Olcsónak tűnő motorvonatok

A Közbeszerzési Döntőbizottság második alkalommal tartott tárgyalást az érintett felek részvételével a MÁV-motorvonatok ügyében. A döntőbizottság határozatától függ, hogy a Stadler vagy a Bombardier járműveit vásárolhatja meg a MÁV.

Putsay Gábor
2005. 06. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly feladatnak ígérkezik annak elfogadtatása, hogy ülőhelyenként és évente egy eurócentért el lehet-e látni egy elővárosi motorvonat karbantartását, illetve tisztítását. A MÁV Rt. közbeszerzési tenderén vesztes kanadai–német Bombardier szerint a cég a háttérbázisa révén ezt minden további nélkül teljesíteni tudja, így a vasúttársaság legutóbb jogszerűtlenül érvénytelenítette ajánlatukat, és hozta ki győztesként immár második alkalommal a svájci Stadlert és magyar partnerét, a Ganz Transelektrót. A MÁV harminc motorvonat leszállítására és a járművek harmincéves karbantartására kért árajánlatot, utóbbi esetében három tételt – karbantartási, tisztítási költségek, javítóbázis építése és fenntartása – külön súlyszámok alapján értékelt. A vasúttársaság június 1-jén azzal az indokkal érvénytelenítette a Bombardier ajánlatát, hogy a motorvonatok karbantartási és tisztítási feladatainak ellátására kirívóan alacsony, mindössze egy eurócentes árajánlatot adott, ami nem fedezi a valós költségeket. Furcsa módon a Bombardier a pontszámok összege alapján – mivel a magas pontszámmal értékelt tételre nyújtott be a cég egy eurócentes árat – megnyerte volna a versenyt azzal együtt, hogy a Stadler a harmincéves futamidőt figyelembe véve lényegesen olcsóbban bocsátaná a MÁV rendelkezésére a járműveket.
A döntőbizottság a Bombardier jogorvoslati kérelmére kezdte meg eljárását, ennek lezárásáig megtiltotta a MÁV-nak és a Stadlernek, hogy szerződést kössenek, tegnap pedig a nyilvános tárgyaláson hallgatta meg a felek érveit. Mint az várható volt, elsősorban a kirívóan alacsony ár értelmezésében különbözött leginkább a felek álláspontja. A Bombardier jogi képviselője közölte: a MÁV indokolatlanul utasította el ajánlatukat, az alacsony ár ugyanis nem azt jelenti, hogy azt lehetetlen lenne teljesíteni. Elsősorban üzletpolitikai szempontokat vettek figyelembe, ami a cég véleménye szerint nem sért esélyegyenlőséget, s versenyjogi szempontból sem lehet az ajánlatukat kedvezőtlennek minősíteni. A Bombardier elsődleges célja, hogy motorvonataival betörjön a magyar piacra, az árat pedig úgy állapították meg, hogy az anyavállalat szerepvállalását is figyelembe vették. A MÁV képviselője rámutatott, hogy a Bombardier nem tett eleget a pályázati dokumentációban rögzített feltételeknek. A vasúttársaság ugyanis a meghatározott feladatokra külön-külön kért értékelhető – a valós költségeket biztosító – árajánlatokat, s ezek szerint határozta meg az értékelési rendszert. A döntőbizottság legkésőbb július 14-én dönt a motorvonatok ügyében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.