Pénzegység

Politikai kezdeményezés vagy gazdasági szükségszerűség hívta életre az eurót? A válasz egyszerűnek látszik: mind a kettő. De két másik fontos kérdést is szemügyre kell venni: miért igényel a közös piac egységes pénzt, és a Magyarországhoz hasonló kis nemzetek esetében milyen sajátos hangsúlyt kap az egységes pénzzel kapcsolatos érvelés? – kezdte előadását ezen a héten a Mindentudás Egyetemén a Belgiumban élő és dolgozó Lámfalussy Sándor professzor.

–
2004. 04. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az európai integráció egy fejlődési folyamat eredménye volt, s ez a folyamat még hosszú ideig eltart. Két motorja – a politika és a gazdaság – hol egyszerre, hol felváltva játszott szerepet az integráció elmélyülésében és kiterjedésében, ebben a folyamatban voltak megtorpanások, de nem volt visszafejlődés.
A második világháború után az integrációnak két alapvető motivációja volt: hogy soha többé ne legyen európai – főleg német–francia – háború, s hogy soha többé ne ismétlődjön meg az 1929–1933-as világgazdasági válság „kezelésének” egyik alapvető tévedése: az országok bezárkózása védővámok és egyéb szabályozások mögé, ami lényegében az európai gazdaság feldarabolását eredményezte. Ezek a célok vezettek elsősorban a Montánunió megalapításához – mivel az acél- és a szénpiac integrálása kiküszöböli az európai háborút –, valamint az Európai Fizetési Szövetség megteremtéséhez, amely döntő lépés volt a multilaterális fizetési rendszer kifejlődésében.
A Montánunió pozitív tapasztalatai nyitották meg az utat az Európai Gazdasági Közösség létrejöttéhez, célul tűzve ki a védővámok leépítését és így a Közös Piac kialakulását. Ám a siker csak félsiker maradt volna, ha nem egészül ki monetáris unióval. Az európai országok ellentétes válaszokat adtak a hetvenes évek dollárválságára és az első olajsokkra. Ugyanakkor a dollár „lebegtetése” által megindított nagy árfolyam-ingadozások megértették a politikai és a gazdasági elittel, hogy ezek óriási károkat okozhatnak a Közös Piac működésében. Az európai monetáris rendszert azért hozták létre, hogy valamiféle árfolyam-stabilitást biztosítson az árfolyam-lebegtető világban az Európai Közösség tagállamai között. Az árfolyamok csak bizonyos határokon belül változhattak: fel- és leértékelhették egyes országok fizetőeszközének árfolyamát, de csak közmegegyezés alapján. A rendszer előkészítette a talajt a monetáris unió bevezetésére.
A nyolcvanas években az európai monetáris rendszer működése többé-kevésbé megfelelt a várakozásoknak, ám a Közös Piac fejlődése megtorpant. Két dolog vált nyilvánvalóvá: a Közös Piac nem szűkíthető le az áruk szabad mozgására, és a vámmentesség még nem jelent árumozgási szabadságot. Ezért kezdődött meg 1987-ben az egyetlen piac megteremtése, amelynek célja az áruk, a szolgáltatások, a tőke, a pénz és az emberek szabad áramlásának a biztosítása. Ez az erőteljes liberalizációs folyamat – amelynek egyik legfontosabb része a tőke- és pénzmozgás minden akadályának a felszámolása volt – új érvekkel szolgált mindazoknak, akik szerint a monetáris unió létrehozása gazdasági szükségszerűség.
A berlini fal leomlása előrevetítette Németország egyesülését, s ez döntő szerepet játszott a monetáris unió előkészítésének felgyorsulásában. A háttérben a Kohl– Mitterrand alku állt: Franciaország (de nem csak Franciaország) elfogadja a német egységet, ugyanakkor a Német Szövetségi Köztársaság elfogadja a monetáris uniót, amely együtt jár a német márkának és a német márka hegemóniájának a megszűnésével.
Ugyanakkor az európai monetáris rendszer 1992–93-as válsága bebizonyította a gazdasági elitnek, hogy az árfolyam-stabilitás csak radikális lépéssel valósítható meg. Ez pedig a monetáris unió volt, amely végső fázisában eltörölte a tagországok közötti árfolyamokat. Így jutottunk el 1999. január 1-jén az euró megszületéséhez, 2002. január 1-jén pedig az euróbankjegyek és -érmék bevezetéséhez.
A monetáris unió lényege, hogy a tagországok közötti kereskedelem a közös pénzben bonyolódik le, tehát belkereskedelemmé válik. Abból, hogy nincs pénzváltás, két előny fakad: megszűnik az árfolyam-bizonytalanság, és eltűnnek az átváltáshoz kötődő (tranzakciós) költségek.
