hoszszú szakaszait. Mint azt Bíró Fruzsinától, a GKM főigazgatójától megtudtuk, egyelőre vizsgálják, hogy a magánbefektetők tőkéje mellett az állam milyen pénzeket tudna biztosítani ezeknek a szakaszoknak az építéséhez. Arra viszont nem lehet számítani, hogy 2007 előtt európai uniós pénzekhez jutna az ország, amit az M6-os építéséhez lehet felhasználni. Mint arról beszámoltunk, az Európa Parlament (EP) – miután az Európa Tanács (ET) viszszadobta a módosító indítványt – a napokban döntött arról: nem támogatják, hogy a hazánkon is áthaladó észak–déli közlekedési folyosó Zsolna–Budapest–Ivándárda közötti szakaszának fejlesztése bekerüljön a harminc kiemelten támogatott projekt listájára. Ez a döntés pedig kedvező lett volna az M6-os építéséhez, hiszen a beruházás teljes költségének 10-30 százalékát vissza nem térítendő támogatásként EU-s forrásokból lehetett volna finanszírozni. Szakértők, illetve Brüsszelben dolgozó magyar megfigyelők az esettel kapcsolatban úgy nyilatkoztak, hogy a magyar kormány is felelős a kedvezőtlen döntés miatt. Ismeretes: az ír közlekedési miniszter úgy nyilatkozott, hogy a magyar kormány nem támogatta az ET-nél az észak–déli folyosó fejlesztését.
Az M6-os építéséhez így a kohéziós alapokból pályázhat Magyarország anyagi jellegű támogatásért, ezeket az összegeket – sikeres pályázatot feltételezve – legkorábban 2007-ben kaphatja meg hazánk, viszont így lényegesen kevesebb EU-s pénzt fordíthatunk erre a célra. Az EU ugyanis már tervezi a 2005– 2006-os költségvetését, amibe az M6-os projekt abban az esetben „fért volna el”, ha az EP kedvező döntést hoz. Az M6-os Dunaújvárostól épülő szakaszainak előkészítése jelenleg zajlik a Nemzeti Autópálya Rt.-nél – tudtuk meg. Az engedélyezési tervek rendelkezésre állnak, az ezzel kapcsolatos eljárások júliusban kezdődnek, a pályázatokat az építési engedélyek birtokában hirdetik meg.

Jubileumi konferenciáját tartotta tegnap a Magyar Útügyi Társaság. A tíz éve megalakult kutatótársaság jelentős szerepet vállal a műszaki szabályozás, a minőségi, a környezetvédelmi követelmények kialakításakor az előkészítések területén. Az útügyi szabályozás területén eddig százötven irányelvet adott ki a társaság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.