Perverz hatások

A veszély lassan, de megállíthatatlanul közeledik. Itt beássa magát a termőföldbe, amott szelek szárnyán repül, mérgezi a levegőt, ihatatlanná teszi a vizet. Nincs hova menekülnünk előle, hisz otthon vagyunk: ilyenné tettük a Földet. Európa országainak egyre kínosabb ezekkel a gondokkal szembesülniük.

Pósa Tibor
2004. 07. 24. 13:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szenny öl. Az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) legutóbbi jelentése szerint csupán a szennyezett levegő évente 13 500 négyévesnél fiatalabb európai gyermek haláláért felelős. Nem a fejlődő világ elöregedett technológiája miatt szennyezett levegő az oka a majd kisvárosnyi csöppség elvesztésének, hanem itt, e mindenki által fejlettnek hitt földrészen, az egész világ kulturális bölcsőjében hal meg naponta csaknem negyven gyermek.
A kommunizmus nem volt a környezetvédelem élő példája, de szelídebb változata, a szocializmus sem szerzett benne sok dicsőséget. Ezzel az örökséggel lépett be Kelet-Európa alig három hónapja a huszonöt tagállamúvá duzzadt európai közösségbe. A nyugatiakhoz alkalmazkodó törvények megszülettek ugyan az uniónak ezen a felén is, ám ahhoz, hogy a volt keleti tömb államait a környezetvédelem terén pusztán csak közelítsük a nyugati normákhoz, szédületes összegű beruházásra lenne szükség. Az EU környezetvédelmi szabályainak megfelelő hazai szint eléréséhez szükséges összeget a szakértők 2500 milliárd forintra, mintegy tízmilliárd euróra teszik. Az irdatlan összeg több mint egyharmadát a települések szennyvízelvezető rendszerének kialakítására, korszerűsítésére kell fordítani. Az újonnan belépett volt szocialista államoknak 50–80 milliárd eurót juttat az unió 2006 végéig környezetvédelmi célokra. Ez a környezetvédelmi költségvetés tíz százaléka.
A térség környezetvédelmi felzárkóztatásának végső határidejeként 2017-et jelölték meg Brüsszelben, számos ország a legkülönbözőbb területeken kapott átmeneti mentességet. A tennivalókra nem is árt egy kis haladék, ugyanis a mienknél jobb gazdasággal rendelkező országok is belerokkannának abba, ha máról holnapra kellene felzárkózniuk Európa fejlettebb feléhez a környezetvédelemben. Ám mégiscsak jó, hogy Brüsszel meghatározza azokat az időpontokat – ezek főként az évtized utolsó esztendeiben jönnek el –, amelyekre meg kell felelnünk a nyugat-európai normáknak.
A kockázatok társadalmában és korában élünk, egyre gyakrabban támad olyan érzésünk, hogy mindenütt fenyegető veszélyek leselkednek ránk. Mi a közös a csernobili radioaktív felhőben, az egyre félreérthetetlenebb jeleket adó klímaváltozásban, a génkezelt élelmiszerekben, a fejünket a rádiótelefonból ért sugárzásban, a kergemarhakórban és a kipusztíthatatlanságáról egyre hírhedtebbé váló madárinfluenza-járványban? Tudósok, szociológusok, pszichológusok hada figyelmeztet naponta, hogy világunk a technikai fejlődés eredményeképpen egyre több új – valós és képzelt – veszélyt szül. A fejlődés nevében olyan új találmányok, eljárások kapnak polgárjogot, olyan iparágak, fogyasztási cikkek jelennek meg, amelyeknek a hatásai hosszú távon katasztrofálisak lehetnek az emberi fajra és közvetlen környezetére. Az egyén vagy mit sem tud erről, vagy képtelen védekezni ellene. Az ipari társadalom tragikus méretű környezeti ártalmainak gondolata a hetvenes években merült fel Németországban, és nagyban hozzájárult a zöldmozgalmak kialakulásához, illetve világméretű elterjedéséhez. A veszély felismerői azt tanácsolják az emberiségnek, hogy rendkívül óvatosan bánjon az általa eddig nem ismert, még nem alkalmazott technológiákkal, a beláthatatlan bajokat rejtő eljárásokkal.
Jó három évtized múltán a környezetvédelem a nyugati országokban olyan szintre jutott, hogy felmerül a fent említett „óvatossági elv” alkotmányban való rögzítése. Miért ne szólhatna egy fejezet a környezetvédelemről az alaptörvényben csakúgy, mint ahogy az 1789-ben elfogadott Emberi és polgári jogok nyilatkozatának tézisei, amelyek visszaköszönnek nem egy állam alkotmányából? – vetették fel az ötletet francia alkotmányjogászok. Az uniós törvényekbe is beépült az „óvatossági elv” több eleme, így az 1992-es maastrichti megállapodásban vagy a 2001-es nizzai szerződésben is szerepel. Az Európai Bíróság jó néhány ítélete szintén hivatkozik az Európai Unió által megerősített nemzetközi szerződésekre.
Jacques Chirac francia köztársasági elnök javaslatára, amelyet a két évvel ezelőtti választási kampány idején fogalmazott meg, Párizs épp ezt a fejezetet a napokban építette be az alkotmányába. 2002 őszén megalakult az a húszfős „vének tanácsa”, amelynek meg kellett fogalmaznia az „óvatossági elv” mibenlétét: meghatározni a környezet védelmét mint a nemzet egyik létérdekét. Az első üléseken azonban villámgyorsan kiderült, milyen homlokegyenest eltérő elképzelésekkel érkeztek a tanácsba a neves és elismert személyiségek. A „vének” közötti nézetkülönbségek oly hatalmasak voltak, hogy csak két változatban tudták előterjeszteni az elnöknek ajánlásaikat. Az egyik változat tartalmazza az „óvatossági elvet”, a másik viszont meg sem említi. Az államfő az első variáns mellett döntött, s az igazságügy-minisztérium egy év alatt a megfelelő jogi formába öntötte az alkotmánymódosítás-tervezetet, amelyet egy hónapja elfogadott a francia nemzetgyűlés.
Nemcsak a „vének tanácsában”, hanem a pártokban és a tudományos testületekben is ellentétesen ítélték meg a kérdést. Mi lehet ennek az oka? Az „óvatossági elv” ellenzői között ott találunk nagyiparosokat, de a tudomány képviselőit is. Ők az elv szentesítése ellen harcoltak. Azzal érveltek, hogy a mindeddig nem bizonyított veszélyekre hivatkozva számos pert zúdíthatnak a gyártók nyakába, ezzel fékezve a gazdaság előrehaladását. A vállalkozók országos szövetségének elnöke egyenesen a hazát veszélyeztető rejtett lehetőségről szólt. A biztosítók is nyugtalankodtak, ugyanis nekik kellene felelniük anyagilag a valós vagy a jövőben esetlegesen bekövetkező károkért. Tavaly tavaszszal a tudományos akadémia véleményt tett közzé az alaptörvény-tervezet e szakaszának „perverz hatásairól”. Az akadémikusok szerint bármely tudományos kísérlet sorsa a közvélemény ilyen vagy olyan megítélésétől függhetne, s ez drámai következményekkel járhatna az ország jövőjét illetően. Kinek, minek van legnagyobb hatása a közvéleményre? A sajtónak. Nehogy a mindenhol kotnyeleskedő, de semmihez sem értő újságírók döntsék el a szakértők helyett, hogy mely kísérleteket kell lefolytatni! – kiáltottak fel a dühüket alig palástoló tudósok. „Olyan körülmények között kellene dolgoznunk – hangoztatja a francia tudományos élet több kiemelkedő személyisége –, mintha rendkívüli állapotban élnénk.”
Persze a környezetvédők oldalán teljes volt az egyetértés abban, hogy az „óvatossági elvet” az alaptörvényben kell rögzíteni. A tudósok egy csoportja is mögéjük állt, akik szerint a környezetvédelmi elv alkotmányos rögzítése nemcsak hogy nem fékezi, hanem ellenkezőleg, serkenteni fogja az olyan jellegű tudományos kutatást, ahol meghatározható a különböző személyek felelőssége.
És még nem is beszéltünk arról, hogy ki felel az alaptörvény alkalmazásáért. A környezetvédelem, a parlament, a bíróság, a helyi hatalom vagy talán az állampolgárok szabad szerveződései? Mindeddig nincs válasz erre a kérdésre sem, még az alkotmánymódosítás törvényerőre emelését követően sem. Ki gondolta volna, hogy környezetvédelmi kérdések ilyen mélyen fel tudják kavarni a francia társadalmat!
Az egyértelmű válaszadásra egyre nagyobb szükség lenne. Dominique Belpomme francia rákkutató állítása szerint a mai rákos megbetegedések 60-70 százalékát környezeti tényezők okozzák. A neves orvos szavai megdöbbentők: „Mi már más betegségektől szenvedünk, mint őseink száz, kétszáz évvel ezelőtt. Ezek a kórok nem vezethetők vissza természetes okokra. Ezek az ember közreműködésével jöttek létre.”



