Három út

A fordulat éve előtt jól szervezett, hatalmas forgalmú katolikus lelkigyakorlatos központ működött Zugligeten, amelyet jezsuiták tartottak fenn. A világ más keresztény országaihoz hasonlóan nálunk is kialakult a lelkigyakorlatok kultúrája, amelyet a kitartó marxista propagandának is csak részben sikerült kitörölnie az emberek tudatából.

Fáy Zoltán
2004. 04. 24. 16:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezerkilencszázötven előtt országszerte a plébániákon és az iskolákban meghívott előadók tartották a többnapos elmélkedéseket, triduumokat – különösen a szent időkben, adventben és nagyböjtben. A kommunista hatalom azonban nem nézte jó szemmel a lelkigyakorlatozók tevékenységét: a jezsuita Manrézát elvették, a lelki napok szervezését minden eszközzel igyekeztek megakadályozni. Ami ugyanis ellenőrizhetetlen, az veszélyes, ezért üldözendő. És a lélek történéseinél kevés nehezebben ellenőrizhető dolog van – legalábbis a hatalom számára.
Harminchárom évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a nagy államegyházi húzd meg, ereszd meg játszmában végül a kommunista hatalom kegyeskedjen engedélyezni egy lelkigyakorlatos ház működését, amelyben jezsuita atyák teljesíthettek szolgálatot. A hétköznapi élet megszokott abszurditásainak volt ez is a része: miközben a Jézus Társasága Magyarországon hivatalosan nem létezhetett a szerzetesrendek betiltását követően, néhány jezsuita lelkigyakorlatokat tarthatott a híveknek. Lékai László mégis joggal tekintette a kis lépések taktikája győzelmének a Leányfalun épült Szent Gellért-házat.
A hazai katolicizmus azt remélte, hogy a szerény lelkigyakorlatos központ állami engedélyezése a kommunista hatalom első bizonytalan lépése a jezsuita, valamint az összes eltörölt szerzetesrend rehabilitálásának irányába. Persze nem így történt, hiába próbált tárgyalni a párthatalmasságokkal a jezsuita rend akkori legfőbb elöljárója, Pedro Arrupe. A törvénytelen korlátozások megszűnéséhez előbb a teljes rendszernek kellett összeomlania. Az állam és az egyház kapcsolatát „szabályozó” Állami Egyházügyi Hivatal vezetője, Miklós Imre például csak közvetlenül a rendszerváltás előtt jutott el erre a
következtetésre: „A vallást és a vallásos embereket már nem tekintjük eleve politikai ellenségnek.” 1988-at írtunk ekkor, egészen addig az egyházi ügyek intézését hivatalból segíteni köteles intézmény vezetője eleve politikai ellenségként kezelte a vallásos állampolgárokat!
Az események felgyorsultak. Korábban mindennapos jelenség volt egy-egy plébániai ifjúsági táborban, hogy civil ruhás nyomozók jelentek meg ellenőrizni, nem végeznek-e a fiatalok rendszerfelforgató lelkigyakorlatokat. Volt olyan pap a nyolcvanas években, akit azért kényszerített emigrációba a hatalom, mert a szószékről küldte – minden hívő füle hallatára – üdvözletét azoknak a titkosrendőröknek, akik szentbeszédét a templom előtt álló Ladában hallgatták nagy érdeklődéssel. A lelkigyakorlatok végzését segítő irodalom az országon belül egyszerűen nem jelenhetett meg egyik könyvkiadónál sem; házilag, eleinte írógéppel, majd stencillel sokszorosított szamizdat formájában terjedt egy-egy jól sikerült rekollekció szövege. Egyszóval: lelkigyakorlaton részt venni Kádár Magyarországán sokszor szokatlan meglepetéseket tartogató élmény volt, bár tagadhatatlan, hogy az atrocitások száma a rendszer agóniájának előrehaladtával folyamatosan csökkent. A pártállam összeomlása után pedig egyre-másra nyílhattak a lelkigyakorlatos központok.
De mi is az a „lelkigyakorlat”, az exercitia spiritualia, amely akkora veszedelmet jelentett a kommunista politikai hatalom számára, hogy az apparátus nem volt rest rendőri segéderőkkel üldözni a lelkigyakorlatozó renitenseket? Nehéz lenne tömören összefoglalni a szó jelentését. A lényeg a lelkigyakorlat elmélkedési rendszerének gondos megtervezettségében rejlik, és abban, hogy következményei legyenek az elmélyülésnek. Ha nem változik meg valamilyen értelemben a lelkigyakorlatozó élete, ha nincs különbség az „előtt” és az „után” között, nem érte el igazi célját. A világtól való elvonulás csak külsőség ugyan, de a körülmények nagyon sokban segíthetik vagy akadályozhatják a benső koncentrációt. Nem Loyolai Szent Ignác „találta fel” a lelki megújulás e módszerét; ő az elmélkedéseket Jézus Krisztus életére irányította, és megalkotta azok igen átgondolt sorrendjét hatékony és aprólékos gyakorlati tanácsokkal, utasításokkal. A rendalapítónak és követőinek oroszlánrészük volt az elmélkedési módszer népszerűsítésében és az egész világon való elterjesztésében. Szent Ignác eredeti, harminc napig tartó gyakorlatait kevesen tudják megvalósítani, de annál többen próbálkoznak a háromnapos, egyhetes elmélyüléssel.


