Utolsókból elsők?

Neszméri Sándor
2004. 04. 24. 16:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szlovákia lakossága a hazai és a nemzetközi felmérések szerint is az eurooptimisták közé tartozik, s bár a szlovák euroszkeptikusok esküsznek rá, hogy a nagy derűlátás oka a tájékozatlanság, az uniós viszonyok felületes ismerete, a tény tény marad: a polgárok 75–80 százaléka támogatja az ország európai uniós csatlakozását, és rövidebb-hosszabb távon – „legalább unokáimnak jobb lesz” megjegyzéssel – életfeltételeik jobbulását várják a gazdasági közösséghez tartozástól. A felvidéki magyarok körében a csatlakozás támogatóinak az aránya még ennél is nagyobb, 90–95 százalékos, vélhető azonban, hogy az ő esetükben nem a gazdasági-szociális helyzet alakulásának optimista vagy pesszimista megítélésének szempontjai játsszák a főszerepet, hanem az a tudat, hogy május 1-jével légiesülnek, szimbolikussá válnak azok a határok, amelyek az anyaországtól választották el őket idestova 86 éve.
Talán e derűlátó hangulat okozta a szükségesnél is nagyobb riadalmat tavaly, amikor megjelent az Európai Bizottság kora tavaszi jelentése, amely arra figyelmeztette Szlovákiát, hogy a csatlakozó országok közül a legkevésbé készült fel a strukturális és kohéziós alapok merítésére, s minden jel arra vall, hogy északi szomszédunk a belépést követő első években több pénzt fizet majd a brüsszeli büdzsébe, mint amennyit képes lesz onnét lehívni. A riadalmat az ellenzéki pártok azonnal egy totális magyarellenes hangulatkeltésre használták fel, és a kormány magyar minisztereinek távozását követelték. Csáky Pál ellen még a bizalmatlansági indítványt is benyújtották a parlamentben, azt sem vették figyelembe, hogy az integrációs feladatokért a kormány alelnökeként csupán a 2002-es választásokat követően lett felelős a magyar politikus, vagyis alig fél éve volt arra, hogy szlovák elődjei mulasztásait, illetve a legfontosabb feladatokat áttekintse. (Tegyük hozzá: arról is „megfeledkeztek”, hogy a korábbi négy esztendőben ugyancsak a magyar politikusok segítségével mászott ki nagy keservesen Szlovákia abból a politikai izolációból, amelybe éppen a nacionalista és antidemokratikus kormányzat vezette az országot annak idején.) S ugyanez vonatkozott Gyurovszky László régiófejlesztési és Simon Zsolt mezőgazdasági miniszterre is. Legfeljebb abban volt igaza az ellenzéknek, hogy a magyarok kulcsfontosságú tárcákat kaptak az uniós csatlakozás szempontjából – a nevezetteken kívül a környezetvédelmi minisztériumot Miklós László felügyeli –, de ez csak azért bánthatta az oppozíciót, amiért korábban – mint említettük – ők izolációba vezették az országot.
A brüsszeli értékelésnek persze nem az volt a célja, hogy eszelős politikai reakciókat váltson ki Szlovákiában, ellenkezőleg: valós gondokra figyelmeztette Mikulás Dzurinda kormányát. Elsősorban arra, hogy a csatlakozási tárgyalások lezárása után koordináltan kell teljesíteni a kialkudott feltételeket, s erre nem volt felhatalmazása Csákynak, hiába volt az integrációért felelős kormány alelnöke, a tárcavezetők munkáját nem ellenőrizhette, közvetlenül nem adhatott feladatokat nekik. A mezőgazdasági kifizetési ügynökség központjának összesen hat alkalmazottja volt, amikor Simon Zsolt átvette a tárca irányítását (az Európai Bizottság akkoriban már hatszáz hivatalnokot alkalmazó, vidéken is jól kiépített rendszert várt el Szlovákiától). A meglévő csapatnak ráadásul nemigen volt elképzelése arról, mit kellene tenni, hogy az ügynökség működőképes és elfogadható partnere legyen Brüsszelnek. (A régiófejlesztési ügynökségek kiépítésének a koncepciója ugyan már kész volt, amikor Gyurovszky lett a régiófejlesztési miniszter, de ezekből még egy sem működött.)
Sorolhatnánk még azokat a hiányosságokat, amelyek miatt a brüsszeli jelentés megszületett s a lesújtó vélemény igaz volt. És nem csak a magyarok vezette minisztériumokban volt hasonlóan lehangoló a helyzet tavaly kora tavasszal.
