Kockázatos ügyletnek tartják a Malév Rt. megvásárlását a Krasznojarszki Légitársaság (KrasAir) oroszországi konkurensei – írta tegnapi számában a Gazeta című orosz napilap. Emlékeztetett arra, hogy Borisz Abramovics, a Moszkvában kft.-ként bejegyzett AirBridge – július 12. óta AirUnion – vezetője és a KrasAir vezérigazgatója áprilisban személyesen utazott Budapestre, hogy nyilvánosan is elmondja, miért áll érdekében az öt orosz légitársaságot tömörítő szövetségnek a Malév megszerzése. A szövetség azt reméli, hogy a Malév megvásárlásával be tud törni a nagyobb profitot ígérő nyugat-európai piacra, és a nemzetközi forgalomban Oroszország második számú szereplőjévé válik a nemzeti légitársaság, az Aeroflot mögött. Nem mellékes tényező az sem, hogy a Malév korszerű légiflottával – 28 teljes értékű repülőgéppel, köztük 15 korszerű Boeinggel – rendelkezik.
Bár a KrasAir eddig is hangsúlyozta – mint arról beszámoltunk –, hogy a Malévot nyereségessé teszik, elsősorban a magyar légitársaság kedvező elhelyezkedését és nyugat-európai repülési útvonalait használnák ki. A Malév 2004-ben 120,3 milliárd forint nettó árbevétel mellett 4,9 milliárd mérleg szerinti veszteséget könyvelt el. A társaság 2,6 millió utast szállított, ami tizenegy százalékkal több volt, mint 2003-ban.
A Malév megvásárlásának gondolata az Aeroflotban is felmerült. Lev Kosljakov, az Aeroflot vezérigazgató-helyettese az MTI jelentése alapján a Gazetának elmondta: arra a következtetésre jutottak, hogy a Malév megszerzésével csak a veszteségeket tudnák növelni, nem is szólva a magyar légitársaság eddig felhalmozott adósságáról. Rámutatott, hogy a Malévnak túlságosan erősek az európai versenytársai, ezért a KrasAirnek rendkívül nehéz dolga lenne, ha Budapestből légiközlekedési csomópontot hozna létre, Krasznojarszkból szállítva oda utasokat.
Az ÁPV Rt. igazgatósága tegnapi ülésén áttekintette a Malév értékesítéséről folyó tárgyalások állását, de döntést várhatóan csak hat-nyolc hét múlva hoz az ügyben – mondta Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója. Két sikertelen privatizációs pályázat után az ÁPV Rt. idén április 4-én tette közzé a tárgyalásos eljárási felhívást a 3,5 milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév Rt. 99,95 százalékot kitevő részvénycsomagjának eladására. A magyar légitársaság megvásárlására alapított Airbridge Rt. 51 százalékban magyar magánszemélyek, 49 százalékban pedig Borisz Abramovics tulajdona. Ahhoz, hogy a Malév megtartsa nemzeti légitársaság státusát, legalább 51 százalékban magyar tulajdonban kell lennie.
Terítéken Hollóháza és Csepel. Ma jár le a Hollóházi Porcelán Rt. magánosítási, és a Csepeli Szabadkikötő Rt. üzemeltetési jogának megszerzésére az ÁPV Rt. által kiírt pályázatok beadási határideje.
Döntött a kormány a Hévízi Tófürdőről
