A kommandóstól a sminkmesterig

A sikeres pályaválasztáshoz szükséges ismeretek, készségek elsajátítását nem lehet elég korán kezdeni, hiszen a felmérések mellett mindennapi tapasztalataink is igazolják, hogy a sikeres pályaválasztás és a kiegyensúlyozott élet között szoros összefüggés van. Ennek fényében nem meglepő, hogy az Egyesült Államokban már az elemi iskolában igyekeznek a nebulókat a későbbi sikeres döntések érdekében a pályaválasztás buktatóira felkészíteni s e téren is öntudatosságra nevelni. Magyarországon mindez még gyerekcipőben jár.

Haág Zalán
2005. 07. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Nemzeti alaptanterv (NAT) előírja, hogy iskolai keretek között is foglalkozni kell a pályaválasztás kérdésével, erre a csekély számú osztályfőnöki órákon kevés idő jut, ha jut egyáltalán. Ennek a helyzetnek a megváltoztatását tűzte ki talán országszerte egyedülálló módon Szegeden a Családért és Munkáért Keresztény Alapítvány, amely Árnyékprogram elnevezésű kezdeményezésével pótolhatatlan segítséget nyújt a jelentkező diákoknak.
Az amerikai Job Shadow program magyarországi megfelelőjének koordinátora és továbbgondolója, a huszonöt éves Szabó Katalin fél éve kezdte a munkát az alapítványnál önkéntesként, s most már főállásban végzi feladatát. Ezt megelőzően maga is megtapasztalhatta, hogy a gyorsan változó világban milyen nehéz egy fiatalnak megtalálnia a helyét az életben. Katalin a Szegedi Tudományegyetem tanárképző karán szerzett diplomát, majd dolgozott a médiában és piackutatóként is, de hónapok, sőt évek tapasztalatára volt szüksége ahhoz, hogy rájöjjön, mivel is szeretne foglalkozni. – Sokan úgy kezdenek szakmát tanulni vagy egyetemre, főiskolára járni, hogy fogalmuk sincs, ha szerencsés esetben négy-öt év alatt befejezik tanulmányaikat, mihez kezdenek a képzést igazoló papírral. Esetleg van elképzelésük, de ez nem valós tapasztalatokon alapul, így később csalódniuk kell – mondja a program koordinátora.
Az Árnyékprogram tehát ennek kiküszöbölését, a felesleges csalódások elkerülését célozza. A programra önkéntes alapon jelentkezhetnek a diákok. A jelentkezők kezdetben a programvezetővel közösen pályaorientációs kérdőíveket töltenek ki, amelyek az érdeklődési körüket, képességeiket, elképzeléseiket szondázzák. – Ennek kiértékelésével megtudjuk, mely hivatások, szakterületek érdeklik a gyerekeket – mondja Szabó Katalin. – Ez alapján határozzuk meg, melyik szakmát ismerje meg közelebbről a diák. Ám ha a jelentkező egészen más pályát szeretne megismerni, mint ami a kérdőívre adott válaszokból következne, akkor a gyerek akarata fog érvényesülni. Végül is az a lényeg, hogy az ő döntését segítsük elő a munkánkkal – magyarázza a koordinátor.
