Híd, gát, kórház – világvárosi kapkodások

Az ígéretek ellenére nem épül az Aquincumi híd, az M0-s híd, az árvízzel fenyegetett római-parti gát építésével még csak tanulmányterv szintjén foglalkoznak, de a jól működő Szent Margit Kórházban gyógyító osztályokat akarnak megszüntetni. Tarlós István, Óbuda polgármestere azt tartja a legnagyobb bajnak, a kerületi fejlődés rákfenéjének, hogy a főváros és a kerületek között már nincs érdemi együttműködés, nincs semmilyen kapcsolat.

Stefka István
2004. 07. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Látszólag elültek a veszélyt jelző hullámok az óbudai Szent Margit Kórház körül, de az eddigi tapasztalatok alapján a főváros önkormányzata nem fogyott még ki a megvalósíthatatlan ötletekből. Idén márciusban határozati javaslattal állt elő Szolnoki Andrea szabad demokrata főpolgármester-helyettes, miszerint onkológiai szakkórházzá kellene átalakítani a fejlett szülészeti-nőgyógyászati és sebészeti szakellátással rendelkező Szent Margit Kórházat úgy, hogy egyidejűleg megszüntetnék e két fontos osztályt. Akkor az Egészségügyi Dolgozók Demokratikus Szakszervezete, a kórház dolgozói, a lakosság és az óbudai polgármesteri hivatal tiltakozott e megdöbbentő terv ellen.
Tarlós István, a harmadik kerület polgármestere szerint ez az elképesztő javaslat teljes titokban, a „nagyvárosnyi” önkormányzat háta mögött és a kórház vezetésének beavatása nélkül született. A felháborodás miatt június elejére visszavonulót fújt a főváros egészségügyi „szakvezetése”, de nem zárható ki az sem Tarlós István elmondása alapján, hogy a június 13-i európai parlamenti választás miatti félelem is közrejátszott ebben. A polgármester úgy látja, hogy éppen az ilyen munkamódszerek és kommunikáció miatt nagyon nehéz együtt dolgozni a fővárossal. Megjegyzendő, hogy a fővároshoz tizenhét kórház tartozik, és az előterjesztésben található saját bevallásuk szerint is csak három kórháznak biztosított a működőképessége. Hatmilliárd forint hiányzik tehát Budapest egészségügyi büdzséjéből, a hiányt a főváros vezetése úgymond racionalizálással, átstrukturálással próbálta volna enyhíteni, ez viszont az egészségügyi szakemberek szerint nem felelt volna meg a szakmai elvárásoknak.

Margit, a nélkülözhetetlen

Budapest Főpolgármesteri Hivatala talán azt sem tudja, hogy mit menedzsel – állapítja meg Óbuda polgármestere –, hiszen hosszú ideig harmincágyas sebészet megszüntetéséről beszélt, holott a Szent Margit Kórház sebészete ötvennégy ággyal rendelkezik. Jelzi Szolnoki Andrea és stábja kapkodását, hogy a határozati javaslat utáni botrányt követően kezdtek számításokat végezni, hogy érdemes-e egy szakkórházat kialakítani Óbudán. Valószínűleg azt sem vizsgálták, hogy a Szent Margit Kórház nemcsak Óbuda–Békásmegyer lakosait látja el általános kórházként, hanem az agglomeráció számos részét is. Így a kórház vonzáskörzetéhez több mint kétszázezer ember tartozik. Ha a Szent Margit Kórház megszűnne általános kórházként működni, akkor a betegek nemcsak a harmadik kerületből, hanem több településről, például Solymárról, Budakalászról, Ürömről, Pilisborosjenőről, Szentendréről lennének kénytelenek eljárni a Szent János Kórházba nőgyógyászati és sebészeti problémákkal. A XII. kerületi Szent János Kórházban amúgy is zsúfoltság tapasztalható, így viszont a betegszám megtízszereződhetne. A Szent Margit Kórházhoz huszonöt éve két új épületszárnyat építettek, a legkorszerűbb orvostechnikai berendezésekkel, idetartozik két nagy osztály is, a szülészet és a nőgyógyászat. Ezt akarták egy tollvonással megszüntetni.
A harmadik kerület, de Budapest másik fő megoldásra váró gondjai közé tartoznak a hídépítések. Észak-Budapesten két híd megépítésére van szükség, az egyik az M0-s híd, a másik pedig az Aquincum és Újpest között felépítendő városi híd. Ehhez képest Demszky Gábor főpolgármester kétségbeesetten azt hajtogatja – jegyezte meg Tarlós István –, hogy Újpest és Óbuda miatt nem épül az Aquincumi híd. Ez közönséges valótlanság – szögezte le a polgármester.

