Eperfa árnyékában

P. Szabó Ernő
2004. 06. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pápára, a református kollégiumba márciusban vagy októberben kell ellátogatni. A március 15-i és az október 6-i megemlékezések mindig különösen szépek voltak a kollégiumban. Petőfi és Jókai az 1531-ben alapított kollégium diákjai voltak, annyi más kiválósággal együtt. Ők ketten éppen azokban az években tanulhattak itt, amikor újraszerveződött az intézmény, s a régi címert, jelmondatot újjal cserélték föl. „Szabadon tenyészik” – ez lett a XIX. század első felében a kollégium új jelmondata, az égő gyertya mellett olvasó két embert pedig az eperfa motívuma váltotta föl. Hatásos kép, hatásos jelmondat. Akárcsak a gimnázium homlokzatán olvasható szavak: Istennek, Hazának, Tudománynak. A jelképek és jelszavak együttese pedig mintha csak azt sugallná: generációról generációra öröklődik itt a hit, a tudás, az emberség, hiszen összefér a tradíciók őrzése az új értékek befogadásával, a fegyelem a szellem játékosságával, a diszciplínák szigora a művészet szabadságával. Hogy valóban így van-e, azt persze csak a pápai diákok igazolhatják. A látogatónak csak sejtései vannak. Úgy érzi, időn-téren kívül kerülve létezik maga is, amint az ősi harang zengő hangját hallgatja, vagy az épület folyosóin vonuló diákokat s tanáraikat figyeli, esetleg éppen a falakon kívül-belül elhelyezett emléktáblákat, műalkotásokat veszi szemügyre, amelyek régebbi diákoknak, tanároknak, a kollégium mártírjainak állítanak emléket.
Itt látható Beck Ö. Fülöp első világháborús domborműve, amely bizonyosan az egyik legszebb emlékműve az országban harcoló elesett diákoknak, de van emléktáblája a gályarab prédikátoroknak, Séllyei Istvánnak és Kocsi Csergő Bálintnak, akik a XVII. században szenvedtek hitükért, s van Gulyás Lajos református lelkésznek is, akit 1957-ben hamis vádak alapján végeztek ki Kádár hóhérai. A kapu egyik oldalán a költő Nagy László emlékét őrzi az 1981-ben, a kollégium alapításának 450. évfordulóján elhelyezett tábla. Alkotója, Somogyi József szobrászművész is a kollégium kiváló diákja volt, ő formálta meg a templom előtti Petőfi-szobrot is. Pontosan tudatában volt annak, mekkora a kiváló tanárok szerepe az Istentől kapott tehetség alakításában, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a szobor kicsinyített mását dombormű formájában is elkészítette, s a következő szavak kíséretében adta át hajdani mesterének: „A. Tóth Sándornak igaz köszönettel, nagyrabecsüléssel, szeretettel, mert mindenhez köze van, és részese dolgaimnak. Pápa, 1973. okt. 6. Somogyi Jóska.”
Igen, A. Tóth Sándornak (1904–1980) „mindenhez köze volt, és részese volt a dolgoknak”. Azok közé a tanárok közé tartozott, akik egyszerre adtak át tudást és emberséget, élményt és érzékenységet, akik nem választották el – mert nem is tudták elválasztani – egymástól a tanítás óráit és a magánéletet, az oktatást és a művészi tevékenységet. „Kereshettek alkalmas és alkalmatlan időben” – mondta tanítványainak, s azok többnyire éltek a lehetőséggel. Mély és tartós volt a tanár hatása tanítványaira: nyugdíjba vonulása után több mint harmincöt, halála után két és fél évtizeddel is idézik szavait, fejet hajtanak a művész, a pedagógus, a művészetszervező előtt.
Emléktábláján, amelyet a jó barát, Búza Barna szobrászművész készített, s amelyet 1991-ben helyeztek el a kollégium Jókai utcai falán, a festő, bábművész, tanár, cserkészparancsnok érdemeit emelik ki. A másik őt ábrázoló mű, Gelencsér Ferenc mellszobrának talapzatán a dr. Szathmáry Lajostól, Németh László egyik regényhősének modelljétől származó méltatás szerepel: „neves festőművész, rajztanár, akiben európai látókör, széles körű műveltség és hatni tudás egyesül”.