Ezt követően a részt vevő 14 és 18 év közötti középiskolások közelről kapnak képet az általuk választott vagy favorizált szakmáról. Egy napot töltenek egy adott munkahelyen úgy, mintha árnyékai lennének a szakma ott dolgozó mesterének – innen az Árnyékprogram elnevezés. Amikor eldől, melyik diák melyik szakmával ismerkedik meg, a résztvevők komoly felkészülése következik. A gyerekek önállóan „árnyékmappát” készítenek: ebben a saját témájukba vágó idézetek, a témáról általuk összegyűjtött újságcikkek és a munkahelyen a szakma fortélyaival őket megismertető „árnyékvezetőnek” szóló, saját önéletrajzuk is helyet kap. Majd amikor elérkezik a nagy nap, és végre elmehetnek az általuk választott hivatás gyakorlójához, saját kérdéseik mellett fel kell tenniük a program koordinátorával előre megbeszélteket is. Így választ kapnak arra, hogy milyenek a szakma foglalkoztatási kilátásai, az előnyök mellett milyen hátrányokkal kell szembenézniük munkájuk során, illetve „mesterük” milyen tanácsot adna nekik, ha végül úgy döntenek, hogy elindulnak az adott szakmához vezető úton. – A program célja nem az, hogy az adott pályát népszerűsítse a diákok előtt, hanem hogy valós képet kapjanak a szakmáról annak nehézségeivel, árnyoldalaival együtt. A lényeg, hogy segítsük a résztvevőket a számukra helyes döntés meghozatalában – mondja Szabó Katalin. Egyelőre a szegedi Eötvös József Gimnázium két osztályának negyven diákját tudták fogadni a programban. A programvezető nagyon kedvező tapasztalatokról számolt be. Mint mondja, nem volt olyan szakma, ahol ne találtak volna valakit, aki szívesen segítette volna munkájukat. – Így nem akadt olyan kívánság, amit ne tudtunk volna diákjainknak teljesíteni – mondja nem kis büszkeséggel. A diákok a szakma elméleti ismérvei mellett bepillantást kaphattak a gyakorlati tudnivalókba is. Így saját választásuktól függően ékszerésznél gyűrűt hajlítottak, pszichológusnál intelligenciatesztet töltöttek ki, megnézhették kommandósok és rendőrök fegyvereit, de beülhettek a tolmács szakos hallgatók vizsgájára, ott lehettek egy könnyűzenei klip születésénél, vagy épp egy programozóval közösen vizsgálhatták egy pacemaker háromdimenziós modelljét. Az izgalmas napot követően a gyerekeknek esszét kellett írniuk tapasztalataikról, amelyben negatív és pozitív élményeikről is beszámolhattak mind a programot, mind a választani szándékolt hivatást illetően.
Egyikük, a 15 éves Szilvia álma, hogy szinkrontolmács legyen. Ezen a tervén az Árnyékprogramban való részvétele sem változtatott, igaz, most már árnyaltabban – ha úgy tetszik, tisztábban – látja a rá váró feladatot és kihívást, mint korábban. A szakterülettel kapcsolatban így fogalmazott: – Sokkal izgalmasabb és bonyolultabb, mint azt gondoltam, ezért tapasztalatszerzésnek remek volt. A program segített abban, hogy jobban átgondolhassam, valóban ezt akarom-e csinálni. Világossá vált, hogy ebben a szakmában vannak hozzám illő és kevésbé testhezálló ágak, így tudom, min kell még csiszolnom, és tisztában vagyok azzal, milyen jövő vár rám, ha erre a pályára lépek – tette hozzá.
Szabó Katalin szeretné kibővíteni a programot létszámában és korosztályában egyaránt, mert úgy látja, hogy a középiskolát már elvégzett, 18 év feletti fiatalok is nehézségekkel küzdenek a pályaválasztás terén. Kérdésünkre, hogy szeretne-e továbbra is ezzel foglalkozni, határozott a válasz: – Nem bírnám abbahagyni, sőt az Árnyékprogram tapasztalatainak felhasználásával szeretnék új, a fiatalokat segítő programok megszervezésében, lebonyolításában is segíteni – mondja lelkesen. Ehhez azonban szükség van civil szervezetek, alapítványok, egyéb támogatók segítségére is. Az Árnyékprogram során ugyanis a pénz nem jelenik meg: a diákoknak természetesen nem kellett fizetniük, és a szakmák mesterei is anyagi ellenszolgáltatás nélkül vállalták a közreműködést. A program ősztől Pálya! Futás! néven folyik tovább, amire az Árnyékprogram sikere nyomán már tíz osztály diákjai jelentkeztek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.