Világszerte egyre több idősebb, sőt nyugdíjas korú ember alapít új vállalkozást, mely trend az elmúlt években jelentősen felerősödött: míg 1996-ban a 55–64 évesek az új cégek 14 százalékát alapították, 2018-ra ez az arány már 25,8 százalékra nőtt. Globális adatok szerint a 50–64 évesek 18 százaléka, a 65–80 évesek 13 százaléka önfoglalkoztató, szemben a 18–29 évesek 11 százalékával – vagyis az idősebbek körében nagyobb arányban találni vállalkozókat, mint a fiatalabb generációkban. Ez a tendencia globálisan megfigyelhető, különösen olyan régiókban, mint Afrika, Latin-Amerika és a Közel-Kelet, de Európában és Észak-Amerikában is folyamatosan nő az idősebb vállalkozók száma − derül ki az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány összeállításából.

- Az Egyesült Államokban például a 55–64 évesek 2021-ben az új vállalkozók 22,8 százalékát adták, és ez az arány az elmúlt években tovább emelkedett.
- A Global Entrepreneurship Monitor szerint pedig 2020 óta Amerikában, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban emelkedett az 55–64 éves korosztályba tartozó felnőttek által alapított vállalkozások aránya. Ráadásul a 45 éves vagy annál idősebb alapítók ma már az összes új vállalkozói tevékenység negyedét, illetve egyharmadát teszik ki. Dél-Koreában például – ahol a lakosság gyorsan idősödik – az új vállalkozások 42 százalékát 55 év felettiek alapítják.
- Dél-Koreában jelentős mértékű az időskori szegénység (az OECD-átlag négyszerese), ez ellen kormányzati szinten lépnek fel több program segítségével (az alapnyugdíjon felül például Technológiaalapú Startup Központok időseknek, Piacorientált üzleti infrastruktúra program), amelyek összességében a világ legmagasabb önfoglalkoztató idősek arányát eredményezték.
- Ausztrália erős digitális gazdasággal, hozzáférhető finanszírozással és az innovációt értékelő kultúrával rendelkezik. Itt az új vállalkozások csaknem 27 százalékát 55 év felettiek alapítják.
- Kanada szintén élen jár, köszönhetően a kormányzati programoknak, amelyek finanszírozást és mentorálást biztosítanak az idősebb alapítók számára.
- Eközben Németország nagymértékben fektet be az „ezüst gazdaság” kezdeményezéseibe: adókedvezményeket, képzést és hálózatépítő programokat kínál, amelyek segítenek a nyugdíjasoknak abban, hogy több évtizedes szakértelmüket sikeres vállalkozásokká alakítsák.
Mely szektorokat hódítják meg az idősebb vállalkozók?
Az idősebbek vállalkozásindításai általában olyan szektorokra összpontosulnak, ahol számít a tapasztalat. Népszerű területek az üzleti szolgáltatások, a vendéglátás, az egészségügy, az oktatás, a kiskereskedelem és az autóipar, valamint a kézművesség is. A tanácsadói és coaching vállalkozások különösen népszerűek, mivel ezek rugalmasak és könnyen áthelyezhetők. Például az Egyesült Királyságban az idősebbek által vezetett startupok csaknem harminc százaléka tanácsadó cég. Eközben az Egyesült Államokban az e-kereskedelem az idősebb vállalkozók kedvenc területe. Indiában pedig a hagyományos kézművességbe lehelnek új életet a nyugdíjasok: az idősek által vezetett szövetkezetek ma már a kézműves termékek exportpiacának 15 százalékát teszik ki.