Magyarországra tévedt szombaton Ausztriából egy Cessna 142-es kisrepülőgép, ezért Kecskemétről a NATO Egyesített Légi Hadműveleti Központjának riasztására két MiG–29-es vadászrepülő emelkedett fel – közölte az MTI-vel Kiss Dezső alezredes, a Honvédelmi Minisztérium sajtóügyeletese. Az egymotoros osztrák gép pilótája ekkor már az eltévedt, rádiókapcsolat nélküli gépeknél a nemzetközi légi közlekedésben szokásos módon folyamatosan háromszögletes útvonalat repült Répcelak térsége felett. A magyar földi irányítás felvette a kapcsolatot az osztrákokkal, akik sikeresen hazavezették az eltévedt pilótát. A művelet összesen huszonhét perc alatt zajlott le. A riasztás és a vadászgéppár felemelése rendben zajlott – fűzte hozzá az ügyeletes.
A tévedések elkerüléséhez fontos a gép navigációs rendszerének és a pilóta tudásának megfelelő alkalmazása – nyilatkozta lapunknak Kovács László, a Rendészeti Biztonsági Szolgálathoz tartozó Légi Rendészet hivatásos pilótája. A szakember szerint a polgári repülés szabályai nem egyszerűek. A különböző országok határsávjába csak engedéllyel lehet berepülni, amit legalább öt munkanappal a felszállás előtt igényelni kell. Fontos, hogy a pilóta ismerje a határok elhelyezkedését, és célszerű, ha a berepülni kívánt útvonalat berajzolja a térképen. Elengedhetetlen a tiltott légterek ismerete is. Ilyen lehet például nálunk a paksi atomerőmű, míg korlátozott légtérnek számítanak a katonai lő- vagy repülőterek, amelyek fölött csak bizonyos magasságokban vagy rádión kérhető engedéllyel, külön útvonalon lehet elrepülni. Sűrűn lakott települések vagy embercsoportok fölött háromszáz méter a repülési magasság, amit egy hatszáz méter sugarú kör legmagasabb pontjától kell számítani. Lakott területen kívül ez a magasság százötven méter.

Teljes leállás jön az egészségügyben - itt vannak a legfontosabb tudnivalók!