Részleges eredményt hirdettek tegnap a Magyar Államvasutak (MÁV) Rt.-nél a harminc elővárosi motorvonat beszerzésére meghirdetett tenderen, ugyanis kiválasztották azt a befektetőt, amely a járművek megépítését finanszírozza – értesült a Magyar Nemzet. Lapunk érdeklődésére ugyanakkor a MÁV Rt.-nél nem közölték, hogy melyik befektetőcsoporttal kezdi meg a tárgyalásokat a társaság.
A meghirdetett kétfordulós pályázat menetrendje szerint július 21-én választják ki a járműgyártó céget vagy cégeket, amellyel vagy amelyekkel megkezdik a tárgyalásokat a második fordulóban. Elképzelhető, hogy ugyanaz a csoport biztosítja a tőkét, amelyik a motorvonatokat szállítja majd a MÁV-nak. A szállítóval egyébként szeptemberben kötnek szerződést, a villamos motorvonatok 2006-tól közlekednek az elővárosi vasútvonalakon.
Ismert: a MÁV Rt. igazgatósága tavaly határozott arról, hogy harminc korszerű, négyrészes motorvonattal újítják meg a járműparkot. Mivel azonban a társaságnak nincs saját forrása a beruházáshoz, a járművek megépítését befektetőkre bízzák, a MÁV Rt. pedig a használat során időarányosan fizet.
A tenderre egyébként a világ legnagyobb járműgyártói jelentkeztek: a német Siemens, a kanadai Bombardier, a francia Alstom, illetve – információink szerint – egy japán gyártó, emellett a projektben hazai beszállítók is szerepet vállalnak. A pályázat szerint a győztes szállítónak nemcsak a motorvonatok gyártásáról, hanem a folyamatos karbantartásukról is gondoskodnia kell, elsősorban ekkor jöhetnek szóba hazai beszállítók. A korszerű, légkondicionált motorvonatok Budapest–Érd– Pusztaszabolcs, Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Tatabánya valamint Budapest–Hatvan vonalon közlekednek forgalomba állításukat követően.
A MÁV Rt. tevékenységének középpontjába a fogyasztó, az utas, a fuvaroztató megfelelő kiszolgálását kell állítani – jelentette ki tegnap Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a központi vasutasnapi ünnepségen Budapesten. Elmondta: jó minőségű szolgáltatást kell nyújtani ahhoz, hogy az adófizetők úgy érezzék, megfelelő helyre került a pénzük. Csillag István kitért arra, hogy a MÁV-nál megtörtént az a szervezeti átalakulás, amely a teljesítmény mérését teszi lehetővé, és átláthatóságot teremt az üzletágak között.
A központi vasutasnapon tegnap 243 vasutastisztet avattak fel, akik a MÁV-nál szereztek felsőfokú képesítést.
A MÁV Rt. 2004. évi
fontosabb adatai
(terv)
Összes bevétel 232,6 Mrd forint
Hiány 48,4 Mrd forint
Áruszállítás
teljesítménye 45 millió tonna
Utasszám 159 millió fő
Dolgozói létszám 54 ezer fő