Bár a gépjármű-tulajdonosok úgy érzik, hogy lenyúzzák a bőrüket is a folyamatosan emelkedő fenntartási költségekkel, valójában a költségvetés és ezen keresztül az adófizetők komoly összegekkel támogatják a gépjármű-közlekedést. A Levegő Munkacsoport szakértői 1991 óta végeznek számításokat, amelyek mérleget vonnak a közlekedésből származó állami bevételek és a közlekedéssel összefüggő állami kiadások között.
2004-ben a közúti személy- és tehergépkocsi-közlekedésből származó államháztartási bevételek összege mintegy 560 milliárd forint volt. Ezzel szemben a gépjárműforgalommal kapcsolatos államháztartási kiadások, illetve bevételkiesések mintegy 4700 milliárd forintot tettek ki, ami 4100 milliárd forint költséget jelent. Ez a közúti gépjárműforgalomnak nyújtott támogatással egyenlő, ami megfelel a 2004. évi bruttó hazai termék 20 százalékának. Ebből a személygépkocsikra vonatkozóan az állami bevételek 480 milliárd forintot tesznek ki, a kiadások pedig meghaladják a 2000 milliárd forintot, vagyis a támogatás több mint 1500 milliárd forint. A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 80 milliárd forintot, a kiadások pedig 2600 milliárd forintot tesznek ki, a támogatás tehát több mint 2500 milliárd forint. Ez utóbbin túlmenően mintegy 1000 milliárd forintra becsülhető az a kár, amit a tehergépkocsik okoznak, de a közlekedés összes résztvevői, elsősorban a személygépkocsi-tulajdonosok fizetik meg.
Az állami bevétel minden forintjára tehát a társadalom összesen hét forintot fizet rá. A személygépkocsik esetében három, a tehergépkocsiknál 31 forintot. Ez a többletkiadás nemcsak igazságtalan, de versenyképességi hátrányt is jelent számunkra – mondta lapunknak Pavics Lázár, a Közlekedési támogatások, a közlekedéssel kapcsolatos bevételek és kiadások című könyv egyik szerzője, a Levegő Munkacsoport szakértője. S a versenyképességet most nem a magyar–szlovák viszonylatban kell érteni, hanem Európa és az Egyesült Államok, illetve Európa és Ázsia versenyfutása szempontjából. Stratégiai előnyök a vasúti közlekedés jelentős támogatásából és a közúti szállítás visszaszorításából származhatnak – fejtegette a közgazdász.
A fő baj az, hogy az egész társadalom egyre inkább a közúti gépjármű-közlekedés nyújtotta lehetőségek kihasználására épül. Ennek megfelelően alakulnak a településeink, szervezik meg kapcsolataikat a gazdaság szereplői, s rendezik életüket az egyes emberek is.
Ugyanakkor a környezetszenynyezés exponenciálisan növekszik, a föld kőolajtartalékai előbb-utóbb kimerülnek, a külföldi energiaforrásokra alapozott gazdaságokat folyamatosan politikai bizonytalanságok veszélyeztetik. Pavics szerint nyilvánvaló, hogy a közlekedésben végbemenő jelenlegi folyamatok fenntarthatatlanok, folytatásuk már most is finanszírozhatatlan.
Vogel Evelin elismerte, ő készítette a hangfelvételeket