Az utóbbi tíz évben, a születése kilencvenedik évfordulóján rendezett kiállítások keltette visszhang után egyre többen vizsgálják, miben rejlett a titka annak, hogy A. Tóth Sándor ilyen kiváló teljesítményt tudott nyújtani művészként, pedagógusként. S még többen azt, hogyan maradhatott rejtett érték évtizedeken keresztül mindaz, amit alkotott. Hiszen a rimaszombati születésű fiatalember 1929 és ’31 között Párizsban nemcsak festőként indult ígéretesen, de meghatározó jelentőségű alakja volt a gyorsan európai hírűvé vált Arc-en-Cielnek, Blattner Géza bábszínházának is. A modern bábjáték megújítójaként emlegetik, az általa tervezett, készített figurák, bábjáték-forgatókönyvek között különös jelentőséget kapott a pedagógiai bábjátszásban úttörő szerepet játszó páros, Üst Ubul és Verj Elek figurája, amelyeket még Párizsban tervezett meg, de itthon vált velük a cserkészbábjátszás jelentős alakjává. 1931-ben a csillapíthatatlan honvágy hazahozta a fény városából, s egyévi „szellemi szükségmunka”, a cserkészek lapjánál végzett munka után megpályázta a pápai kollégium rajztanári állását, amelyet tizennyolc pályázó közül nyert el.
Igaz, évekig csak ideiglenes helyettesként dolgozott. Ezért kárpótolhatta, hogy a nyári szünidőkben rendre elutazott terveivel, figuráival Párizsba, s „vendégművészként” az 1937-es világkiállítás grand prix-jét is elnyerhette: Madách Imre Az ember tragédiája bábszínpadi változatában ő tervezte az egyiptomi színt. Az elismerést Paul Valéry kezéből vehette át.
Azután keményebb idők jöttek. A világháború évei alatt is keményen dolgozott: az ő tervei alapján alakították ki a kollégium rajztantermét, később embereket, műalkotásokat mentett. 1944. október 6-án a díszterem asztalára ugrott föl – mert a fölfokozott hangulatban másként aligha hallották volna –, hogy elmondja beszédét, amelyben a magyarságot fenyegető igazi veszélyekre, az egykézésre, a kivándorlásra, a népességfogyásra figyelmeztetett. A véletlenek törvényszerűsége, hogy ugyanebben az évben Budapesten rendezett kiállításáról az az ember írt a legelismerőbben, aki a magyar művészettörténet-írás egyik legnagyobb alakja, azokban az évtizedekben azonban maga is vidéki lelkészként igyekezett szolgálni a magyarság ügyét. Fülep Lajos volt ez a kritikus, aki zengővárkonyi lelkészként maga sem írt másként, mint így: Magyarok, ne Amerikába, hanem Baranyába vándoroljatok ki!
Az 1948-as fordulat éve után a modern festészet, bábművészet ügye hosszú időre ellehetetlenült Magyarországon. 1952-ben megszűnt – s csak négy évtized múlva, 1991-ben indulhatott újra – a pápai református kollégium s a gimnázium. A kiváló tanárokat szétszórták, A. Tóth Sándor a Türr István Gimnáziumba, a pálosok, majd bencések 1638-ban alapított iskolájába került, amely egyébként korábban – Deák Ferenctől Ányos Pálon át a lapunkat alapító Pethő Sándorig – szintén nem szűkölködött kiváló diákokban. A rajz, geometria mellett más tárgyakat, hosszú évekig még oroszt is tanított. Igaz, ez nem lehetett különösebben nehéz feladat a számára: kiváló nyelvérzéke volt, angolul, franciául, németül kitűnően beszélt, fordított, ha kellett, ráadásul kellő öniróniája volt a nehéz feladatok megkönnyítéséhez. Egy önarcképkrokija alá ezt firkantotta: „Ki írt s firkált annyit? / Hát az A. Tóth Sanyi, / Ezért oroszt kell most / Neki tanítani!” Szűkebb környezetében, a városban mindig tudták, milyen sokat ér. Hamarosan visszahívták tanítani a református gimnázium jogutódjába, a Petőfibe, és hatvanadik életéve után is volt benne annyi energia, hogy újra utazni kezdjen, egyéves fizetés nélküli szabadságot vegyen ki, s bejárja Amerikát, hazatérve pedig előadásokkal, útirajzokból rendezett tárlatokkal számoljon be élményeiről.
