Komoly feladatnak ígérkezik annak elfogadtatása, hogy ülőhelyenként és évente egy eurócentért el lehet-e látni egy elővárosi motorvonat karbantartását, illetve tisztítását. A MÁV Rt. közbeszerzési tenderén vesztes kanadai–német Bombardier szerint a cég a háttérbázisa révén ezt minden további nélkül teljesíteni tudja, így a vasúttársaság legutóbb jogszerűtlenül érvénytelenítette ajánlatukat, és hozta ki győztesként immár második alkalommal a svájci Stadlert és magyar partnerét, a Ganz Transelektrót. A MÁV harminc motorvonat leszállítására és a járművek harmincéves karbantartására kért árajánlatot, utóbbi esetében három tételt – karbantartási, tisztítási költségek, javítóbázis építése és fenntartása – külön súlyszámok alapján értékelt. A vasúttársaság június 1-jén azzal az indokkal érvénytelenítette a Bombardier ajánlatát, hogy a motorvonatok karbantartási és tisztítási feladatainak ellátására kirívóan alacsony, mindössze egy eurócentes árajánlatot adott, ami nem fedezi a valós költségeket. Furcsa módon a Bombardier a pontszámok összege alapján – mivel a magas pontszámmal értékelt tételre nyújtott be a cég egy eurócentes árat – megnyerte volna a versenyt azzal együtt, hogy a Stadler a harmincéves futamidőt figyelembe véve lényegesen olcsóbban bocsátaná a MÁV rendelkezésére a járműveket.
A döntőbizottság a Bombardier jogorvoslati kérelmére kezdte meg eljárását, ennek lezárásáig megtiltotta a MÁV-nak és a Stadlernek, hogy szerződést kössenek, tegnap pedig a nyilvános tárgyaláson hallgatta meg a felek érveit. Mint az várható volt, elsősorban a kirívóan alacsony ár értelmezésében különbözött leginkább a felek álláspontja. A Bombardier jogi képviselője közölte: a MÁV indokolatlanul utasította el ajánlatukat, az alacsony ár ugyanis nem azt jelenti, hogy azt lehetetlen lenne teljesíteni. Elsősorban üzletpolitikai szempontokat vettek figyelembe, ami a cég véleménye szerint nem sért esélyegyenlőséget, s versenyjogi szempontból sem lehet az ajánlatukat kedvezőtlennek minősíteni. A Bombardier elsődleges célja, hogy motorvonataival betörjön a magyar piacra, az árat pedig úgy állapították meg, hogy az anyavállalat szerepvállalását is figyelembe vették. A MÁV képviselője rámutatott, hogy a Bombardier nem tett eleget a pályázati dokumentációban rögzített feltételeknek. A vasúttársaság ugyanis a meghatározott feladatokra külön-külön kért értékelhető – a valós költségeket biztosító – árajánlatokat, s ezek szerint határozta meg az értékelési rendszert. A döntőbizottság legkésőbb július 14-én dönt a motorvonatok ügyében.

A Pride-hatás