Amíg a harang megszólal

A pesti Duna-partról a Margitszigetre és a mögötte húzódó budai dombokra tekint a Hálaadás temploma. Vészterhes időkben, 1940 adventjének második vasárnapján nyílt meg kapuja az egykori Angyalföld református közössége előtt. Közadakozásból, sok áldozattal épült, átvészelte a háborút, dacolt a lelkek pusztításával. Menedék és hajlék volt mindig, ma pedig bizonyosság. Gyülekezete erős, építője, vezetője tizenegy esztendeje Berkesi Gábor lelkész. Pünkösd közeledtével beszélgetünk az ünnepről, annak üzenetéről, megtartó erejéről hétköznapjainkban.

Kormos Valéria
2004. 05. 30. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pünkösd – némileg leegyszerűsítve vallási meghatározását – a II. századtól kezdve olyan keresztény ünnep, amelyben a Szentlélek eljövetelét ünneplik. Mit mondhat ez a mai ember számára?
– Némi bizonytalanságot, zavart érzek itt. Hiszen a pünkösdnek – ellentétben a karácsonnyal vagy a húsvéttal – nincsenek történetben, kellékekben „megfogható” szimbólumai. Nem küldünk ilyenkor üdvözlőlapokat, nem kívánunk – mondjuk áldott vagy kellemes pünkösdöt egymásnak. És mégis rendkívüli ünnep, hiszen a húsvét beteljesedését jelenti.
– A Biblia szerint Krisztus halála után a megrettent tanítványok felett tűz képében megjelent a Szentlélek. Ezután hitükben megerősödve folytatták küldetésüket. Mit mond ez nekünk?
– Azt, hogy sokkal nagyobb érték, adottság lakozik bennünk, mintsem gondolnánk. Orvosok, a lélek ismerői állítják, hogy hosszas életünk során a bennünk lévő energiáknak csak húsz százalékát használjuk fel. A többi ott rejtőzik valahol a lelkünk mélyén. A pünkösdi szolgálatra készülve azon gondolkozom, s feltehetőleg erről fogok szólni, milyen jó lenne, ha mindazt, ami azon a bizonyos húszszázaléknyi képességen túl bennünk szunnyad, kibonthatnánk, magunk s mások javára fordíthatnánk.
– De adnak-e a mai körülmények időt, energiát arra, hogy az ember megálljon és minderről elgondolkozzon? Miként lehet kibontani azt a gondolatot például, hogy mit is jelent a Szentlélek jelenléte személyes életünkben?
– Egyszer azt mondta nekem valaki, hogy mindig szorongott a betegségtől, a kórháztól, a szerettei elveszítésétől. És nem is sejtette, hogy később majd el tudja viselni mindazt a nyomorúságot, a gyászt, a próbatételek sorozatát, ami sújtotta. Ezt nevezem a Szentlélek csendes munkájának. Olyan képesség ez, amit nem önmagunkból sajtolunk ki, ami nem tanulható, hanem kívülről érkezik hozzánk. Az ember feladata csupán annyi, hogy adott pillanatban készen legyen ennek az erőnek a fogadására. Nem a sors kegye mindez, nem véletlenről van szó, hanem egy hatalmas erőről, ami fentről jön.
– Az utóbbi évtized gazdasági, morális változásai számos közösséget dúltak szét. Itt pedig nemcsak a templom kapta vissza régi szépségét, hanem a hívek lélekszámban is gyarapodtak, fiatalodtak. Mi ennek a kulcsa? A hagyományok, a múlt?
– Ez egy tipikus fővárosi gyülekezet, a maga sokszínűségével. Tagjai között vannak „ős” angyalföldiek és modern negyedek lakói, de átjárnak Budáról vagy meszszebbről is. Az évek során kialakult egy erős belső mag, amelyre minden körülmények között számítani lehet. Szívesen fogadják azokat is, akiket egyszer-egyszer hajt ide öröme, bánata vagy vágyakozása. A lelki segélynyújtásra éppúgy készen állnak, mint a betegek kórházi látogatásaira. A kijáratnál az elköszönés, a kézfogás nem puszta formaság. Figyelünk egymásra, az új arcokra. Számos munkatársunk van, akikkel meg tudjuk osztani a feladatokat. Van, aki a gyerekekkel foglalkozik, mások az ifjúsági missziót vállalták. Az időseink látogatását is a gyülekezeti tagok végzik. Nagy megkönnyebbülés számukra, hogy őszintén, bizalommal beszélhetnek gondjaikról, vívódásaikról. A legfontosabb, hogy oldódjanak a belső feszültségek, merjék kimondani, elsírni, ami fáj. Az idők folyamán érzékelhetővé vált, hogy különösen azt értékelik, amikor nem a sablonos válaszokkal „nyugtatgatják” őket, hanem egyszerű, megértő szavakkal.
– Mi húzza ide a fiatalokat?