Amikor a rendszerváltás után nyilvánvalóvá vált, hogy a Manréza eredeti épületét nem kaphatják vissza a működésüket újrakezdő jezsuiták, 1993-ban megegyeztek a volt dobogókői pártüdülő, kormányőrség és Kádár-villa épületegyüttesének átvételéről, hogy ezt a négy különálló építményt hasznosíthassák lelkigyakorlat- és konferencia-központként. Ma ezek viselik Loyolai Szent Ignác kedves tartózkodási helyének, az észak-spanyolországi Manresa városának nevét, bennük tartanak – a nemzetközi konferenciák mellett – bárki számára elérhető lelkigyakorlatokat.
Sajgó Szabolcs SJ, a központ vezetője kérdésünkre elmondta, hogy látogatóik a társadalom legkülönbözőbb rétegeiből érkeznek, de a lelkigyakorlatozók között kiemelkedően sok az értelmiségi. A lelki megújulásra vágyók többsége inkább a fiatalabb nemzedékhez tartozik, mindössze 20–30 százalékuk nyugdíjas. Gyakran jelentkeznek egyik felekezethez sem tartozó, de a hit tanításai iránt nyitott keresők. „Őket csend- vagy képmeditációval vezetjük az elmélyülés irányába” – mondja Sajgó Szabolcs. Ebből is látható, hogy a Manrézában nem csak hagyományos ignáci lelkigyakorlatokat tartanak, hiszen ezzel a módszerrel nem volna lehetséges a kívülállók megszólítása.
Persze nem mindegyik módszer alkalmas bárkinek. Ritkán, de előfordul, hogy lelkigyakorlat közben – a lelki gyümölcsök érdekében – van szükség a váltásra. A régi Manrézában szinte csak a prédikált, előadások formájában megvalósuló módszert követték, ezzel szemben ma gyakori az egyénileg kísért lelkigyakorlat. Kevesebb a beszéd, több a csönd, és gyakoribbak a személyes találkozások. Sajgó Szabolcs szerint a vallás visszaszorulása miatt a rekollekciók során az egyéni állásfoglalással, kérdésekkel kell foglalkozni. Az 1950 előtti Manréza szigorúan jezsuita lelkigyakorlatos ház volt és csak férfiaknak. A mostanit férfiak és nők is látogatják, az intézmény nem csak jezsuita, sőt nem is csak katolikus. Reformátusok, evangélikusok, a keresztény család más tagjai is szívesen látott vendégek, és amint Sajgó Szabolcs elmondta, szép számban érkeznek is a Manrézába.