Hetvenévesen engedett egykori tanítványai unszolásának, s a budapesti Fáklya klubban bemutatta az évtizedeken át a nagyszoba elkerített sarkában, a „kukliban” összetekerve őrzött, a külvilág elől elrejtett korai alkotásait is. Azután sorra következtek a tárlatok a nagyobb vidéki városokban, közöttük az 1976-os győri bemutató, amely Salamon Nándornak köszönhetően a festői életmű teljességét mutathatta be. A bábjátékos tapasztalataira is egyre szélesebb körben tartottak igényt: az UNIMA, a bábjátékosok nemzetközi szövetsége dísztagjává választotta, de bekerült az elnökségbe is, ahol újabb tagok ajánlásával erősítette a magyar művészet pozícióit. 1978-ban a Magyarországra látogató Obrazcovnak oroszul mesélt harmincöt évvel korábbi párizsi sikereiről, a következő évben vehette át ötvenéves bábművészeti tevékenységéért az UNIMA kitüntetését. 1980. október 2-án halt meg a zalaegerszegi kórházban, mindvégig megőrizte szellemi frissességét, a halála előtti napokban szobatársait rajzolgatta. Kabátja zsebében fia, Tóth Gábor Sándor a következő sorokat találta a „zsebvázlatok” társaságában: „Sokáig él a művészet / De bezzeg rövid az élet / Mikor én már rég nem leszek / Nézhetitek képeimet…”
És nézzük valóban. A művész születésének kilencvenedik évfordulóján megrendezett tárlatok óta egyre nő az érdeklődés A. Tóth Sándor festészete, bábművészete, pedagógusi, cserkészvezetői tevékenysége iránt. Pápán, az Esterházy-kastélyban állandó kiállítása nyílt, amelynek anyaga az A. Tóth Sándor Alapítványnak köszönhetően azóta is gyarapodik. A művész fia, Tóth Gábor Sándor monográfiát írt édesapjáról, mely előbb magyar, majd francia nyelven is megjelent, s az utóbbi években új kiállítások nyíltak az életműhöz kötődő helyszíneken, többek között Párizsban, a Magyar Intézetben. A századik születésnapon azután kiderült, ha valakiben elég erős a hit, mégiscsak lehet próféta saját hazájában is. A szülővárosban, Rimaszombaton kettős tárlattal idézték meg A. Tóth Sándor munkásságát, miközben századik születésnapján, április 7-én újabb emléktábláját avathatták föl Pápán is, ezúttal a Türr István Gimnáziumban.
Egyik tanítványa, Zsuppán István készítette e portrét. A mű vázlata ezekben a hetekben a református gimnáziumban látható több tucat olyan alkotás társaságában, amelyet A. Tóth Sándor tanítványai, tisztelői mutatnak be a tiszteletére rendezett tárlaton. Vannak közöttük festők, szobrászok, rajzolók, nemzetközi hírű, országosan ismert alkotók, s olyanok is, akik pápai iskolákban adják tovább azt a tudást, szeretetet, amelyet mesterüktől kaptak. A tanítványok képei között mesterük néhány művét is kiállítják. A díszterem ajtaja fölött kisméretű portré található, amelyet évekkel ezelőtt helyeztek el: A. Tóth Sándor festette 1935-ben, s Szecskát, a tízéves kisdiákot, a kollégium mindenkori elsőévesét ábrázolja, amint egyszerre félénken s bizakodva tekint jövője felé. Valószínűleg nem neheztel a gúnynévért, amelyet kapott. Ahogyan Csoóri Sándor írja emlékezésében: „Odahaza én elég szecskát vágtam szénából, kukoricafatytyúból, még az illata is az orromban maradt… Büszke voltam a bársonysapkámra, a Bocskai-ruhámra, joggal hittem, hogy kiválasztott vagyok… Tóth Sándor kertjében egy »titkos társaság« tagjának érezhettem magamat: a szabadon gondolkodó és ítélkező emberekének.” Mintha csak valóban a címerbeli eperfa alatt ült volna a mester tanítványaival, amely, mint a kollégium jelmondatában áll, „szabadon tenyészik”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.