Új kihívások előtt az angol sajtó

Jotischky László
2004. 07. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Réges-rég történt, talán igaz sem volt, hogy a londoni Pall Mall egyik előkelő klubjának könyvtárában, egy öblös bőrfotelben halva találtak egy öregurat, aki látszólag a Times lepedőnyi oldalaiba mélyedt. Senki sem furcsállta, senki sem merte megszólítani, csak amikor este bezárták a könyvtárat, jöttek rá, hogy békésen jobb- létre szenderült. Addig azt hitték, hogy kedvenc lapját böngészi.
Kétségtelen, hogy a Times és a többi „komoly” országos napilap mögött könnyen elrejtőzhet a világ elől az olvasó. Legalábbis mostanáig. A brit sajtó legújabb fejleménye ugyanis az, hogy a hatalmas, földalattin, autóbuszon alig kezelhető lapokat úgynevezett tabloid méretre csökkentik, vagyis az eredeti méret felére. A brit közönség sokáig aszerint ítélte meg az újságolvasók társadalmi vagy szellemi színvonalát, hogy mekkora lapot olvasnak. A kisméretű tabloidok általában könnyebb, felületesebb érdeklődésnek szóló hírekkel kedveskedtek olvasóiknak, s ezeket is igyekeztek minél egyszerűbben megfogalmazni. Az egyetemek újságíró szakán azt rágták a kezdő zsurnaliszta szájába, hogy egy mondat sose legyen hosszabb tizenkét szónál (pedig az angolban a ragokat külön szó helyettesíti), és ha lehet, ne legyenek a szavak két szótagnál hosszabbak, mert így rögtön megérti az olvasó, amit olvas. Ilyen megkötésekkel nehéz bonyolult fogalmakat megértetni, s a klasszikus tabloidok – a Sun, a Daily Mirror – hírei jobbára hazai popsztárok, labdarúgók, esetleg amerikai filmszínészek magánügyeiről szólnak, vagy a mindennapi élet apró-cseprő viszontagságairól. Ha pedig olyan szenzációs politikai hír adódik otthon vagy külföldön, amelyet nem lehet elhanyagolni, akkor a tálalás szenzációs és leegyszerűsítő, a szalagcímek harsányak, a politikai állásfoglalás nüansz nélküli.
Részben a tévének, részben az informatika rohamos fejlődésének tulajdonítható, hogy a példányszámok csökkennek. Nem véletlen, hogy az első komoly – és lepedőnyi méretben megjelenő – napilap, amely „tabloidálta” magát, az Independent volt. Példányszáma olyan félelmetesen csökkent, hogy egy időben bizonyos helyeken ingyen osztogatták. A tabloid forma csodákat művelt: az eladott példányok száma sokszorosára ugrott, ami persze megsokszorozta a hirdetőket is.
Rupert Murdoch a Times és a Sun tulajdonosa, aki a piacot három sávra bontva látja. A komoly, nagyméretű lapok, mint a Times, közepes színvonalú tabloidok műveltebb, érdeklődőbb, de nem vájt fülű olvasóknak szólók, mint például a Daily Mail és a legalacsonyabb közös nevezőn működő bulvártabloidok, mint a Sun, a maga nevezetes harmadik oldalával, amelyen rendszerint hanyagul, sőt hiányosan öltözött fiatal hölgyek láthatók. Egyesek szerint ez a kebeloldal. De lám, Murdoch maga is átlépte a Rubicont, s az idén elkezdte a Times egyes számait is tabloidálni. Vagyis ma már a Times kapható nemcsak lepedő, hanem tabloid formában is.
Csakhogy többről van szó, mint kirakatrendezésről. A fele méret nem csak egyszerű tördelési változásokat jelent. Óhatatlan a tartalmi változás is, a rövidítés, az azzal járó egyszerűsítés, bizonyos témák teljes kihagyása, még ha a tabloid formátumú Times vagy Independent vaskosabb is a kétszeres oldalméretűnél. A kriglibe sör kívánkozik, nem pezsgő. S miután az olvasónak azt ígérik, hogy a két lapméret nem jelent tartalombeli különbséget, veszélyben a nagy alakzatban megjelenő változat színvonala is. Immár a Guardian, a balliberális értelmiség sajtószerve is latolgatja, hogy ne jelentessen-e meg tabloid kiadást. Nem lenne csoda, hiszen a Guardian közmondásosan kis példányszámú lap.
Az angol újságolvasó náció. A tömött földalattin is egyedül érzi magát az az utas, aki nem olvas újságot. Az alacsony példányszám tehát még mindig elég nagy, hiszen ne feledjük, közel hatvanmilliós nemzetről beszélünk! A Sun naponta hárommillió példányban jelenik meg, a Daily Mail hétköznap közel két és fél millió, szombatonként a három és fél milliót is megközelítő számban. A nagy formátumú, komoly hangvételű lapok közt a Daily Telegraph vezet egymillióval, míg a Times példányszáma 400 ezer körül van. Ezeket követi kisebb-nagyobb távolságban a Financial Times, az Independent és a Guardian.



Tulajdonost cserélt a Daily Telegraph. Lord Black hosszas huzavona és az Atlanti-óceán mindkét partján lefolytatott bírósági eljárások után arra kényszerült, hogy eladja a Telegraphot. Nemcsak sajtóberkekben, hanem a nagyközönség körében is izgatottan figyelték, hogy a szép számú érdeklődő közül ki lesz az „új földesúr”. Végül a máris újságmágnásnak számító, de a nyilvánosság elől legendásan elzárkózó skót ikertestvérpár, a Barclay fivérek vitték el a pálmát. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.