Más kérdés, hogy a jelentés nyilvánosságra hozatala előtt tudtak már Csákyék a bizottság elmarasztaló véleményéről, tegyük azonban hozzá, a legjobb helyről: a biztosoktól és hivatalaiktól. Merthogy megbízatásukat követően azonnal felvették a kapcsolatot Brüsszellel, nyíltan és őszintén tájékoztatták partnereiket, és nyitott füllel tárgyaltak az unió székhelyén. Körbejárták azonban azokat az országokat is, amelyek a legutóbbi bővítés során lettek az unió tagjai, s minden jó ötletet, javaslatot megszívleltek. Ezért lehettek higgadtak a jelentés megjelenését követő hazai csatazajban, ezért tudtak választ adni minden kérdésre, s mert lemondtak nyári szabadságukról, a csatlakozás feltételeinek teljesítéséért felelős minisztereket pedig Csáky – az új kormányfelhatalmazás alapján – kéthetente számoltathatta el. Ennek köszönhetően az Európai Bizottság már őszi jelentésében azt szögezte le, hogy Szlovákia hat hónap alatt öles léptekkel haladt előre, s behozta lemaradását a többi országgal szemben.
A megállapítást csak azért hangsúlyozom, mert ennek alapján tett le az egyre populistább és magyarellenesebb Robert Fico arról, hogy novemberben újabb bizalmatlansági indítványt nyújtsanak be Csáky ellen. A feladatok folyamatos és következetes teljesítése ugyanis Szlovákia érdeke volt, és a kabinet magyar tagjai nem saját politikai túlélésük miatt végezték dolgukat, hanem azért, hogy az uniós csatlakozás ne okozzon csalódást az Európa-orientált polgároknak. Szlovákiai viszonylatban ennek azért is volt, van fontos szerepe, mert a szlovák politikában folyamatosan jelentkeznek azok a politikusok, akik nagy előszeretettel használják ki a legkisebb hibákat, a legenyhébb csalódásokat is arra, hogy kisebbség-, de legfőképpen magyarellenes hangulatot keltsenek. Ezért is volt fontos, hogy Szlovákiában az őszi-téli hónapok már azzal telhettek, hogy a kormány és az egyes tárcák, illetve a már kialakított ügynökségek – brüszszeli szakértőket is bevonva – régiónként konferenciákat, szemináriumokat, tanfolyamokat szervezve a csatlakozást követő időszakra, a pályázati lehetőségekre és feltételekre készíthették fel a polgármestereket, az önkormányzati képviselőket, a gazdákat, a vállalkozókat, sőt a nonprofit szervezeteket is. Ezért is volt fontos, hogy Csákyék Brüsszellel egyeztetve már az év elején pontosan meg tudták határozni, melyek azok a fejlesztési irányok, amelyek feltétlenül támogatásra számíthatnak az uniós pénzalapokból, ha a pályázók jó tervezeteket dolgoznak ki. Ezért is volt fontos, hogy a kormány tisztázni tudta a támogatások ütemezését és azt is, mire van szükségük a hazai gazdáknak, vállalkozóknak ahhoz, hogy szándékaikat, céljaikat elkezdhessék megvalósítani, s az uniós csatlakozást követően ne okozzanak „sokkot” az új feltételek – ellenkezőleg, a „túlélés” zökkenőmentes legyen –, s biztosan hozzájussanak pénzeikhez azok, akik élni akarnak az uniós csatlakozás adta lehetőségekkel.
Május elseje, amely Szlovákiában is majálisokkal, tűzijátékokkal, a csatlakozás ünnepségeivel telik majd, karnyújtásnyira van már csupán. Nyilván nem ez a nap mutatja meg, mennyire volt sikeres a csatlakozási felkészülés a riadalmat kiváltó brüsszeli jelentés óta eltelt egy esztendőben. Azt azonban már most el lehet mondani, hogy Szlovákia volt az első a csatlakozásra váró országok között, ahol a mezőgazdasági őstermelők megkapták a nemzeti támogatást az unióval kialkudott feltételek szerint, s a márciusi kifizetéséket azok az ügynökségek hajtották végre, amelyeken keresztül a brüsszeli pénzek is érkezni fognak az év második felében. Az is elmondható, hogy a csatlakozásra váró országok közül elsőként a szlovák régiófejlesztési és környezetvédelmi minisztérium hirdetett konkrét pályázatokat a strukturális alapok terhére, sőt mindkét esetben ott tartanak már, hogy a beérkezett pályázatokat értékelik, hogy akár képletesen, akár szó szerint május 2-án már kopogtathassanak Brüsszelben az első támogatásokért. S bár még ez sem jelent automatikus sikert, annyi elmondható, hogy ma már a szlovák ellenzék is belátja, rossz lépés lett volna, ha a tavaly tavaszi brüsszeli értékelés után leváltották volna a szlovák kormány magyar alelnökét és az MKP minisztereit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.