Spanyol sportok

E u r o p a N o v a

Csontos János
2004. 04. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez az írás 2004. március tizenegyedike előtt nyilván egészen másmilyen lehetett volna. Talán több szó esik a spanyolok pompára való hajlamáról, temperamentumos muzsikájáról, García Lorca gitárzenére komponált, párja nincs költészetéről. De hát másképpen adódott: a helyi, nemzeti otthonosságokat félresöpörni látszik a globális terrorizmus. (Noha van nekik lokális is: a baszk ETA.) Nem elég, hogy örömeinket és fogyasztásban megnyilatkozó birtoklási vágyunkat körmönfont rábeszélő apparátusok világszerte ugyanarra a kaptafára húzzák – most már lassan a félelmeink is egyetemlegesek. A brutális madridi robbantássorozatban áldozatul esett kétszázaknak személy szerint semmi közük egy messze-távol zajló háborúhoz („békefenntartáshoz”), áttételesen viszont legalább annyi van, mint nekünk, magyaroknak. Csoda-e, ha összerándulunk, amikor éretlen telefonbetyárok miatt a Keleti pályaudvar csarnokában rendelnek el – szerencsére vaklármának bizonyult – bombariadót?
Spanyolország ettől függetlenül a sztereotípiák országa, s ezekre lakói is tudatosan rájátszanak. A történtek tudatában persze óhatatlanul a tragikumba hajló közhelyeket vagyunk hajlamosak fölerősíteni velük kapcsolatban. Bernarda Alba nyomasztó házát idézzük meg a túlhajtott erotikát, amely mögött mindig ott rejtőzik a halálkultusz. A bikaviadalok népe maga is szereti azt hinni, hogy a halálos szerelem meg a halál szerelme, Erósz és Thanatosz birodalma szorosan összetartozó fogalmak. A bikák (s esetenként a torreádorok) rituális leölése, illetve a köréjük épült makacs kultusz olyan civilizációs ősmasszívum, amelyet a felvilágosodás által törvényszerűen elgyengített, feminizált civilizációnk nemhogy fölfejteni, de még becserkészni sem képes igazán. Az agilis állatvédőknek amúgy nyilvánvalóan igazuk van, de míg a magyar kakasütő legényekkel sikerrel vehetik fel a versenyt, ennek az iparszerű ibériai rituálénak még a felszínét sem tudták megkarcolni. S nem azért, mert csökevényes az állatvédő ideológia (az árulkodóan antropomorf megközelítés elsősorban a gerinces állatok szenvedéseire érzékeny); hanem azért, mert a fennkölt humanizmus jár tévúton: amíg csupán tessék-lássék lép fel az amerikai sokszorosításban tálalt, ember-ember viszonylatban űzött gyilkosságkultusz ellen, a védtelen (ugyanakkor tiltakozni sem tudó) állatokat az átütőbb médiasiker reményében istápolhatja. Érdekes probléma: vajon a spanyol állatvédők kivételeznek-e a bikával? Ha Picassóra gondolunk, aki a vizuálisan kissé bárgyú békegalambot a Guernica torz bikafejével ellentételezte, ez a kérdesfelvetés talán nem is anynyira légből kapott. (S kihagyhatatlan utalni a hellén Európa-legendára is: Zeuszra, a bika képében felbukkanó nőrablóra.)
A vér kultusza a spanyoloknál mégis inkább szimbolikus, mint valóságos. Úgy tűnik, a harcias történelmi folklór mindinkább más, békésebb sportokban – elsősorban a már-már vallásos jegyeket is mutató futballőrületben – él tovább. S bár például a Real Madrid mindig kicsit a kasztíliai többséghez, míg a Barcelona a katalán kisebbséghez való tartozás jele is (a baszkok csapata az Atletico Bilbao), a spanyol mentalitás kifelé törvényszerűen összemosódik. S ki kárhoztathatja a felületes világot, ha jobban szeret könnyebben kezelhető klisékben gondolkodni?
A helyzet azonban bonyolultabb ennél. Beszélhetünk-e töretlen nemzeti szolidaritásról egy olyan országban, ahol évtizedek óta fegyveres szakadár mozgalom működik? Mennyiben más a helyzet, mint a katolikus íreket és a protestáns angolokat szembeállító Ulsterben? Európa mindig szemérmesebben viszonyult a spanyol határokon belüli véres villongásokhoz, mint például az észak-írországi helyzethez. Most ennek alighanem jó időre vége. A baszkügy március tizenegyedike óta európai belüggyé vált – s az uniós csatlakozás folytán a mi ügyünkké is. S nem csupán azért, mert néhány szabófalvi csángó vendégmunkás is áldozatául eshet egy politikai merényletnek.
A spanyoloknak nemcsak a szigorú etikettet, a spanyolcsizmát, a spanyolfalat meg a spanyolnáthát köszönhetjük, hanem azt a felismerést is, hogy Európán belül immár nincsenek távoli és közeli szegletek. A spanyol polgárháborúban a köztársaságiak oldalán fegyveresen harcoló magyar kommunisták még tekinthették közreműködésüket az internacionalista segítségnyújtás főpróbájának, terepgyakorlatnak a közép-európai nagy bevetés előtt – mára azonban nyilvánvalóvá vált, hogy büntetés nélkül nem lehet beavatkozni egyetlen más nép „magánéletébe” sem. A spanyolokat talán vigasztalja, hogy fél Amerika (s újabban az Egyesült Államok mind nagyobb része is) spanyol ajkú, ám a civilizációs versenyfutás nem mentesít a globális csapások alól. Valamelyik június tizenegyedikén tán Japánban történik valami jóvátehetetlen szörnyűség, egy tetszőleges december tizenegyedikén pedig mondjuk Ausztráliában. A világ végzetesen összement, nem tudunk elbújni benne. Ki tudja: hátha a volt gyarmatok most állnak bosszút a konkvisztádorokért…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.