De nem jelent-e kockázatot ez a minden téren tapasztalható nyitottság? A központ vezetője szerint csak nagyon ritkán adódik probléma, mert az esetleges pszichés devianciák már a jelentkezéskor kiderülnek, és ilyen gondok esetén vagy rendkívül óvatosan végzik a vezetést, vagy egyáltalán nem ajánlják a lelkigyakorlatot a beteg embernek. Sajgó Szabolcs elmondta: ha valaki túlságosan nehéznek találja a tíznapos rekollekciót, akkor sincs baj. Isten jelenlétének megérzése, a lelkigyakorlat-vezetővel való személyes találkozások és beszélgetések, az ima és a böjtölés biztosan segítenek. Akinek pedig az időbeosztása nem teszi lehetővé, hogy hosszabb rekollekción vegyen részt, az is elmehet minden hónapban a meditációs vasárnapra. Megérezhetnek valamit a Manrézából azok is, akik a tízórai misével kezdenek egy vasárnapi kirándulást Dobogókőn.
A Manréza csak egy az ország területén lévő mintegy harminc–negyven katolikus lelkigyakorlatos ház közül. A bennük alkalmazott módszer sokféle, eltérő célcsoportokkal, más metódusokat követve működnek. A módszerek eltérők, a feladat azonban ugyanaz: Istenhez vezetni a résztvevőket, hogy megtisztulva ismét önmaguk lehessenek. Szent Bonaventúra szerint a meditációnak hármas célja van: megtanítani az igazságot, meggyógyítani a beteg emberi természetet, és kitárni az örökkévalóság kapuját. A három cél úgy függ össze, hogy lényegében egymásból következik. Az elmélkedések során azonban célszerű betartani a sorrendet, máskülönben a végeredmény is felemás lesz.
A Szent Ignác előtti lelkigyakorlatos irodalom másik klasszikusa, a bencés García de Cisneros a misztika hármas felosztását vette Exercitatorium nevű gyakorlatainak alapjául: a lelki tökéletesedés felé vezető úton az első szakasz a megtisztulásé (via purgativa), a második a megvilágosodásé (via illuminativa), a harmadik az egyesülésé (via unitiva). A három út az isteni erényekhez, a hithez, a reményhez és a szeretethez kapcsolódik. De Cisneros az elérendő célhoz a hét minden napjára elmélkedéseket rendelt, amelyeket a kora reggeli órákban, a matutinum után kell elvégezni egy hónapon keresztül. Ilyenformán az első út teljes céljának eléréséig, vagyis a lélek tisztulásáig is „elővételezi” mindhárom út megtételét, hiszen az elmélkedők hétfőtől vasárnapig eljutnak a bűnről való gondolkodástól a mennyei boldogságra vonatkozó meditációig. Ez azonban még nem a via illuminativa, ide a következő hónap Isten jótéteményeire vonatkozó meditációi vezetik az előző hónap gyakorlatai segítségével már megtisztult lelkeket.
Bonaventúra, De Cisneros vagy Loyolai Szent Ignác eredeti módszerét ma már csak a „profi” lelkigyakorlatozók vállalják, de kisebb-nagyobb változtatásokkal a legtöbb mai meditáció épít rájuk.
Hagyományosak a sümegi ferences kolostor lelkigyakorlatai. Talán azért vélte úgy a rendház vezetője, P. Barsi Balázs OFM, hogy az ide érkezők a szerzetesi élet, Szent Ferenc élete közelebbi megismerése révén újulhatnak meg lélekben, mert nemigen lehetne egyszerűen összefoglalni a rendalapító különleges lelkigyakorlatos „módszerét”. A háromnapos, egyhetes kolostori tartózkodás alatt a lelkigyakorlatozók a szerzetesi élet fegyelmezett ritmusával ismerkedhetnek meg, és előadásokat, konferenciabeszédeket is hallgathatnak. „Interakció” persze itt is van, mindig akad lehetőség a kérdések tisztázására és természetesen gyónásra. A keretet azonban a liturgikus élet adja, amelynek szépsége a templomba tévedő kívülállókat is magával ragadja.


