Miért nem működik, ha működőképes?

–
2004. 05. 27. 16:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Köszönöm Gergely Péter oktatástörténeti és ideológiai kiigazításait. Sajnos egyik sem cáfolja azt a tényt, hogy a Horn-kormány idején a liberális Művelődési és Közoktatási Minisztérium a kétpólusú tartalmi szabályozás bevezetésével az egész magyar közoktatást kísérleti terepnek tekintette. Báthory Zoltán közoktatási helyettes államtitkár, a modell hazai spiritusz rektora mondta 1998 tavaszán: „Az új típusú szabályozásról a megvalósítás során derül majd ki, hogy mennyire működőképes.” Kiderült, hogy nem működik.
Az is tény maradt, hogy immár a 2002. évi parlamenti választások után a liberális Oktatási Minisztérium a PISA-jelentéssel manipulált. A Gimnáziumok Országos Szövetsége és a Pedagógusok Szakszervezete 2003. április 29-én közös közleményben jelentette ki: „A két szervezet visszautasítja a PISA-felmérés egyoldalú, tendenciózus és álságos értékelését, amely csak arra jó, hogy a szakmailag erősen vitatott változtatások szükségességét elfogadtassa a közvéleménnyel.”
Továbbá tény, hogy alig egy hónappal később, 2003. május 27-én immár hét pedagógus szakmai, illetve szakszervezet – a Gimnáziumok Országos Szövetsége, az Általános Iskolai Igazgatók Országos Szövetsége, a Pedagógusok Szakszervezete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet, a Kollégiumi Szakmai és Érdekvédelmi Szövetség, valamint a Magyar Nevelők és Tanárok Egyesülete – ugyancsak közös közleményben juttatja kifejezésre igényeit, miszerint: „Az oktatás tartalmi szabályozásának vitájához elegendő idő, átfogó tudományos elemzés, szakmai és társadalmi közmegegyezés szükséges. Ezért javasolja a hét aláíró szervezet a közoktatási rendszer egészét érintő törvényi, szerkezeti, tartalmi változtatások alapjául szolgáló hosszú távú, nyilvános, stratégiai közmegegyezésre vezető megállapodás létrehozását”. Ez egyértelmű és világos ajánlat a párbeszédre a liberális szaktárca és a pedagógustársadalom, sőt a magyar társadalom között. Szeptember 24-én még három szervezet csatlakozott a nyilatkozathoz: a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete és a Történelemtanárok Egylete.
Mi történt a párbeszéd helyett? A polgári kormány által gondosan és az összes magyarországi iskola többségi támogatásával felépített szabályozási rendszer lerombolásához az Oktatási Minisztérium puccshoz folyamodott. Indoklásként a diákok állítólagos túlterhelését használta fel. Csakhogy éppen a saját megrendelésére készült vizsgálat mutatta ki azt, hogy a tanulók (és a pedagógusok) általában nincsenek túlterhelve, kivéve az elitiskolák növendékeit és tanárait, ám ez a tapasztalat nem jutott nyilvánossághoz. Ezek után mondta a Közoktatás-politikai Tanács szakmai oldala, hogy a minisztériumnak fel kellene hagynia a túlterhelési retorikával, mert azt semmi sem indokolja. És ezt a gyakorló pedagógusok képviselői akkor tették szóvá, amikor az is kitűnt, hogy már hónapokkal korábban, 2003 márciusára megszületett a stratégia. Az Oktatási Minisztérium középtávú közoktatás-fejlesztési stratégiája. Ám nem nyilvános vitára, hanem a tárcának – belső használatra. És folytathatnánk a sort…
Ezek után mit gondol Gergely Péter: lesz-e nemzeti közmegegyezés a közoktatásról, hogy négyévenként a politika ne rángathassa ide-oda?
Miksa Lajos

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.