Tisztogatások félidőben

2004. 04. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leszámolási hangulatban van az MSZP–SZDSZ-kormány: támadást indított minden olyan állami szerv és vezetői ellen, amelyek függetlenséget élveznek a végrehajtó hatalommal szemben. A legfőbb ügyészt a kormánypárti képviselők csak azért interpellálják, hogy alkalma legyen a kormánytöbbségnek a válaszát nem elfogadni – hátha így el lehet érni a lemondását. Hasonlóképpen ismétlődő kormányzati támadásoknak és kritikának van kitéve a Magyar Nemzeti Bank elnöke is. A Központi Statisztikai Hivatal elnökét, az objektív adatszolgáltatás neves statisztikaprofeszszorát, Mellár Tamást a kancelláriaminiszter azzal mentette fel az állásából, hogy az Európai Unióba történő belépésünket követően más követelményeknek kell a KSH-nak megfelelnie. Azóta kiderült, a váltás hatására a KSH-tól származó államháztartási és nemzetgazdasági mutatók gyorsan javultak, annak ellenére, hogy mindezt sem a lakosság, sem a gazdasági élet szereplői, sem az önkormányzatok, sem pedig a közintézmények nem érzékelik.
Miután az Európai Unió vezető tisztségviselői tiltakoztak a magyar kormánynál, nem lehet közömbös, hogy a tagországok ezekben a kérdésekben milyen gyakorlatot folytatnak. Magyarország köteles alávetni magát annak a gazdasági, pénzügyi és jogi integrációnak, amelyet az EU folytat, és ezért hátrányos jogkövetkezmények nélkül dezintegrációs gyakorlatot nem folytathat. Ez az egyik szempont.
A másik az, hogy a független állami szervezetek az Állami Számvevőszékkel együtt a mindenkori kormány tevékenységét hivatottak felügyelni. Nem véletlen ezért, hogy a jogrendszerek a magán- és a közjogi szervezeteket érintve egyaránt a felügyelőtestületek és a felügyeleti tisztséget ellátók mandátumát az ügyvezetőkétől eltérően állapítják meg. Ez az alapja annak, hogy a közjogi méltóságok mandátuma eltér az Országgyűlés és a kormány mandátumától; mintegy átíveli azt. Ezt minden jog- és kultúrállam tudomásul veszi.
Tény, hogy a rendszerváltást követő első MNB-elnököt, Surányi Györgyöt Antall József miniszterelnök 1991 őszén lemondásra szólította fel, mivel az ellenzéki SZDSZ-es Demokratikus Charta mozgalomhoz csatlakozott. Utódját, Bod Péter Ákost az Antall- és Boross-kormányokat felváltó Horn-kormány kényszerítette lemondásra. Györgyi Kálmán legfőbb ügyész, az ELTE jogi karának büntetőjogi tanára az Orbán-kormány alatt viszont önként vált meg tisztségétől, igazságügy-miniszteri biztosként megbízatást kapva a büntetőjog reformjának megvalósítására.
A külföldi tőke kivonulásával együtt járó munkanélküliség-növekedés és a gazdasági mutatók általános romlása a statisztikai mutatókat egyértelműen rontja. Ez vezetett a kormánytól függetlenséget élvező Mellár Tamás KSH-elnök felmentéséhez. Szász Károly eltávolítása előtt ez volt a főpróba. Csakhogy a KSH-elnök hivatalból való felmentésének feltételeit és eljárásjogi szabályait a statisztikai törvény szabályozza, mint ahogyan a pénzügyi és számviteli törvény a PSZÁF elnökének a felmentését. Csak ez utóbbinál a feltételek szigorúbbak. Ezért választotta a kormány azt a megoldást, hogy a KSH elnökét egyszerűen felmentik; míg a PSZÁF elnöke alól a PSZÁF-törvény módosításával – szégyenletes trükkel! – kiszervezték a hivatalt.
Ami a KSH elnökének leváltását illeti, Mellár Tamás közölte, hogy a felmentését a munkaügyi bíróság előtt megtámadja. Álláspontom szerint ez sikerrel fog járni, mivel a felmentés indokai nem állnak meg. Feladatait átlagon felüli színvonal mellett látta el. Ezért a felhozott indok erőltetett, minden alapot nélkülöz. Itt csak a joggyakorlatban állt elő jogsértés, amely bírósági úton orvosolható. A szabályozott státus következtében hasonló a helyzet a Kincstári Vagyoni Igazgatóság december 29-én, azonnali hatállyal menesztett vezérigazgatója és helyettese esetében, akiknek mandátuma ugyancsak hat