Nehéz ügy az uniós költségvetés

Egyelőre éles vita zajlik az Európai Unión (EU) belül a 2007–2013 közötti költségvetésről. Magyarország legfontosabb érdeke, hogy hasonlóképpen hozzájusson az ország azokhoz az egy főre jutó uniós támogatási forrásokhoz, amit a korábban csatlakozó országok is megkaptak. Nem kicsi a tét tehát hazánk számára, hiszen egyáltalán nem mindegy, 2007 után milyen szinten tudjuk fejleszteni a helyenként nagyon elmaradott – közlekedési, környezetvédelmi – infrastruktúrát, továbbá hogy mennyi pénzt használhat fel az agrárágazat.

Putsay Gábor
2004. 05. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bátran hangoztatják a politikusok, hogy 2007 után a fejlesztésekre háromszor akkora összeget kaphat az ország az EU-tól, mint jelenleg, ez azonban nem annyira egyértelmű – legalábbis egyelőre. Az unió a bővítés nélkül is hasonló problémákkal nézne szembe, ám a kialakuló gazdasági és politikai háromszög egyre nagyobb problémákat vet fel a költségvetés tárgyalásakor. Ezt a háromszöget az EU-tagállamok nettó befizetői, a jelenlegi nettó haszonélvezői, illetve az újólag csatlakozók alkotják. A helyzetet bonyolítja, hogy a tíz, május elején csatlakozott állam közül gazdasági téren nyolc messze az EU szintje alatt teljesít. Ennek megfelelően nem meglepő, hogy a nettó haszonélvezők, illetve az újólag csatlakozók minél több pénzt szeretnének kapni a fejlesztésekre, a befizetők pedig szorosabbra húznák a nadrágszíjat. A legnagyobb juttatásokat 2007 után is a kohéziós alapok képezik, s erre viszont mind a tíz csatlakozó ország jogosult. Főként azért, mert gazdaságilag egyikük sem éri el az átlagos európai szintet, a pénzügyi kritériumokat – államháztartás hiánya, infláció, államadósság – egyelőre egyik új tagország sem teljesíti. A kohéziós alapok viszont rendkívül szükségesek, hiszen az infrastruktúra igen leromlott állapotban van az újólag csatlakozott tagországokban, s ez akadálya a gazdasági fejlődésnek és az EU-elvárások teljesítésének.
A költségvetés elfogadása mellett a legfontosabb kérdés az európai alkotmány elfogadása és ratifikálása. A költségvetés és az alkotmány pedig szorosan összefügg a kibővült EU-ban: szakértők szerint az európai alkotmányt június 17–18-án politikailag elfogadhatják a tagországok, a ratifikációs folyamat pedig párhuzamosan halad majd a költségvetésével.
Igen nagy problémát jelent az EU-ban a lisszaboni határozatok eddigi eredménytelensége. Mint ismeretes, a Lisszabonban megfogalmazottak szerint 2010-re az európait a világ legversenyképesebb gazdaságává kell fejleszteni. Az első négy évben ugyanakkor gazdasági értelemben növekedett a távolság Európa és az Amerikai Egyesült Államok között. Szakértők rámutatnak: ahhoz, hogy ez a trend megforduljon, mindenek- előtt átfogó reformokra lesz szükség a költségvetés, a közigazgatás, az egészségügy és a szociális ellátórendszerek területén.
Az infrastruktúra területén hazánk jelenleg négyféle uniós forrást használhat fel. Legfontosabbak az eddig ISPA-ként ismert, ám május 1-jétől kohéziós vagy felzárkózási alapok, ahol a projekteknél általában ötven, szélsőséges esetekben a költségek nyolcvanöt százalékát az EU biztosítja. Hazánk a legtöbb forrást a strukturális alapokból a vasút fejlesztésére kapja, ám most nyújtunk be egy pályázatot az M0-s sztráda keleti szakaszának fejlesztésére is. A strukturális alapok szintén valamennyi csatlakozó országra vonatkoznak, hiszen egyik állam GDP-je sem éri el az EU-átlag 75 százalékát. A strukturális alapokból elnyert forrásból végzik Magyarországon például egyes utak felújítását, így a tranzit főközlekedési utak 11,5 tonna tengelyterhelésre tehetők alkalmassá. A harmadik fontos támogatási alap a környezetvédelmi infrastrukturális operatív program, a rendelkezésre álló 180 millió eurót felerészt környezetvédelmi, felerészt pedig közlekedési projektekre lehet elkölteni.
A tizenöt EU-tag és a csatlakozó országok miniszterei által korábban meghatározott transz-európai közlekedési hálózatok fejlesztésére évente 400–500 millió eurót használhatnak fel az államok.



Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.