Egyes közgazdászok úgy vélik, hogy rövidebb-hosszabb távon a szabadon működő devizapiac megtalálja a „helyes” árfolyamot. Ez egy végtelenül leegyszerűsített példával szemléltethető: ha A országban az éves infláció tíz százalék, B-ben pedig csak két százalék, több-kevesebb tapogatódzás után A ország pénze nyolc százalékkal leértékelődik B országéhoz képest. Ha ez valóban így történik, a két ország egymással versenyző termelői között a versenyképességi viszony lényegében nem változik meg. A valóságban azonban nem így alakulnak az árfolyamok. Egyrészt, mert nemcsak a kereskedelemhez kötődő adásvétel hat az árfolyam változására, hanem a tőkeforgalom is, és ez sokkal bonyolultabb módon befolyásolja az árfolyamot. Másrészt, mert még ha az árfolyamok a helyes irányba reagálnak is – ahogy ez sokszor történik –, akkor is mindig túlreagálnak. Az árfolyam-bizonytalanság ellen lehet védekezni különböző „biztosítási” módszerekkel, ám minél nagyobbak az árfolyam-ingadozások, annál többe kerül ezeknek a módszereknek a használata.
A tranzakciós költségekre a legjobb példa az idegenforgalom. Ha egy turista több országban jár, a készpénzátváltás árrése miatt könnyen elveszítheti – a bankok és pénzváltók javára – az utazásra szánt költségvetésének 10–20 százalékát.
A monetáris uniónak persze vannak hátrányai is: az unióhoz való csatlakozással feladjuk a nemzeti szuverenitás egyik fontos részét. Tény azonban, hogy a mai globalizált világban és Európában ez a szuverenitás gyakorlatilag eltűnt vagy eltűnőben van – és ez nem csak egy kis országra igaz. Az euró bevezetése előtt a francia monetáris politika akarva-akaratlanul követte a márkát, a Bundesbank politikáját anélkül, hogy beleszólása lehetett volna annak döntéseibe. Ma az Európai Központi Bank elnöke a francia központi bank volt elnöke. De továbbmegyek. Az eurózóna nélkül a tagállamok monetáris politikája az Egyesült Államok monetáris politikájának a függvénye lenne. Ma már sokkal kiegyensúlyozottabb a kapcsolat a két monetáris unió között.
De az uniónak gazdaságpolitikai hátránya is van: a nemzeti monetáris politika megszűnésével az ország elveszíti a gazdaságpolitika egyik legfontosabb eszközét. Ez megbéníthatja reakcióképességét egy esetleges külső vagy belső „sokk” esetében. (Olyan sokkról van szó, amelyik csak egy vagy néhány tagországot érint.) A külső sokk valószínűsége elég csekély, mivel az eurózóna tagországainak gazdasági struktúrája hasonlít egymáshoz. Ráadásul az USA-ban is vannak struktúrakülönbségek: az egyes amerikai régiók gazdasági szerkezete sok szempontból eltérőbb, mint az európai országoké, a közös monetáris politika mégsem jelent kockázatot. Hosszabb távon azonban feltehető, hogy éppen az integráció hatására nagyobb mértékű szakosodás jön létre a tagállamok között. Ebben az esetben aggasztó lehet, hogy az EU „központi”, elosztó költségvetése nagyon alacsony. Ezt helyettesíti a tagállamok költségvetési politikája, de működésének előfeltétele, hogy a „bőséges” években a költségvetés többletet adjon, vagy legalábbis egyensúlyban legyen.
A „belső” sokk leggyakrabban emlegetett példája a bérszínvonal robbanásszerű emelkedése, amely jóval meghaladja nemcsak az ország termelékenységnövekedésének a rátáját, hanem – főleg – a többi tagország egységnyi munkaerőköltség-növekedését is. Ennek következménye a versenyképesség csökkenése, amely az unión belül már nem egyensúlyozható leértékeléssel, és amely így munkanélküliséghez vezet. Mekkora a valószínűsége annak, hogy ez bekövetkezik? Eddigi tapasztalataink alapján nem sok. Sem 1999 óta, sem az unió megalakulása előtti három-négy évben nem láttunk ilyen típusú „belső” sokkot. Ehhez hozzájárult a monetáris unió előkészítése, 1999 után pedig az a tény – amely nyilvánvalóvá lett mind a munkaadók, mind a munkavállalók számára –, hogy már nem lehetséges a foglalkoztatás és a bérszínvonal szinten tartása a pénz leértékelése árán. A béralkuk tárgyalásain minden résztvevő árgus szemekkel figyeli, hogy miképp cselekszenek külföldi (de EU-tag) versenytársai. Magyarán: a munkaerőpiac résztvevőinek a magatartása megváltozóban van. Talán hozzátehetünk ehhez egy másik tényezőt is: a hetvenes években kiderült, hogy azok az országok, amelyek azt hitték, hogy folyamatos leértékeléssel elkerülhetik a munkanélküliség csapdáját, végül magasabb munkanélküliséget és magasabb inflációt produkáltak. Arról nem is beszélve, hogy ezekben az országokban lassabban növekedtek a reáljövedelmek, mint „konzervatív” versenytársaiknál.
