Vizsgálják a szoftverhiba okait

Külső céggel fogják megvizsgáltatni a vámhatóság májusi szoftverproblémájának okát, s ezt követően születhet döntés a kártérítési igény érvényesítéséről. A vizsgálatra több céget is felkértek, ám információink szerint a megbízatásért nem tolonganak a vállalkozások, aminek magyarázata lehet, hogy rendkívül szerteágazó feladat az ellenőrzés. Ma még nem tudni, fizet-e kártérítést a szoftverfejlesztő vállalat, s mikorra zárul le az ügy.

Munkatársunktól
2004. 07. 14. 17:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pillanatnyilag még nem tudni, lesz-e felelőse a vámosok korábbi szoftverproblémáinak. Májusban a vámszolgálat szoftverének meghibásodása miatt szinte leállt a vámkezelés hazánkban, ami miatt érdekvédelmi szakszövetségek naponta fogalmazták meg aggályaikat. Medgyessy Péter miniszterelnök és Draskovics Tibor pénzügyminiszter pedig májusban látogatást tett a testületnél, s utasították annak vezetőit, szüntessék meg a kialakult helyzetet. Ismeretes, a nem uniós tagállamokból származó termékek vámkezelése után befolyt vám egynegyede visszakerül a vámkezelést végző tagállam büdzséjébe. Így nem mindegy, milyen szolgáltatást nyújtanak a magyar pénzügyőrök, illetve az importőrök, kereskedők hol vámkezeltetnek.
Nagy János, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága vezetője lapunknak adott korábbi interjújában a probléma okát ekként festette le: rendszereik többsége hibátlanul működött, csupán az árunyilatkozat-feldolgozó rendszer szoftverével volt probléma, a gép lefagyott. A forgalom május második hetében megnőtt, amit a külső fejlesztőcég szoftvere nem bírt feldolgozni. A rendszert szinte élesben kellett kipróbálniuk, nem volt elegendő idő a felkészülésre. Arra a kérdésre, elképzelhető-e, hogy a gyengélkedő program miatt nem fizetik ki a szoftver árát és a telepítési díj egy részét a fejlesztővállalatnak, Nagy János azt mondta: egy jelentős összeg még átutalásra vár. A vizsgálatok lezárása és a felelősség megállapítása ismeretében ezt is elképzelhetőnek tartotta. A teljes program – a 2002-ben befejezett fejlesztéssel együtt – 1,3 milliárd forintba kerül.
A vámhatóságnál megkeresésünkre most azt közölték: a májusi szoftverprobléma okát egy külsős céggel fogják megvizsgáltatni, auditáltatni. Ehhez azonban meg kellett várniuk a fejlesztés június végi befejezését. A szerződés értelmében még plusz tíz nap állt a fejlesztő rendelkezésére a feladat befejezésére, s az utolsó szállítás a múlt héten megtörtént. Az átvételt követi az üzembe helyezés, s csak kedvező tapasztalatok esetén utalják át a fennmaradó összeget. A májusi problémák kivizsgálására több céget is felkértek. Információink szerint a megbízatásért nem tolonganak a vállalkozások, aminek magyarázata az lehet, hogy rendkívül szerteágazó és komoly feladat az ellenőrzés. Ezt jól mutatja, hogy a fejlesztést összesen 120-140 szakember végezte. A vámhatóság szerint nem átfogó vizsgálatra kerül majd sor, hanem célzottra, s a testületnek vannak javaslatai, mire kell fókuszálni. Arra a kérdésre azonban, mikor várható az ügy lezárása, nem tudtak pontos választ adni, hiszen most az auditálók kiválasztása van folyamatban. A vámkezeltetésben érintett cégek, szakszövetségek az eltelt időszakban annak a véleményüknek adtak hangot, hogy a májusi „rémálom” óta igen pozitív a pénzügyőrök feladatokhoz való hozzáállása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.