Bár Szili Katalin, az Országgyűlés szocialista elnöke a házbizottság tegnap déli rendkívüli ülése után még úgy nyilatkozott, hogy a Fidesz nem támogatta a jövedéki adóról szóló pénzügyminisztériumi előterjesztés házszabálytól eltérő tárgyalását, pár órával később kiderült, hogy a valóság éppen ennek az ellenkezője: a kormánypárti képviselők vétózták meg, hogy a parlament szavazhasson az ellenzéki párt hasonló tartalmú, ám jóval nagyobb arányú adócsökkentést felvázoló tervezetéről. Az Országgyűlés elé végül az a javaslat került, amely arra ad felhatalmazást a kormánynak, hogy egy bizonyos árszint után lépjen. A szavazás eredményeképpen, ha a 95-ös benzin átlagára két egymást követő hétfőn eléri a 250, a gázolajé pedig a 225 forintot, az üzemanyag árát terhelő jövedéki adót 2 forinttal csökkentik. Ezenfelül minden 5 forintnyi drágulás után 1 forinttal mérséklik, ha viszont a meghúzott szint alá csökkenne az ár, automatikusan visszaáll az Európában példátlanul magas adótartam. A többi oktánszámú benzin ára a 95-össel megegyezően csökken, azaz 2 forinttal.
Draskovics Tibor pénzügyminiszter kijelentette: az üzemanyag árait kiemelt fontosságúnak tartja az egész magyar gazdaság szempontjából. A pénzügyi tárca számításai szerint egyszázalékos üzemanyagár-emelkedés 0,3 százalékkal növeli meg a pénzromlás ütemét.
*
Az első adócsökkentés hamar aktuálissá válik. A Mol ugyanis tegnap bejelentette, hogy szerdától a gázolaj és a benzin árát is átlagosan hat forinttal emeli meg literenként. A jelenlegi jövedékiadó-szint mellett ez azt jelenti, hogy a 95-ös oktánszámú ólmozatlan benzin 254,5, a gázolaj pedig 224 forintba kerül majd. Ehhez mérten a kétforintos adócsökkentés sem a fuvarozók, sem az autósok helyzetét nem könnyíti meg érzékelhetően.
A Fidesz szerint a kormány hangulatjavító látszatintézkedést hozott, hiszen csupán az áremelkedésből automatikusan keletkező költségvetési pluszbevételeinek egy részéről mond le. Szerintük a kormánynak át kell vállalnia az üzemanyagárak növekedéséből eredő terheket. Tállai András fideszes országgyűlési képviselő tegnap újságíróknak nyilatkozva elmondta: „Ez azt jelentené, hogy 250 forintnál magasabb nem lehetne az üzemanyag ára.” A Fidesz álláspontja szerint a kormány indítványa nem kezeli a problémát, s nem állítja meg az üzemanyagár növekedését.
Egy, a lapunkhoz eljuttatott szakértői számítás szerint a Fidesz elképzelése nyomán a benzin ára a jelenlegi szintről körülbelül 223 forintra, a gázolajé pedig 197 forintra csökkenne. Az alacsonyabb ár azonban nem jelentené a költségvetési bevételek automatikus csökkenését, mert megfordítaná a benzinturizmus irányát. A hatalmas adók eredményeként magas hazai üzemanyagárak következtében a határokon túl, Szlovákiában, Romániában, Ukrajnában, sőt Ausztriában tankoló magyar autósok miatt ugyanis mintegy 200 milliárd forint éves bevételtől esik el a költségvetés. Alacsonyabb adók mellett ennek a pénznek a nagy része hazánkban maradna, sőt az itt tankoló külföldiek révén az adóbevétel meg is nőne – a számítások szerint mintegy 15 milliárd forinttal.
Draskovics Tibor tegnap az olajvállalatok vezetőivel tárgyalt. A pénzügyminiszter tárgyalópartnerei kötelezettséget vállaltak arra nézve, hogy a jövedéki adó tartalmának csökkenése megjelenik majd a fogyasztói árakban is.
Vezércikk a 7. oldalon

Videón a rekordméretű harcsa – százhat kiló volt a hal