MÁV-pályázat: csak részleges eredmény

Putsay Gábor
2004. 07. 10. 18:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Részleges eredményt hirdettek tegnap a Magyar Államvasutak (MÁV) Rt.-nél a harminc elővárosi motorvonat beszerzésére meghirdetett tenderen, ugyanis kiválasztották azt a befektetőt, amely a járművek megépítését finanszírozza – értesült a Magyar Nemzet. Lapunk érdeklődésére ugyanakkor a MÁV Rt.-nél nem közölték, hogy melyik befektetőcsoporttal kezdi meg a tárgyalásokat a társaság.
A meghirdetett kétfordulós pályázat menetrendje szerint július 21-én választják ki a járműgyártó céget vagy cégeket, amellyel vagy amelyekkel megkezdik a tárgyalásokat a második fordulóban. Elképzelhető, hogy ugyanaz a csoport biztosítja a tőkét, amelyik a motorvonatokat szállítja majd a MÁV-nak. A szállítóval egyébként szeptemberben kötnek szerződést, a villamos motorvonatok 2006-tól közlekednek az elővárosi vasútvonalakon.
Ismert: a MÁV Rt. igazgatósága tavaly határozott arról, hogy harminc korszerű, négyrészes motorvonattal újítják meg a járműparkot. Mivel azonban a társaságnak nincs saját forrása a beruházáshoz, a járművek megépítését befektetőkre bízzák, a MÁV Rt. pedig a használat során időarányosan fizet.
A tenderre egyébként a világ legnagyobb járműgyártói jelentkeztek: a német Siemens, a kanadai Bombardier, a francia Alstom, illetve – információink szerint – egy japán gyártó, emellett a projektben hazai beszállítók is szerepet vállalnak. A pályázat szerint a győztes szállítónak nemcsak a motorvonatok gyártásáról, hanem a folyamatos karbantartásukról is gondoskodnia kell, elsősorban ekkor jöhetnek szóba hazai beszállítók. A korszerű, légkondicionált motorvonatok Budapest–Érd– Pusztaszabolcs, Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Tatabánya valamint Budapest–Hatvan vonalon közlekednek forgalomba állításukat követően.

A MÁV Rt. tevékenységének középpontjába a fogyasztó, az utas, a fuvaroztató megfelelő kiszolgálását kell állítani – jelentette ki tegnap Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a központi vasutasnapi ünnepségen Budapesten. Elmondta: jó minőségű szolgáltatást kell nyújtani ahhoz, hogy az adófizetők úgy érezzék, megfelelő helyre került a pénzük. Csillag István kitért arra, hogy a MÁV-nál megtörtént az a szervezeti átalakulás, amely a teljesítmény mérését teszi lehetővé, és átláthatóságot teremt az üzletágak között.
A központi vasutasnapon tegnap 243 vasutastisztet avattak fel, akik a MÁV-nál szereztek felsőfokú képesítést.



A MÁV Rt. 2004. évi
fontosabb adatai
(terv)
Összes bevétel 232,6 Mrd forint
Hiány 48,4 Mrd forint
Áruszállítás
teljesítménye 45 millió tonna
Utasszám 159 millió fő
Dolgozói létszám 54 ezer fő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.