évre szól, és akiket ugyancsak a KVI-törvényben meghatározott okok fennforgása esetén, meghatározott eljárással lehet állásukból elmozdítani. A pénzügyminiszteri döntés bírói úton történő megtámadása itt is indokolt lenne. A PSZÁF elnöke esetében az eltávolítás olyan törvénymódosítás folyománya, amely törvénynek az eredeti szabályát az EU jogforrásainak átvételére irányuló kötelezettségként Magyarország már megalkotta, nem lehet alkotmánysértés nélkül visszavonni. Ezért megalapozottan kritizálja a kormánynak ezt a lépését és a többi független intézmény elleni kormánytámadást mind az EU bizottsága (gyakorlatilag kormánya), mind az Európai Központi Bank, mind pedig az Európai Parlamentben a többséget képviselő Európai Néppárt.
Kovács László azon érvei, miszerint Magyarországot a belépésig nem terhelik az EU idevonatkozó jogi elvárásai, teljesen megalapozatlanok. Magyarország már 1991-ben az uniós társulási megállapodás megkötésével, valamint a bővítési biztossal történt harmonizációs tárgyalások során alávetette magát az EU jogi normáinak. Ugyancsak minden alapot nélkülöz az a gyurcsányi felvetés is, miszerint Mádl Ferenc köztársasági elnök azzal, hogy az Alkotmánybírósághoz fordult normakontrollt kérve, párhuzamos, azaz kettős hatalmat alakított ki. A köztársasági elnök abban látott alkotmánysértést, hogy a kormány azért nyúlt a törvénymódosítás eszközéhez, hogy ily módon meghiúsítsa Szász Károly számára a törvényben biztosított bírósághoz fordulás lehetőségét. Ha valóban komolyan akarjuk venni az EU-t, nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a tagállamokban a kormány és a szaktárcák feladata a hozzájuk tartozó főhatóságokkal kapcsolatosan csupán a működésükről való gondoskodás, ha pedig valami kifogásuk van valamelyik döntésükkel kapcsolatban, álláspontjukat közvetlenül nem, hanem csak bírósági úton érvényesíthetik. Mindezt figyelembe véve az alkotmánysértés egyértelműen megtörtént. Ahogy a luxemburgi Európai Törvényszék kidolgozta a diszkrimináció direkt és indirekt elkövetési formáját, ugyanígy az alkotmánysértésnek is lehet közvetett formája. A köztársasági elnök éppen ezért fordult normakontroll céljából az Alkotmánybírósághoz.
Összefoglalva: a Medgyessy-kormány tendenciózusan váltja le az országos főhatóságoknak azokat a törvényileg hatéves mandátumra szóló vezérigazgatóit, akik a megbízatásukat az előző kormány ideje alatt kapták. A Magyar Energia Hivatal elnökének menesztésénél például a gazdasági miniszter működött közre. A kinevezési rendszernek ezt a módját a jelenlegi kormánypártok a többi párttal együtt még az 1989–1990. évi kerekasztal-tárgyalásokon fogadták el. E konszenzus alapján születtek meg az idevonatkozó törvények, amelyeket a kormány egyre gyakrabban hág át. Mindez a jogállamiságot súlyosan veszélyezteti, s gyökeresen ellentmond Medgyessy minden olyan kijelentésének, amelyek lépten-nyomon az összefogást, a megegyezéses demokráciát hirdetik. Az Alkotmánybíróság meghozott határozatában mindezt felmérte. Az más kérdés, hogy ezt a kormánypártok bagatellizálták, és alkotmánysértésük után újabb törvényt alkottak Szász Károly elmozdítására, takaróként használva az őt nemsokára felváltó testületi vezetést. Mivel ezt csak a PSZÁF esetében tették meg, az ugyancsak diszkriminatív; ezt csak akkor lehetne nem diszkriminatívnak elfogadni, ha a kormány valamennyi itt megjelölt szervezet (Legfőbb Ügyészség, KSH, MNB stb.) esetében hasonló átalakítást végezne, amely testületekben viszont a parlamenti erőviszonyok szerint arányos politikai képviseletet kellene biztosítani a pártoknak.
A lex Szász ellen – politikai diszkrimináció jogcímen – most újra az Alkotmánybírósághoz lehet fordulni. Hiszen minden esetben az jön ki az egészből, hogy egy ember mindenáron való leváltása volt a cél.

A szerző egyetemi tanár, az MTA doktora

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.