Koncessziós formában hirdeti meg a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) az M6-os autópálya Érdtől épülő valamenynyi szakaszát, így magánbefektetőkre bíznák a kivitelezést, illetve az üzemeltetést Érd–Dunaújváros– Szekszárd–Ivándárda, valamint Bóly és Pécs között. Ismert: az M6-os Érd–Dunaújváros közötti 57 kilométer hosszú 2 x 2 sávos útpályára január végén hirdetett koncessziós pályázatot a GKM, a beruházó huszonkét évig üzemeltetheti a sztrádát, amit az autósok matricával – legalábbis az új, úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszer bevezetéséig – vehetnek igénybe. Az állam szolgáltatást rendel meg a sztráda elkészülte után, az M5-öshöz hasonlóan évente rendelkezésre állási – a fenntartási, beruházási költségeket, valamint a tőkemegtérülést tartalmazó – díjat fizet a koncesszornak. Lapunk információi szerint a GKM-nek május 3-ig adhatják be az autópálya megépítésére jelentkező cégek, illetve konzorciumok a pályázataikat. A minisztérium ezt követően három pályázóval kezdi meg a tárgyalásokat, így a tervek szerint az Érd és Dunaújváros közötti szakasz építése az idén megkezdődik, az autópályát 2006. végéig adják át a forgalomnak. A tervek szerint ugyanebben az időben nyitnák meg a forgalom előtt a dunaújvárosi Duna-hidat.
Hasonlóképp magánbefektetőkre bízná az állam a Dunaújvárostól az országhatárig, illetve a Pécsig épülő, mintegy 180 kilométer hoszszú szakaszait. Mint azt Bíró Fruzsinától, a GKM főigazgatójától megtudtuk, egyelőre vizsgálják, hogy a magánbefektetők tőkéje mellett az állam milyen pénzeket tudna biztosítani ezeknek a szakaszoknak az építéséhez. Arra viszont nem lehet számítani, hogy 2007 előtt európai uniós pénzekhez jutna az ország, amit az M6-os építéséhez lehet felhasználni. Mint arról beszámoltunk, az Európa Parlament (EP) – miután az Európa Tanács (ET) viszszadobta a módosító indítványt – a napokban döntött arról: nem támogatják, hogy a hazánkon is áthaladó észak–déli közlekedési folyosó Zsolna–Budapest–Ivándárda közötti szakaszának fejlesztése bekerüljön a harminc kiemelten támogatott projekt listájára. Ez a döntés pedig kedvező lett volna az M6-os építéséhez, hiszen a beruházás teljes költségének 10-30 százalékát vissza nem térítendő támogatásként EU-s forrásokból lehetett volna finanszírozni. Szakértők, illetve Brüsszelben dolgozó magyar megfigyelők az esettel kapcsolatban úgy nyilatkoztak, hogy a magyar kormány is felelős a kedvezőtlen döntés miatt. Ismeretes: az ír közlekedési miniszter úgy nyilatkozott, hogy a magyar kormány nem támogatta az ET-nél az észak–déli folyosó fejlesztését.
Az M6-os építéséhez így a kohéziós alapokból pályázhat Magyarország anyagi jellegű támogatásért, ezeket az összegeket – sikeres pályázatot feltételezve – legkorábban 2007-ben kaphatja meg hazánk, viszont így lényegesen kevesebb EU-s pénzt fordíthatunk erre a célra. Az EU ugyanis már tervezi a 2005– 2006-os költségvetését, amibe az M6-os projekt abban az esetben „fért volna el”, ha az EP kedvező döntést hoz. Az M6-os Dunaújvárostól épülő szakaszainak előkészítése jelenleg zajlik a Nemzeti Autópálya Rt.-nél – tudtuk meg. Az engedélyezési tervek rendelkezésre állnak, az ezzel kapcsolatos eljárások júliusban kezdődnek, a pályázatokat az építési engedélyek birtokában hirdetik meg.
Jubileumi konferenciáját tartotta tegnap a Magyar Útügyi Társaság. A tíz éve megalakult kutatótársaság jelentős szerepet vállal a műszaki szabályozás, a minőségi, a környezetvédelmi követelmények kialakításakor az előkészítések területén. Az útügyi szabályozás területén eddig százötven irányelvet adott ki a társaság.
Orbán Viktor: Lázárt elvesztettük! + videó