Érdeke-e Magyarországnak az Európai Gazdasági és Monetáris Unióhoz való csatlakozás? Magyarország aránylag kicsi, ámde nyitott ország, és már most aránylag jobban integrálódott az EU gazdaságába, mint jó néhány más tagország. A közgazdaságtan egyik legáltalánosabban elfogadott tétele, hogy minél kisebb, nyitottabb és integráltabb egy ország, annál érdekeltebb abban, hogy pénzének árfolyamát egy nagyobb országéhoz kösse. Ezt felismerték olyan országok – Ausztria, Hollandia, Belgium –, amelyek már a hetvenes–nyolcvanas évek óta a német márkához rögzítették pénzük árfolyamát, és ezzel minden szempontból (az árstabilitás, a reáljövedelem, Belgium kivételével a munkanélküliség tekintetében) sikert könyveltek el.
Ha a szuverenitás bizonyos mértékű feladása elkerülhetetlen, botorság lenne nem azt a megoldást – vagyis a monetáris uniót – választani, ahol a csatlakozó fél tagországként részt vehet a döntésekben. A monetáris unióhoz való csatlakozás Magyarország számára sajátos előnnyel is jár: a monetáris politikát az az Európai Központi Bank vezeti, amelynek elsődleges kötelessége az árstabilitás megőrzése, és amelynek a vezetői mentesek a politikai befolyástól. Márpedig Magyarországnak súlyos inflációs hagyományai vannak (például a két világháború utáni hiperinfláció), amelyek máig élnek. A monetáris unió gazdaságpolitikai pillére fejlődőben van, és lesz is még jó néhány éven át. Ezt a fejlődést kívülről nem lehet befolyásolni. Az ország csak az övezeten belül tudja megvédeni érdekeit.
A csatlakozás kritériumai közül a legnehezebben megvalósítható Magyarország számára a maximum háromszázalékos államháztartási hiány. Joggal merül fel a kérdés: mikorra lehet vagy lenne kívánatos ezt a célt elérni? A jelenlegi (illetve tavalyi) deficit, amely körülbelül 5,8–6 százalék, fenntarthatatlan – függetlenül a monetáris unióba való belépéstől –, mivel a magas deficit áthárítja a fedezéséhez szükséges adóterheket a jövő generációjára; magas reálkamatokat idéz elő, és ezzel kiszorítja a vállalati beruházásokat, s lényegesen hozzájárul a folyó fizetési mérleg hiányának magas szintjéhez.
A magyar államháztartás egyensúlyát nem lehet, illetve nem szabad általános, minden aktiválást érintő kiadáscsökkentéssel kezelni. Elsősorban a deficit mögött rejlő három problémakört kell kezelni a következő irányelvek szerint: szükség van a nagy ellátórendszerek (egészségügy, oktatás, társadalombiztosítás, nyugdíjrendszer) átfogó reformjára; csökkenteni kell a közigazgatásban dolgozók létszámát (e téren Magyarország az élcsoportban van); meg kell reformálni az adórendszert, amely túl bonyolult, nem hatékony, s éppen nem munkára serkentő.
E problémák kezelése igen nehéz feladat, megoldásuk során nem szabad rögtönözni. Nemcsak a rövid távú hatékonyságnövekedést kell megcélozni – bár arra is szükség van –, hanem szem előtt kell tartani az ország jövőjét is. A reformok kidolgozása és kivitelezése évek feladata.
Ha ideális világban élnénk, azt mondhatnánk: várjunk az euró bevezetésével addig, amíg ezeket a feladatokat megoldjuk. De nem abban élünk. A reformokat serkentő politikai gépezet csak kényszer hatására fog megindulni – ahogy ez Nyugat-Európában is szokásos.
Természetesen nem várható el, hogy a jelenlegi hatszázalékos deficit a jövő év végén három százalék alá süllyedjen. Tehát valamiféle értelmes kompromisszumot kell találni: az eurózónához való csatlakozás időpontjának elég közelinek kell lennie ahhoz, hogy kényszerítő hatást gyakoroljon a politikai döntéshozókra, és hogy a piac számára ez „horgonyt” jelentsen, de elég távolinak ahhoz, hogy ne vezessen elkapkodott és társadalmilag elfogadhatatlan költségcsökkentésekhez.

A fenti szöveg a március 29-én elhangzott előadás rövidített, szerkesztett változata.
Az előadás megtekinthető április 3-án (szombaton) 10.50-től a Duna Televízióban, április 4-én (vasárnap) 13.15-től az MTV-n, valamint 22.05-től az M 2-n.
A Mindentudás Egyetemének következő előadása április 5-én 19.30-kor kezdődik a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem informatikai épületének B28-as előadójában (Budapest XI., Magyar tudósok körútja 2/B).
Az előadások teljes szövegét a hozzászólásokkal és a vitával együtt a www.mindentudas.hu honlapon találják meg az érdeklődők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.