Még nem tudják, miért mondta fel szolgálatot az a műszer, amelynek hibája miatt el kellett halasztani a nemzetközi űrállomásra (ISS) készülő Discovery űrsikló múlt szerdára tervezett indulását, noha már több száz mérnök keresi a baj okát – adta hírül a CNN.
Miként megírtuk, órákkal a start előtt, amikor már a hét asztronauta is a fedélzeten volt, a NASA azért fújta le az űrutazást, mert az űrrepülőgép egyik üzemanyagszint-érzékelője érthetetlen jelzést adott. Nem sokkal azután, hogy a külső üzemanyagtartályt feltöltötték folyékony hidrogénnal, az üzemanyagszint csökkenését jelezte.
A biztonság kedvéért az űrsiklót négy azonos feladatú érzékelővel szerelték fel, s a másik három hibátlanul jelzett. Ha azonban az űrrepülés idején még egy érzékelő elromlana, a program szerint leállnának a hajtóművek. Ebben az esetben a Discovery nem érhetné el a kívánt pályamagasságot, s korántsem biztos, hogy sikerülne megbirkóznia a kényszerleszállás feladatával. Az indulás elhalasztása tehát korántsem írható a fölös óvatosság számlájára.
A hibakeresés könnyebb lenne, ha az űrsiklót visszagördítették volna a kilövőállványról a szerelőcsarnokba, de ezzel értékes idő veszne el. A Discovery számára ugyanis július 31-ig áll rendelkezésére az úgynevezett indítási ablak. Ha addig nem startolhat, az ISS pozíciója legközelebb szeptember 9-én lesz megfelelő a fellövéshez. A NASA azonban azt reméli, az űrrepülőgép már július 26-án útra kelhet. A Discovery indítását az idén tavaszra tervezték, de technikai gondok miatt minduntalan elhalasztották.
A floridai Kennedy űrközpont hangárjában nagy értékű berendezések várnak arra, hogy eljussanak az ISS-re, ezért a NASA-nak az ISS továbbépítésében érdekelt 16 partnerét már erősen aggasztja a késlekedés. Különösen Japánt, amely már hárommilliárd dollárt ölt az ISS fejlesztésébe – írta a Reuters.
Sorra támadják a kereskedelmi hajókat a húszik + videó
