A kétszintes repülőgép nemcsak méreteiben, hanem kivitelezésében is egyedülálló. Szemmel látható, hogy az Airbus az átlagutasokon kívül kiemelt figyelmet fordít a vastagabb pénztárcájú utazókra is. Az első osztályon például alig hat ülés található, minden kényelemmel felszerelve. Az utastér a legkevésbé sem kelti egy megszokott repülőgép érzetét, sokkal inkább olyan, mintha egy kellemes szalonban mozogna az ember – a szűkös folyosókhoz és egymáshoz préselt ülésekhez szokott utazó így itt végre fellélegezhet. A belső teret egyébként a megrendelő igényei alakíthatják, így kívánságra bárt, butikot vagy akár tárgyalót is beszerelnek az európai cég alkalmazottai. Az Airbus egyébként 555 utast tud szállítani, és ez harmadával több, mint amennyi az eddigi legnagyobb gépen, a Boeing 747-esen elfér. A gép egy tankolással 8000 mérföldet képes megtenni egyhuzamban.
Az Airbus 16 helyszínen ötvenezer alkalmazottat foglalkoztat, és így fordulhat elő, hogy a végső fázisban, a toulouse-i szerelőcsarnokban öt nap alatt, két műszakban összeállítják az A380-ast. Az első újságírócsoport pontosan egy héttel a gyár ünnepélyes felavatása után látogathatott el a csarnokba, ahol már gőzerővel folyt a munka. A legelső gép azonban még nem szállít utasokat, hanem hozzávetőlegesen egy évig tartó tesztelésnek – vagy ahogy az Airbus sajtósa, Maggie Bergsma fogalmazott – „sanyargatásnak” vetik alá.
Az első tesztrepülés valamikor 2005 elején várható, és a legelső, valóban utasokat szállító repülőgép egy évvel rá, 2006-ban emelkedhet a magasba. Ezt egyébként a szingapúri légitársaság működteti majd. Az Airbushoz eddig tizenegy különböző légitársaságtól 129 rendelés futott be, köztük olyan cégektől, mint a német Lufthansa, az ausztrál Qantas vagy az amerikai FedEx. Igaz, a brit Virgin Atlantic éppen a napokban jelentette be, hogy az eredeti tervekhez képest egy évvel később, valamikor 2007 végén kívánja csak átvenni, majd ezt követően elindítani az A380-ast. A légitársaság a csúszást azzal magyarázza, hogy több repülőtér, így például a Los Angeles-i egyelőre nem készült fel egy ilyen hatalmas gép fogadására.
Mindazonáltal ottjártunkkor ebből semmi sem volt érzékelhető: az Airbus alkalmazottai – a menedzsmenttől kezdve a szerelőkig – izgatottan várták az első gép elkészültét. A grandiózus tervekhez grandiózus álom is dukál. Az előzmény mindenesetre megvan hozzá: a toulouse-i szerelőcsarnokból kilépve egy másik „álomba” botlik az ember. Az Airbus tőszomszédságában pihen ugyanis az a Concorde, amely tavaly Franciaországban fejezte be pályafutását.
Wizz Air. A részben magyar tulajdonú diszkont légitársaság, a Wizz Air tegnap indította első járatát Katowicéből Londonba. A következő hetekben több más európai nagyvárosban is indulnak Wizz Air-gépek, így Párizs, Barcelona, Athén, Prága, Brüsszel és Stockholm is hamarosan elérhetővé válik a dél-lengyelországi városból. Budapestről június 24-én indul az első Wizz Air-járat. Az egy útra szóló legolcsóbb jegy 990 forint, repülőtéri illetékkel 5-6 ezer forint között lesz, a legmagasabb pedig 50 ezer forint körül alakul. A légitársaság egyébként Airbus 320-assal közlekedik majd. Jövőre a tervek szerint kilenc gépből álló flottájuk lesz. A gépeket egyelőre lízingelik, de 2005-től mérlegelik a gépvásárlás lehetőségét is. (P. G.)