Az erőszaktevők védelmében

–
2004. 05. 14. 15:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet szombati Magazinjának (április 10.) Erőszaktevők című cikkében Ludwig Emil néhány példán keresztül mondott határozott kritikát napjaink műemléki helyreállításairól. Az Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központ munkatársaként – aki nem csupán épületkutatással foglalkozik, hanem akarva-akaratlan belelát a helyreállítás teljes folyamatába – néhány észrevételt szeretnék fűzni a leírtakhoz.
A cikkben felsorolt problémákkal kutatótársaimmal együtt mi is szembesülünk: tulajdonosokkal, akik felesleges nyűgnek tekintik a kutatást, tervezést és a szakma véleményét, s legszívesebben kényük-kedvük szerint építenék át vagy bontanák le épített örökségünk emlékeit. Építészekkel, akik nem döbbentek még rá, hogy egy-egy műemlék helyreállításának megtervezése nem rutinfeladat vagy önmegvalósítás. Kivitelezőkkel, akik már nem tudják biztosítani a kellő szaktudást, és képtelenek felvállalni egy homlokzati architektúra elkészítését klasszikus módszerekkel, vagy tisztességesen megrakatni egy boltozatot. A cikkben említett sok példa közül kettőre szeretnék reflektálni.
A taliándörögdi romtemplomot 1975– 76-ban kutatta Kralovánszky Alán régész, a helyreállítás terveit Koppány Tibor építész készítette el, ám megvalósítását a közeli „űrközpont” miatt hatalmi szóval megtiltották. Az épület állapota az azóta eltelt majd három évtizedben tovább romlott, így került sor a mostani helyreállításra. A végeredmény valóban kétségeket ébresztő. Nem abban látom a hibát, hogy karakteresen új a kiegészítés, hanem sokkal inkább abban, hogy a kivitelezés során ezt az újat nem tudták kellő érzékkel és finomsággal összhangba hozni a régi falazattal. A régóta vakolat nélkül álló kopott középkori falszövethez képest kontrasztosan silány kőfal készült a lábazat szintjén, amely egy mai épületnél vagy támfalnál még kiváló is lehet, ám egy műemléknél szembántóan idegen.
A fertődi kastély külső homlokzatának kutatása új eredményeket hozott. Az épületet kutató kollégák a jelenlegi színezés alatt több festésréteget is feltártak, többek között egy terrakotta-rózsaszín színűt is, amely aztán a kissé félrevezető rózsaszín elnevezést kapta. Ez a kifestés, amely Esterházy Fényes Miklós építtetői korszakára tehető, több helyen is előkerült, amely alapján jól rekonstruálható a korabeli architektúra színe. Lehet, hogy mai szemmel idegen az összhatás, ám az egykori hercegi megrendelő biztosan szépnek találta, és Európa más vidékein sem ismeretlen ez a színösszetétel a korszak kastélyain vagy polgárházain. A meginduló kivitelezés által felvitt színpróbák azonban megint azt jelezték, nehéz modern technikával színében és árnyalatában a barokk festést újra elkészíteni. A kialakított mintafelület feltehetően magának az egykori megrendelőnek, herceg Esterházy Miklósnak sem nyerte volna el a tetszését. Mindez nem jelenti azt, hogy terrakotta-rózsaszín színűre kell festeni az épületegyüttest, azonban azzal a közhellyel is fel kell hagynunk a szaporodó kutatási eredmények tükrében, hogy egyházi épületeink és kastélyaink a XVIII. –XIX. században általában Habsburg-sárga színűek. Voltak olyan barokk templomok, kastélyok és más épületek, amelyeknek sohasem volt sárga festésű periódusa. Ez utóbbiak közé tartozik például a körmendi kastélyegyüttes, ennek kutatását a múlt évben kezdtük meg. Fertőd színe kapcsán a kérdést inkább úgy kellene felvetni, vajon épített örökségünk helyreállításakor mennyire kell figyelembe vennünk saját korunknak a múltba vetített – sokszor arra ráerőszakolt – közízlését, és mennyire a kutatás által feltárt részleteket. Megfordítva: egy kor szokásait, térformálását, színkultúráját kövessük-e egy műemlék mai felújításakor, vagy valamiféle köztes megoldás elérése a cél.
E kérdés megvitatása szakmai berkekben már elkezdődött (legutóbb a Műemlékvédelmi Szemle című szakfolyóiratban indult rovat e kérdések körüljárására). Észrevételeimmel semmiképpen sem kívántam kioktatni a cikk íróját, a részletek ismerete azonban segít jobban megérteni, miért éppen úgy készült az adott helyreállítás.
Koppány András
régész, Budapest

Köszönet illeti a megszólaló szakembert, annál is inkább, mert a cikkem megjelenése óta eltelt hat hét alatt ő volt az egyetlen illetékes, aki reagált az írásomban szóba hozott tucatnyi súlyos szakmai balfogásra. (L. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.