Az ÁPV később dönt a Malévról

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. szerint hat-nyolc hét múlva döntenek a Malév Rt. eladására meghirdetett tenderen. Az egyik pályázó, a KrasAir orosz versenytársai szerint nincs semmi biztosíték a Malév megvásárlására.

Munkatársainktól
2005. 07. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kockázatos ügyletnek tartják a Malév Rt. megvásárlását a Krasznojarszki Légitársaság (KrasAir) oroszországi konkurensei – írta tegnapi számában a Gazeta című orosz napilap. Emlékeztetett arra, hogy Borisz Abramovics, a Moszkvában kft.-ként bejegyzett AirBridge – július 12. óta AirUnion – vezetője és a KrasAir vezérigazgatója áprilisban személyesen utazott Budapestre, hogy nyilvánosan is elmondja, miért áll érdekében az öt orosz légitársaságot tömörítő szövetségnek a Malév megszerzése. A szövetség azt reméli, hogy a Malév megvásárlásával be tud törni a nagyobb profitot ígérő nyugat-európai piacra, és a nemzetközi forgalomban Oroszország második számú szereplőjévé válik a nemzeti légitársaság, az Aeroflot mögött. Nem mellékes tényező az sem, hogy a Malév korszerű légiflottával – 28 teljes értékű repülőgéppel, köztük 15 korszerű Boeinggel – rendelkezik.
Bár a KrasAir eddig is hangsúlyozta – mint arról beszámoltunk –, hogy a Malévot nyereségessé teszik, elsősorban a magyar légitársaság kedvező elhelyezkedését és nyugat-európai repülési útvonalait használnák ki. A Malév 2004-ben 120,3 milliárd forint nettó árbevétel mellett 4,9 milliárd mérleg szerinti veszteséget könyvelt el. A társaság 2,6 millió utast szállított, ami tizenegy százalékkal több volt, mint 2003-ban.
A Malév megvásárlásának gondolata az Aeroflotban is felmerült. Lev Kosljakov, az Aeroflot vezérigazgató-helyettese az MTI jelentése alapján a Gazetának elmondta: arra a következtetésre jutottak, hogy a Malév megszerzésével csak a veszteségeket tudnák növelni, nem is szólva a magyar légitársaság eddig felhalmozott adósságáról. Rámutatott, hogy a Malévnak túlságosan erősek az európai versenytársai, ezért a KrasAirnek rendkívül nehéz dolga lenne, ha Budapestből légiközlekedési csomópontot hozna létre, Krasznojarszkból szállítva oda utasokat.
Az ÁPV Rt. igazgatósága tegnapi ülésén áttekintette a Malév értékesítéséről folyó tárgyalások állását, de döntést várhatóan csak hat-nyolc hét múlva hoz az ügyben – mondta Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója. Két sikertelen privatizációs pályázat után az ÁPV Rt. idén április 4-én tette közzé a tárgyalásos eljárási felhívást a 3,5 milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév Rt. 99,95 százalékot kitevő részvénycsomagjának eladására. A magyar légitársaság megvásárlására alapított Airbridge Rt. 51 százalékban magyar magánszemélyek, 49 százalékban pedig Borisz Abramovics tulajdona. Ahhoz, hogy a Malév megtartsa nemzeti légitársaság státusát, legalább 51 százalékban magyar tulajdonban kell lennie.

Terítéken Hollóháza és Csepel. Ma jár le a Hollóházi Porcelán Rt. magánosítási, és a Csepeli Szabadkikötő Rt. üzemeltetési jogának megszerzésére az ÁPV Rt. által kiírt pályázatok beadási határideje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.