Kiszelly Zoltán június 25-én megjelent, A politikai pártok alternatívái című cikkéhez kívánok hozzászólni. A 2006-os választás tétje mind a szocialisták, mind a Fidesz számára hatalmas. Egy Orbán Viktor nélküli Fidesz életben maradására kevés az esély, de Gyurcsány Ferenc bukása után sem maradna egyben az MSZP nevű konglomerátum. Indokolt tehát mind a két kormányzásképes pártnak áttekinteni a lehetőségeket.
Kiszelly Zoltán a cikkében megállapítja, hogy a pártok a törzsszavazóikat már lajstromba vették, és további szavazatokat ideológiával már nem lehet szerezni. Ezzel a megállapítással maradéktalanul egyetértek, így ezzel a területtel most nem is foglalkozom. A kormányzás tekintetében mindig a kormányon lévő van helyzeti előnyben. Az MSZP kormánypénzen reklámozhatja magát és tetteit, népszerű döntéseket hozhat, lényegesen nagyobb sajtómegjelenésre van lehetősége. Ezekkel a lehetőségekkel az ellenzék nem rendelkezik. Egyes országokban ezért szokott árnyékkormányt alakítani az ellenzék, így mutatva fel alternatív kormányzóképes csapatot a közvélemény felé. Az árnyékkormány intézménye még nem bevált eszköz hazánkban, valószínűleg ezért nem ezt az utat választotta a Fidesz. Létrehozott azonban tagozatokat, a „kormányzás 2006” munkacsoportot, amelynek működéséről azonban egyelőre keveset lehet hallani.
Az fogja megnyerni a 2006. évi választásokat, aki jobban szervezi meg a csapatát és kampányát, és aki hatékonyabban tud mozgósítani. De csak az a párt tud hatékony kampányt folytatni, amelyik a választások közötti éveket felkészüléssel tölti. Az MSZP már a kilencvenes évek kezdete óta jelentős számú, fegyelmezett és elkötelezett tagsággal, gyakorlott vezetőkkel és komoly hálózattal rendelkezik. A 2002-es választási vereség után a Fidesz belátta ezt a versenyhátrányát, és komoly lépéseket tett e téren. Jelentősen bővítette tagjainak és támogatóinak (lásd polgári körök) számát.
A kérdés az, hogy melyik nagy párt tud majd hatékonyabban mozgósítani.
Villányi Balázs
közgazdász, a Századvég Politikai Iskola végzős hallgatója,
Nagykovácsi
Jó hír: megszűnhetnek a dugók az M7-esen