– A mai világban a legfőbb bálvány az én, az önösség. Ez úgy is lehet súlyos teher, hogy az ember büszkeségből nem mondja ki azt, ami a gyengesége. Nem mindenki képes a külső elvárásoknak, az önző, a sikeres mintának megfelelni. „Nem vagyok én beteg” – mondják hárítva, büszkén. Holott, ha valaki tisztában van gyengeségével, sebezhetőségével, s ezt ki is mondja, akkor van esélye a gyógyulásra. Az a törekvésem, hogy az igehirdetések mindig Jézus Krisztusról szóljanak. Nem elvont és archaikus megközelítésben, hanem minél egyszerűbben, természetesebben. Nem szeretnék siettetni senkit és semmit. Ami itt várja a fiatalokat, azt két szóban lehet megfogalmazni: türelem és fészekmeleg.
– Említette a református prédikációk archaikus stílusát. Azt is, hogy ezt meghaladta az idő. Mit jelent az ön számára, úgy szólni az emberekhez, hogy mindenki értse?
– Áldott emlékű mesterem, Gyökössy Endre tanítását tartom szem előtt, aki szóbeli megfogalmazásaiban és írásaiban egyaránt mindenki számára egyszerűen, tisztán tudott szólni.
– Sokszor állítják meg önt a gyülekezetből különböző korú férfiak és nők, „csak úgy”, néhány szóra, gondolatra. Mi foglalkoztatja azokat, akikkel napi kapcsolatban áll?
– Úgy látom, hogy az emberek tudatát, érdeklődését nagymértékben befolyásolja az az iszonyú mennyiségű információ, amit rájuk zúdítanak. Ma már a hírek „fontosságát” a halottak számával, az egyenes adásban közvetített háborúkkal „mérik”. Az élet békés, szép történetei, hírei lassan már nem is léteznek. Sokan szenvednek attól a „védőpáncéltól”, amit kényszerűségből, önvédelemből magukon viselnek. A bizalmatlanságtól, saját közönyüktől, mondjuk, ha a nagyvárosi dzsungelben óvatosságból nem segítenek egy kéregetőnek.
– A mindennapok kíméletlensége, az elvadultság lépten-nyomon körülvesz bennünket. Mindez nem kezdte ki a bizalmát?
– Az évek során az ember sok mindent megtanul. Azt is megérzi, hogy ki közeledik hozzá őszinte és ki tisztességtelen szándékkal. Számomra az egyház a gyülekezetet jelenti és nem a hivatali viszonyokat. A gyülekezeti élet a tükör, ami által megismertetünk. A hozzánk betérőben az embert látjuk és nem az számít, hogy az illető milyen párttal szimpatizál. Egy példával élve, Jézus tanítványai is igen sokfélék voltak, akik a külvilágban nem viselték volna el egymást. A gyülekezeti élettel az a célom, hogy aki ide vágyik, mert kapni akar és talán adni is kész, közösségre, megnyugvásra leljen.
– Tizennegyedik éve tanít hittant a Baár Madas Református Gimnáziumban. Így ott is élő, eleven kapcsolata van a fiatalsággal. Miként kapcsolódnak az ott szerzett tapasztalatok, élmények a lelkészi tevékenységéhez?
– Az iskolai közeg más, nem lehet öszszemosni az itteni ifjúsági élettel. Ugyanakkor a két szolgálat egymást termékenyíti. Gyakori, hogy amit az iskolában kérdez tőlem egy gyermek, azt a gyülekezeti ifjúsági közösségben is többször felvetik.
– Mi az, ami nyugtalanítja őket?
– Ma szülő és gyermek egyaránt szenved az úgynevezett megfelelési kényszertől. A versenyhelyzet állandó sulykolásától, amely már a középiskolai évekre is rányomja a bélyegét. Vannak olyan gyerekek, akik a saját tempójuk és lelki beállítottságuk miatt kényszeresen alkalmazkodnak, de a szívük mélyén nem vágynak a „csúcsokra”. Boldogabbak lennének egy mérsékeltebb tempóval, ha egy kisebb környezetben hasznosak lehetnének. Miután igen tájékozottak, a Föld, az emberiség jövője, a természetes környezet pusztítása rendkívüli módon foglalkoztatják őket. Ilyenkor felszínre kerülnek a közös jövő, a felelősség és a személyes élet kételyei. Gyakorta kérdezik, ha ilyen rossz irányba tart minden, mire készüljenek, miért alapítsanak családot?
– Mi az mégis, amit a kételyeiken túl fontosnak tartanak, értékelnek?
– Az őszinteséget. Ha a felnőtt egyenes, hibáival, tévedéseivel együtt elfogadják, legyen az szülő, tanár vagy éppen lelkész.
– Mit jelent e feszültségektől, gyűlölködéstől teli világban elfogadni önmagunkat, a másik embert?
– Teológiai megközelítéssel, a Biblia szerint az Isten szeretete nem túlvilág, nem metafizika, nem transzcendencia. Azt jelenti, Isten olyannak fogad el engem, amilyen vagyok. Ez érvényes embertársainkra is. Ha el tudom fogadni a másikat, adott esetben akár az ellenkező, nyűgös kamaszgyereket is, ott minden jó megtörténhet.



Fohász, adakozás és fedezetül egy földbirtok




Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.