Az Aquincumi híd víziója

Először is a kerületek nincsenek abban a helyzetben, hogy lassítsanak vagy gyorsítsanak ekkora nagyságrendű beruházásokat. Másrészt az M0-s híd megépítése nem is fővárosi, hanem minisztériumi beruházás. Az M0-s végleges nyomvonala még nem dőlt el, egy sávot határozott meg a hatóság. Az óbudai önkormányzat testülete döntést hozott, hogy ha ezen a sávon belül az M0-s közelebb kerül a békásmegyeri lakótelephez, akkor mélyvezetésűnek kell lennie, de ha az út több mint 300 méterre halad el a lakóteleptől, akkor a szokásos biztonsági, környezetvédelmi előírásokkal az M0-s megépülhet. Az Aquincumi híd megépítésére a főváros készíttetett körülbelül tizenkét tanulmánytervet – magyarázta a kerület irányítója –, de nem lehet tudni, hogy melyik mellett döntöttek. Óbuda és Újpest mindössze azt kritizálta, hogy kevés a hidat megépíteni, ha nem készülnek el a hídfők környékén a járulékos műszaki beruházások. Például szükséges a 10-es, azaz a Bécsi út kiszélesítése, korszerűsítése az Aquincumi híd építésével egy időben, hogy a közlekedés tarthatatlan túlzsúfoltságát enyhítse. A fővárosi önkormányzat azonban eddig semmit sem lépett, még egy kapavágás sem történt – nehezményezte Tarlós István –, tehetetlensége elleplezésére állandóan az aktuális kormányokra mutogat, és még a hétéves fejlesztési tervében sem szerepel ez a beruházás.
A római-parti gát ügyében sem történt előrelépés. Amikor jött az árvíz, akkor Demszkyék arra hivatkoztak, hogy a tervek régen készen vannak, csak a kerület miatt nem épül a gát. Aztán elvonult az ár, a 2002-es választás kormányváltással járt, és kiderült, hogy a gáttal kapcsolatos tervekből semmi sem készült el. A kerület és a főváros most eljutott odáig, hogy a gátépítés tanulmányterveit közösen készítik.

Nincs együttműködés

Óbuda polgármestere azt tartja a legnagyobb bajnak, a kerületi fejlődés rákfenéjének, hogy a főváros és a kerületek között már nincs érdemi együttműködés, nincs semmilyen kapcsolat. 1994-ben, a Horn-kormány hivatalba lépésével a fővárosi önkormányzat olyan jogosítványokat kapott, hogy a legfontosabb kérdésekben nem kell egyeztetnie a kerületekkel. Ez határozza meg Budapest mai képét, állapotát, a főváros utcáin ezrével található kátyúkat, a szemetes járdákat, a rendetlenséget. – Ha a főváros és a kerületek viszonya továbbra is ilyen marad, állandósul ez a felemásság, akkor a jelenlegi helyzet nagyon hamar meg fogja kérdőjelezni Budapest működőképességét – szögezte le Tarlós István, Óbuda– Békásmegyer polgármestere.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.