Készülő új generációs űrjármű

A következő években mindenképpen kivonja a forgalomból űrrepülőgép-flottáját a NASA. Most két konzorcium – a Lockheed/Martin és a Nothtrop Grumman Boeing – verseng azért, hogy elnyerje az új generációs űrjármű, a CEV (Crew Exploration Vehicle) gyártási jogát. Az amerikai űrügynökség ragaszkodik ahhoz, hogy a tervek ne csak magára az űrjárműre terjedjenek ki, hanem részletesen foglalják magukba a Hold és a Mars kutatásához szükséges eszközöket is.

Schuminszky Nándor
2005. 07. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár sikeres lesz a Discovery július 13-ra tervezett tesztrepülése, akár nem, Bush elnök űrvíziójában ma egyetlen pont látszik biztosnak: a megmaradt három, legfiatalabb űrrepülőgép mindenképpen nyugdíjba vonul 2010-ben. Mint Mike Griffin, a NASA igazgatója közölte, kimondottan előnyös lenne, ha a CEV (Crew Exploration Vehicle, személyzetes felfedező űrjármű) repülése párhuzamosan történne az űrrepülőgépekkel, vagy késés esetén a lehető legrövidebb időn belül azok kivonása után.
A NASA jövőre választja ki a jövő űrjárművét a „biztonságos, egyszerű és gyors” hármas jelszó jegyében a versenyben maradt, két fő konzorcium – a Lockheed/ Martin és a Nothtrop Grumman Boeing – terve közül.
A két javaslat magában az űrjárműben különbözik. A LockMart űrrepülőgépben, a Boeing az Apollo mintájára készülő tervben – bár annak lényegesen korszerűsített változatában – gondolkodik. A Lockheed vezette csoport űrjárműve három részből, a titániumból készülő, és 4–6 ember szállítására alkalmas, a jelenlegieknél sokkal kisebb méretű űrrepülőgépből, a Crew Modulból, a Mission Modulból (MM) (amelyben majd a küldetés alatt tartózkodnak az űrhajósok) és a Propulsion Modulból (PM), azaz a hajtóműegységből áll. A tervezők a korai, úgynevezett közvetett holdutazások elképzeléseihez nyúltak vissza, ugyanis az egységeket külön-külön bocsátják majd Föld körüli pályára, és azokat ott kapcsolják öszsze. A Mission Modul és Propulsion Modul a feladatokhoz megfelelően rugalmas, azaz másképpen látják el azokat a Föld körüli pályához, illetve a hold- vagy marsutazásokhoz a szolgálatba állítást követő húsz esztendőben.
Az összekapcsolt rendszer huszonegy méter hosszú lesz, és tömege eléri a negyven tonnát. A jelenlegi Shuttle-rendszerrel szemben meglepően kicsi lesz a CEV, de a hármas jelszó igényének ezek a méretek tökéletesen megfelelnek. A személyzetes modul külön indítása lehetővé teszi az űrhajósok mentését, a leszállás – a siklórepülést követően – ejtőernyővel és légzsákokkal történik, tehát a bonyolult és nagy terhelésnek kitett futóművekre sincs szükség.
A NASA új igazgatója ragaszkodik ahhoz, hogy a tervek ne csak magára az űrjárműre terjednek ki, hanem részletesen foglalják magukba a Hold és a Mars kutatásához szükséges eszközöket, berendezéseket, felszereléseket is, beleértve azt a robottechnológiát is, amellyel majd Földünk örök kísérőjén felépíthetik az első holdbázisokat.
A kecsegtető elképzelések és az állandóan megnyirbált költségvetés arra kényszeríti a NASA-t, hogy Bush elnök űrvíziójának megvalósítása érdekében kiiktasson, de legalábbis elhalasszon néhány tudományos űrprogramot (Space Interferometry Mission, Terrestrial Planet, James Webb Space Telescope, Mars Science Laboratory).
Griffin szerint – ha minden jól megy – már 2012-ben lehetőség nyílik ember nélküli visszatérésre a Holdra, két évre rá pedig újabb emberek csatlakozhatnak ahhoz a tucatnyihoz, akik 1969 és 1972 között ott jártak. A tervezett időpont jól megfelel Bush elnök elképzelésének is, hiszen ő az emberes viszszatérést „nem később, mint 2020”-ra irányozta elő. Ideális esetben a CEV ember nélküli próbarepülése már 2008-ban megvalósulhat Föld körüli pályán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.