Magyar mentesség
Hazánk a csatlakozási tárgyalások során átmeneti engedményt kapott Brüsszeltől néhány fontos környezetvédelmi követelmény teljesítésére. Ezek között 2005. december 31-ig mentességet kaptunk az összes csomagolási hulladék legalább 50 százalékos hasznosításának, illetve az üveg és műanyag csomagolóanyagokból keletkező hulladékok legalább 15 százalékos újrafeldolgozásának követelménye alól. Az átmeneti időszak elsősorban a lakossági szelektívhulladék-gyűjtés megszervezéséhez szükséges.
Egyes hazai berendezéseknél – a technológiák korszerűtlen színvonala, a füstgáz tisztításának és az égetési technológia folyamatos ellenőrzésének hiányosságai miatt – az EU-követelmények csak korszerűsítéssel vagy teljes kicseréléssel teljesíthetők. Erre 2005. június 30-ig kaptunk átmeneti mentességet.
A szervesanyag-felhalmozódás (például algásodás) miatt veszélyeztetett területekre 2008. december 31-ig, a tizenötezer lakosú települések környezetvédelmi gondjainak előírásszerű megoldására 2010. december 31-ig, a kétezer–tizenötezer közötti lélekszámú helységeket illetően 2015. december 31-ig, illetve – így a hivatalos megfogalmazás – a négyezer vagy annál nagyobb lakosegyenértéknek megfelelő kibocsátású, meghatározott üzemekkel kapcsolatos követelmények teljesítésére 2008. december 31-ig kaptunk átmeneti mentességet, mivel az irányelv végrehajtásának nagy összegű beruházásait az ország csak hosszabb távon képes teljesíteni. Magyarország a feladat megoldására szennyvíz-elvezetési és -tisztítási megvalósítási programot dolgozott ki.
A nagy tüzelőberendezések légszennyezőanyag-kibocsátásának korlátozására mindössze a 2004. december 31-ig terjedő időszak áll rendelkezésünkre a technológia fejlesztésére mind az energiaipari, mind az energiaiparhoz nem kapcsolódó szektorban, például a cukorgyárak esetében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.