Ádáz harc a légiiparban

A brit repülőterek ellen irányuló terrorfenyegetés árnyékában nyitott meg a repülőgép- és védelmi ipar egyik legrangosabb szakkiállítása a dél-angliai Farnborough-ban. Mint hosszú évek óta mindig, az eseményre ezúttal is az amerikai Boeing és az európai Airbus már-már ádáz versengése nyomta rá a bélyegét.

2004. 07. 21. 19:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A minden páros évben megrendezett farnborough-i show-nak ezúttal különös hangulatot kölcsönöztek azok a hírek, miszerint a rendezésért felelős cég – tekintettel a megváltozott üzleti klímára – a kiállítás megszüntetését, elköltöztetését vagy radikális átalakítását fontolgatja. A bizonytalanságból azonban a résztvevők semmit nem éreztek, inkább arra a sok milliárd dolláros üzleti lehetőségre összpontosítottak, amelyről a farnborough-i kiállítás a hírnevét szerezte.
A civil repülés világából élő cégek számára a legnagyobb kérdés az volt, hogy az ágazat elérheti-e még egyszer azt a prosperitást, amelyet 2001. szeptember 11-e előtt élvezett. A két gigantikus rivális, az amerikai Boeing és az európai Airbus láthatóan optimistán tekint a jövőre, igaz, a felmerülő légiforgalmi igényeket másként értelmezik, és teljesen eltérő válaszokat adnak azokra. Az Airbus a világ legnagyobb, kétszintes, 550 utas szállítására alkalmas gépét készíti, amelynek első prototípusa a napokban állt össze a franciaországi Toulouse-ban. Elképzeléseik szerint a nagy kapacitású és nagy hatótávolságú A–380-as géppel a központi repülőterek között ingázva arathatnak sikert. A Boeing ezzel szemben egy radikálisan új technológiákkal felszerelt, 250 üléses gép, a 7E7-es gyártását készíti elő, amely gazdaságosságával, alacsonyabb üzemanyag-felhasználásával és olcsóbb üzemeltethetőségével adna választ a felmerülő kérdésekre.
Az európai repülőgépipar katonai szárnya Farnborough-ban arra vár, hogy egy új és tehetős vevő támogassa megrendelésével a közös fejlesztésű Eurofighter Tájfun vadászgépet, amely a gyártó brit, olasz, német és spanyol partnerek problémái miatt a mai napig nem állt rendszerbe. Míg az illetékes kormányok arról vitáznak, hogy csökkentsék-e tovább a megrendelendő mennyiséget, a konzorcium szerencséjére Szaúd-Arábia jelezte vételi szándékát. A tárgyalások állítólag rövidesen sikert hozhatnak, és ez a lépés egyben újabb érvágást jelenthet az amerikai védelmi és repülőgépiparnak, amely eddig dominálta a közel-keleti ország óriási piacát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.