A sümegi végvár alatt a XVII. században Széchényi György érsek adományából épült ferences kolostor egyik szintjét alakították át a célra alkalmas hálókká, ahol a ház elszállásolja a lelkigyakorlatra érkezőket. Korábban szerzetesi cellák voltak itt is, majd a kolostor államosítása után bérlakásokat alakítottak ki a háromszáz éves műemlék épületben. Amikor a rendszerváltás után ismét engedélyezték a Szűz Máriáról Nevezett Ferences Rendtartomány működését, és a szerzetesek visszavehették a meglehetősen leromlott állapotú épületet, hamarosan kiderült, hogy a csöndes kisváros festői környezetében lévő rendház kiválóan alkalmas helyszíne lehet kisebb-nagyobb csoportok, közösségek lelki megújulásának. Ahhoz azonban, hogy a kolostorban fogadni lehessen a lelkigyakorlatozókat, meg kellett teremteni a vendéglátás „infrastruktúráját”, és főképpen olyan tapasztalt lelki vezetőre volt szükség, akinek személye garanciát jelent, és bizonyos értelemben vonzerőt is gyakorol. A lelki vezetőnek kulcsszerepe van, de csak a lehetőséget tudja megteremteni: az „első lökést” adhatja a nagy ugráshoz. Maga az „ugrás” már saját teljesítmény, amelyhez nem kevés bátorság és kitartás is kell. Bármilyen különös, nem tét nélküli, ezért nem veszélytelen vállalkozás saját életünk vizsgálata. Nagy-nagy nyitottság és realitás kell hozzá. És külső-belső csönd, hogy semmi se zavarja meg a folyamatot.
A Manrézában alkalmazotthoz képest a sümegi „módszer” sokkal tradicionálisabb, és kezdők számára aligha eredményes, hiszen feltételez bizonyos alapokat, ismereteket. Ha hasonlattal szeretnénk megvilágítani a különbséget, talán azt mondhatnánk, hogy az egyik módszer alulról fölfelé próbálja megközelíteni a titkot, hogy aztán így szembesítse az embert saját magával; a másik metódus éppen fordítva, a titok irányából közelít az ember felé.
Ellentétes a „mozgás” iránya, és más a dinamikája is. De ami elérendő, ahová eljuttatni szeretné a résztvevőket, az azonos mindkettőben. És azonos a feltételek legfontosabbika is: a résztvevők szándéka, az akarat, a vágy, hogy az elcsendesedés eredményeként újrafogalmazódjon, átszerveződjön, a helyére kerüljön minden. Hogy kis időre kitisztuljon a kép, megszűnjön a sokféle függőség, rabság.
*

Laudes és vesperás

A csönd – amely nem némaság – megteremtését Sümegen segíti a napirend ritmusa is. A reggelt az első imaóra kezdi, a laudes, vagyis a reggeli dicséret, amelyet a közösség a templomban mond, énekel és recitál. Ez a katolikus egyház hivatalos imádsága, officiuma, amelyet az utóbbi időben a papok és szerzetesek mellett egyre több megkeresztelt is mond.
A keresztény közösségnek a mise mellett a zsolozsma a másik rendszeres imádsága, amely átfogja és megszenteli az egész napot, magát az időt. Az ószövetségi és a zsinagógai istentisztelet szent óráinak gyakorlatát vette át az ősegyház, és fejlesztette tovább Szent Benedek, aki Regulájában megszabta, milyen napi beosztással imádkozzák el a szerzetesek hetenként a 150 zsoltárt. Így alakult ki a zsolozsmának az a rendje, amely csaknem 1500 éve érvényben van.
Az első imaóra az éjszakai matutinum (eredetileg vigília). A laudes a virradatkor kezdődő reggeli dicséret, amely az egyik fő imaóra (ebben hangzik el mindennap Zakariás hálaéneke, a Benedictus). Napközben a kishórák teremtenek lehetőséget az imádságra. Ezek a régi időszámítás szerint a nap különböző óráiban tartott rövidebb imaórák. Eredetileg a nap első órájában a prima (kb. reggel hat órakor), a harmadik órában a tercia (kb. kilenckor), a hatodik órában a sexta (déli 12 órakor) és a kilencedik órában a nona (kb. délután három óra) volt. A másik fő imaóra este a vesperás, magyar nevén vecsernye, amelyet alkonyatkor imádkoznak; ebben hangzik el Szűz Mária hálaéneke, a Magnificat. A napot a completorium fejezi be lefekvés előtt.
A zsolozsma zsoltárokból, evangéliumi kantikumokból, ó- és újszövetségi olvasmányokból, a szentatyák írásaiból vett olvasmányokból, a napszakról vagy ünnepről szóló himnuszokból és könyörgésekből áll. A két fő imaóra, a laudes és a vesperás mellett a lelkigyakorlatozók több kishórát is megtartanak Sümegen, és a laudes után szentmisén vehetnek részt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.